Coca-Cola is twistpuntje binnen Brussels stadsbestuur
BrusselDe Stad Brussel zal 144.000 euro per jaar inkomsten mislopen nu het Coca-Cola-bord op het de Brouckèreplein zal worden weggehaald. Brussels schepen van Openbaar Patrimonium Lydia Mutyebele (PS) werd niet ingelicht over de beslissing van Brussels minister Pascal Smet, die de lichtreclame “disproportioneel” vond en samen met de Brusselaar wil bekijken welke rol reclame kan spelen in de publieke ruimte.
Delen per e-mail
“Ik sta open voor die discussie", geeft Mutyebele aan, “maar ik betreur het feit dat ik niet op de hoogte ben gebracht en het nieuws via de pers moest vernemen. Dat bord betekent een belangrijke bron van inkomsten voor de stad.”
Naast een jaarlijkse 140.000 euro is het scherm ook op andere manieren voordelig voor de stad, vindt Mutyebele. “Het verbergt technische installaties en kan ingezet worden voor publieke boodschappen, een erg nuttige manier van communiceren, zeker in coronatijden.”
Timing
Brussels schepen van Stedenbouw en Openbare Ruimte Ans Persoons (change.brussels) verdedigt de keuze van staatssecretaris Smet. “Puur stedenbouwkundig kunnen we het alleen maar weigeren, want het advies van de gemachtigde ambtenaar was negatief. Daar kunnen wij niet van afwijken. Coca-Cola kan wel nog in beroep gaan.”
Wel komt er best iets in de plaats van het bord, vindt Persoons. “Dat debat is volop bezig. Enerzijds is er een discussie rond of er een bord of scherm moet komen, anderzijds over of het al dan niet reclame moet worden. Maar we moeten die technische installaties op het Continentalgebouw best verbergen.”
Els Ampe (Open VLD), die in de Brusselse gemeenteraad in de oppositie zetelt, vraagt zich af of het Brussels stadsbestuur “geld op overschot heeft”. “Dit bord nu weghalen is een nogal vreemde timing", zegt ze. “144.000 euro per jaar is niet niks. De stad zou het bijvoorbeeld kunnen gebruiken in de strijd tegen corona. Dat bord staat er al zo lang en reclame zorgt voor inkomsten die de belastingbetaler niet voor haar rekening moet nemen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Neder-Over-Heembeek Militair hospitaal maakt zich klaar voor grote vaccinatiecampagne: “Straks prikken we 1.000 mensen per dag”
Het personeel van het militair hospitaal in Neder-over-Heembeek zal - als alles goed gaat - over een paar maanden duizend mensen per dag inenten tegen corona. Nu al is het militair ziekenhuis dé hub voor coronavaccins voor de Brusselse woonzorgcentra. We kregen een kijkje achter de schermen: “Alles moet snel én heel precies: geen enkele dosis mag verloren gaan.” -
5 leuke manieren om stress te verminderen
Stress lijkt wel dé ziekte van onze tijd. Heel wat mensen zijn dan ook op zoek naar manieren om hun stressniveau te verlagen. Naast meer sporten en bewegen, blijkt ook creatief zijn een goede uitlaatklep om je stress onder controle te houden. Heb jij je creatieve hobby nog niet gevonden? We geven je graag enkele suggesties mee. -
Brussel-West Nieuwe korpschef politiezone Brussel West legt eed af
Woensdagochtend heeft hoofdcommissaris Luc Ysebaert in het gemeentehuis van Sint-Jans-Molenbeek de eed afgelegd als nieuwe korpschef van de lokale politiezone Brussel West. De 59-jarige Ysebaert volgt hoofdcommissaris van politie Johan Berckmans op, die gedurende een jaar en vier maanden het korps ad interim leidde, en komt aan het hoofd van een korps met een 900-tal leden, dat instaat voor de veiligheid van zo’n 222.000 inwoners. Dat meldt de politie Brussel West. -
-
PREMIUM
Brussel “De Brouckèreplein is doods en het doven van de Coca-Cola-reclame is daar het symbolisch bewijs van”: schrijver Pascal Verbeken en reclamemaker Iwein Vandevyver reageren op plannen Smet
De neonreclame van Coca-Cola op het de Brouckèreplein is binnenkort niet meer. Woensdag raakte bekend dat Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (sp.a-one.brussels) een vernieuwing voor de vergunning van het bord heeft geweigerd en zich tegelijkertijd samen met de Brusselaar wil bezinnen over de rol van reclame in de openbare ruimte. Pascal Verbeken, schrijver, en Iwein Vandevyver, creative director bij reclamebureau Lucy, reageren. -
PREMIUM
TIENEN/BRUSSEL Huisarts schrijft maîtresse ziektebriefjes voor politiejob om liefde te bedrijven: beiden krijgen acht maanden voorwaardelijk
Een Tiense dokter en zijn maîtresse, een Brusselse agente, zijn veroordeeld tot acht maanden cel met uitstel voor valsheid in geschriften. Om elkaar te kunnen zien, bezorgde de huisarts zijn minnares valse ziektebriefjes, waardoor zij ook nog een uitkering opstreek tijdens haar afwezigheid in de politiezone Brussel-Noord. -
Multimedia Tijd voor een nieuwe smartphone? Dit zijn momenteel de best beoordeelde (van 150 tot 650 euro)
Er verschenen in eerste twee maanden van 2021 vooral budgettoestellen, in afwachting van de grote golf aan nieuwe high-end smartphones die dit voorjaar weer zal uitkomen. Het is dus de vraag of dit een goed moment is om een nieuwe telefoon te kopen, maar je kunt wel je voordeel doen met een model van vorig jaar tegen een lagere prijs. Onze techredacteur tipt de toestellen die de beste reviews kregen, in stijgende volgorde van prijs. -
PREMIUM
Slangen op maandag. Dit lijkt opnieuw een volgende stap in ‘verdorping’ van onze hoofdstad
Wie toen het IJzeren Gordijn nog bestond een communistisch land uit het Oostblok bezocht, verbaasde zich altijd over de grauwheid en tristesse van de straten en gebouwen. Weinigen die beseften dat dit te wijten was aan de totale afwezigheid van schreeuwende neon of kleurrijke verleiding in de vorm van reclameborden.