Ga naar de mobiele website
^ Top

Zij stond wél vrijwillig haar plaats in het vliegtuig af en cashte zo 11.000 dollar (plus tien tips om ook zo te scoren)

REUTERS
De beelden van dokter David Dao die door de politie zondag zo goed als knock-out het vliegtuig werd uitgesleept, gingen de wereld rond en veroorzaakten tot in het Witte Huis verontwaardiging. De arme passagier wou zijn plaats niet afstaan voor een personeelslid van United Airlines en betaalde daar een zware prijs voor. Maar het kan ook anders: columniste Laura Begley Bloom rijfde afgelopen weekend 11.000 dollar binnen omdat zij en haar gezin wél hun overboekte zitjes opgaven.

Laura Begley Bloom is een Amerikaanse autoriteit in de reis- en lifestylesector. In een column voor Forbes schrijft ze dat ze dit weekend tot drie keer toe een goede deal kon sluiten met Delta Airlines, die de vluchten van New York City naar Florida blijkbaar stevig overboekt had. Dat had vooral te maken met het stormweer vorige week in de regio, waardoor duizenden vluchten afgelast werden.

"Hier is waarom ik nu niet meer zo'n snob ben als het gaat om eraf gesmeten te worden", begint ze haar verhaal. Bloom vertelt dat zij ze wel kent, de mensen die er haast hun beroep van maken om van het vliegtuig gestampt te worden. "Maar toch heb ik altijd wat gespot met reizigers die hun zitje afstaan in ruil voor een tegoedbon. Niet mijn ding."

"Niks kan ons tegenhouden"
Maar vrijdagochtend bracht verandering in haar houding, toen ze van New York naar Florida zou vliegen met haar echtgenoot en dochter. De vlucht had al uren vertraging opgelopen en maar liefst 60 passagiers stonden op standby. Delta begon daarom vrijwilligers te zoeken die tegen betaling een andere vlucht wilden nemen. "Ik gaf geen krimp. Met mijn man en mijn dochter vlogen we naar Fort Lauderdale voor een familiebezoek, en wat mij betrof, zou niks ons tegenhouden."

Toen de voorgestelde compensaties opliepen tot 900 dollar per ticket - in de vorm van geschenkbonnen allerhande - kon Blooms echtgenoot haar toch overtuigen om een en ander te herzien. De man stelde Delta voor om hun tickets in te ruilen voor een waarde van 1.500 dollar per stuk. De vliegtuigmaatschappij schikte uiteindelijk voor 1.350 dollar per ticket, of 4.050 dollar voor het gezin. Ze zagen verder zelfs nog af van een hotelkamer en een diner, omdat ze op amper tien minuten van de luchthaven LaGuardia wonen. Ze herboekten naar zaterdagavond.

Bingo!
Toen begon alles opnieuw: Delta zocht vrijwilligers om de overboekte vlucht te skippen. Prijzen begonnen aan 300 dollar, maar liepen op tot 1.300 dollar. "Bingo! Dat aanbod aanvaardden we." Ze kregen ook nog eens voor 15 dollar per persoon te eten en een taxirit heen-terug om zondag te kunnen vliegen. "Alweer zo'n 4.000 dollar gecasht en de vele dankbetuigingen van andere passagiers erbovenop!"

Nog kwam er geen einde aan de lucratieve deals met Delta . Omdat de vluchten naar Florida tot dinsdag overboekt bleken, stelde het gezin voor om hun trip gewoon af te gelasten. Zo geschiedde, en ze kregen nog eens 1.000 dollar per ticket. Uiteraard werden hun oorspronkelijke vliegtickets óók terugbetaald. De rekening klopt: hun reis viel in het water, maar de compensatie van 11.000 dollar is eerder gul te noemen. 

Horrorverhalen
"Toegegeven, dit pakte niet zo mooi uit voor alle passagiers", besluit Bloom. "We hebben horrorverhalen gehoord van gezinnen met kleine kinderen die in de luchthaven moesten slapen, van gemiste trouwfeesten en begrafenissen. Geen enkele geschenkbon kon zoiets goedmaken. Maar wij mogen niet klagen." Als toemaatje geeft Laura Begley Bloom nog tien gouden tips om zoveel mogelijk compensatie uit de brand te slepen.

Laura Begley Bloom.
Twitter Laura Begley Bloom.

TIEN GOUDEN TIPS VOOR LUCRATIEVE DEALS


1. Timing

Luchtvaartmaatschappijen overboeken continu hun vluchten. Het meeste kans op overboeking heb je tijdens het drukke hoogseizoen en op de laatste vlucht van de dag.

2. Ken je rechten
Ze moeten je compenseren als je de vlucht niet op mag, ook al is dat onvrijwillig. Eis dus altijd een vergoeding. De regels gelden wel niet bij overmacht, zoals slechte weersomstandigheden. Ook vertragingen van minder dan een uur vallen hierbuiten. Zorg er in elk geval voor dat je zelf niet te laat bij de gate komt, want dan kunnen ze jouw plaatsen zonder vergoeding wegschenken.

3. Check op voorhand
Ga na hoe vol je vlucht al dan niet zit.

4. Spreek!
Benader een verantwoordelijke en zeg dat je kandidaat bent mits een degelijke compensatie.

5. Blijf in de buurt van de desk
Het is interessant om de eerste te zijn als het aanbod hoog genoeg is voor jou.

6. Wees voorzichtig
Bloom zag ooit iemand twijfelen, toezeggen en zich dan bedenken, maar wel te laat. Zijn plaats was al ingenomen door iemand anders. Hou er ook rekening mee dat in zo'n situatie gezinnen uit elkaar kunnen gehaald worden.

7. Wees niet té gulzig
Sommige luchtvaartmaatschappijen houden een soort veiling en geven de voorkeur aan de minst biedende.

8. Kijk naar de manier van compenseren
Sommigen geven tegoedbonnen voor een volgende vlucht (beperkt in tijd), anderen geven cash en nog anderen geschenkbonnen. Cash is uiteraard het beste.

9. Check je bagage niet in
Blooms bagage vloog wél naar Fort Lauderdale, zonder haar dus. Dat kan je vermijden door enkel handbagage mee te nemen.

10. Wees vooral vriendelijk
Niet schreeuwen, niet huilen, dat helpt niet. Lief zijn wél! "Mijn echtgenoot trakteerde een paar mensen van Delta op een lunch omdat ze hadden verteld dat ze daar geen tijd voor hadden. Zelf gaf ik een werknemer water omdat hij al lang aan het werk was en uitgedroogd was. Het personeel deed alles om ons te helpen. Goed karma!"


Meer over



11 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • dave vda

    Je krijgt trouwens ook de keuze als je je ticket neemt in de terminal (toch in de usa), of je je vrijwillig wil laten omboeken. Kan het best begrijpen dat ze overboeken... komt er bvb 10 man niet opdagen, kunnen ze alsnog de vlucht volzetten. Wij waren in NY met die hele heisa met die dokter.

  • Douglas Wouters

    Beste Nadine de reden van waarom de vluchten worden overboekt is dat doms meer dan 10% van de mensen niet komt opdagen om hun vlucht te nemen op deze manier kunnen maken de maatschappijen nog altijd winst maken anders maken deze verlies op een vlucht de verkoop op een vlucht van eten en drinken en andere producten zorgt voor de echte winst natuurlijk wat deze maatschappij doet kan niet het kan wel en gebeurt in de VS maar kan in Europa omdat de wetten er anders zijn

  • John Dallas

    Nadine Delen, het probleem van overboeking is het feit dat passagiers hun reis boeken en dan om welke reden dan ook niet vertrekken. Zouden ze dit melden optijd dan kunnen de maatschappijen er rekening mee houden dat ze vrije plaatsen hebben maar dat gebeurt jammer genoeg nooit of zelden. Ik heb ook twee maal een reis moeten afbreken daar ik bij een ongeval betrokken was, maar heb de vliegmaatschappij telkens verwittigd en heb ook daarvoor een mooie bonus gekregen.

  • Renzo De Hond

    Ken je dat spreekwoord "Met de hoed in de hand kom je door het ganse land"? Wat zoveel wil zeggen dat als je beleeft bent en vriendelijk je veel meer van iemand gedaan krijgt dan wanneer je chagrijnig bent en op je strepen staat.

  • D. B.

    Ja als je geen patienten hebt die je dringend moet zien. En als je natuurlijk blanke huid hebt.

Meld een bug