Zo ziet de zelfrijdende auto van Google eruit

Google heeft gisteren tijdens de Code Conference in Californië het ontwerp van zijn zelfrijdende auto onthuld. Het voertuig, waarvan al drie prototypes werden gebouwd, lijkt enigszins op een Fiat 500 maar heeft geen stuur en geen pedalen. In de plaats daarvan zijn er een aan- en uitknop, software en sensoren.

Eerdere modellen die de onderzoeksafdeling van het bedrijf, Google X, ontwikkelde, waren herwerkte versies van bestaande voertuigen, gemaakt door Toyota en Lexus. Gisteren heeft medeoprichter Sergey Brin een eerste eigen model voorgesteld.

In het prototype van de zelfrijdende auto komt er helemaal geen bestuurder aan te pas. Dat betekent dat er ook geen stuur, geen gas- en geen rempedaal aanwezig zijn. Binnenin heeft de auto dan ook niet veel om het lijf: meer dan twee stoelen met gordels, een bergplaats, knoppen om te starten en stoppen en een scherm dat de route aangeeft, zijn er niet.

Veiligheid
Met een simpele druk op een knop brengt de elektrische auto u naar uw bestemming. Volgens Google ligt de focus daarbij op veiligheid. De auto's zijn uitgerust met sensoren die dode hoeken verwijderen en objecten van op grote afstand kunnen detecteren. Lasers kunnen vormen detecteren, camera's zien wanneer kleuren belangrijk zijn en radars bepalen de afstand.

De voorzijde van de auto is ontworpen uit een schuimachtig materiaal en een flexibele voorruit, om letsels in geval van een aanrijding te beperken. De snelheid van de prototypes is begrensd op 40 kilometer per uur.

Google is van plan honderd prototypes te bouwen die deze zomer de weg op gestuurd worden voor tests. Deze testversies worden nog uitgerust met een manuele bediening, zodat de testpiloten kunnen ingrijpen als er iets misgaat.

Daarna wil het bedrijf de wagen commercialiseren met de hulp van partners. Het doel is een voertuig te ontwikkelen dat veiliger is dan de huidige wagens. Wereldwijd overlijden jaarlijks 1,2 miljoen personen na een auto-ongeval. Google gelooft dat het dat cijfer met negentig procent kan verminderen met een technologie die obstakels sneller dan menselijke bestuurders detecteert en ontwijkt.

Google/YouTube
Google/YouTube
Google/YouTube