Burger King adverteert met... een beschimmelde burger

De schimmelburger uit de video.
Beeld uit de video. De schimmelburger uit de video.
Fastfoodgigant Burger King laat met een opvallende nieuwe campagne duidelijk maken fel tegen het gebruik van bewaringsmiddelen te zijn. In een video overwoekeren schimmels een hamburger.

De stunt met de beschimmelde Whopper lijkt een verwijzing naar de bewaarde hamburgers van concurrent McDonald's die de afgelopen jaren in het nieuws kwamen. Die blijken de tand des tijds namelijk bijzonder goed te doorstaan, wat critici wantrouwig maakt over de ingrediënten die het broodje bevat. Een Amerikaan nam een keer de proef op de som en beweert dat een hamburger niet verandert, ook niet na veertien jaar.

Taboe

De verwijzing naar de concurrent zit niet in de video. De burgerketen benadrukt alleen dat conserveringsmiddelen en kunstmatige ingrediënten taboe zijn voor Burger King. 

In de meeste Europese landen en in een deel van de VS zijn bewaringsmiddelen al uit de Whoppers gehaald, zo meldt 
Business Insider, verwijzend naar een persbericht dat het bedrijf naar de redactie van deze site heeft gestuurd. “Bij Burger King geloven we dat echt voedsel beter smaakt", zegt Fernando Machado van Burger King in dat bericht. 

“Briljant”

“Daarom werken we hard aan het weglaten van conserveringsmiddelen, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en andere kunstmatige ingrediënten.” Volgens Business Insider leidde een ingreep van McDonald's, waarbij bevroren vlees door de verse variant werd vervangen, tot een piek in de verkoop.

De video van Burger King verscheen vandaag op YouTube en werd al meer dan 50.000 keer bekeken. De reacties die er de afgelopen uren bij verschenen, spreken boekdelen. “Briljant”, schrijven mensen. Of ook: “Een kunstwerk.”

Burger King
Shutterstock Burger King



7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Joris Vanderaert

    En toch, Koenraad Verstraeten, is fastfood zo populair bij kinderen. Moet zijn dat de mening dat het niet lekker is er nog niet ingedramd is.

  • Jan Hendrickx

    arme mensen die niet kunnen genieten van lekker junkfood. kan er elke dag in bij mij, mjammie!

  • Koenraad Verstraeten

    Het BLIJFT junkfood/fastfood. Wij maken ze thuis liever vers! Smaakt ook stukken beter. Grillpan of bbq; altijd feest!!

  • pol van de velde

    Wie eet nu zo'n rommel?

  • Mario Tersago

    @Elke Claes, als je eerdere experimenten zoekt van McDo waarbij ze een hamburger en friet, 10 jaar hebben bewaard.. Is enkel de augurk beschimmeld, het vlees, brood en zelfs frietjes zijn nog bijna hetzelfde als bij aankoop. Dus er is wel degelijk verschil en niet alleen op de groentjes.