Ex-spoorbaas Marc Descheemaecker voert campagne vanop... treinspoor

Kathleen Depoorter en Marc Descheemaecker poseren op een treinspoor.
Twitter Kathleen Depoorter en Marc Descheemaecker poseren op een treinspoor.
Opvallen in de kiescampagne, het blijft een heikele opgave. Marc Descheemaecker (lijstduwer bij de opvolgers op de Europese lijst voor N-VA) en Kathleen Depoorter (4de kandidaat op de Kamerlijst voor N-VA) vonden er niet beter op dan hun boodschap over te brengen vanop... een treinspoor. Opvallend, want Descheemaecker was negen jaar gedelegeerd bestuurder bij de NMBS en ondersteunde altijd de Infrabelcampagnes tegen spoorlopen.

“Ik ben altijd een groot voorvechter van spoorveiligheid geweest”, reageert Descheemaecker. “Het gaat om een niet-gebruikte spoorlijn in de Gentse haven op een tiental meter van een lijn die wel nog in gebruik is. We staan op veilige afstand. In het verleden stonden al zangeressen en BV’s foto’s te nemen op duidelijk herkenbaar gebruikte spoorlijnen, dat was hier niet het geval. Ik zal nooit op een actieve spoorlijn gaan staan, laat dat duidelijk zijn.”

“Het risico op copycatgedrag? Het is niet omdat Marc Descheemaecker en Kathleen Depoorter een foto maken, dat dan plots de hele bevolking op de sporen gaat lopen. De boodschap die we wilden meegeven, is dat het spoor in de Gentse haven veel meer zou kunnen worden gebruikt. Op dit moment is de ontsluiting van de Gentse haven heel rudimentair voor het vrachtvervoer en niet bestaande voor het personenvervoer. Wij pleiten ervoor om het bestaande spoorwegnet nu te gebruiken en niet te wachten op de resultaten van een studie, want dan zijn we weer tien jaar verder.”

Infrabel reageert afgemeten. “Spoorlopen is verboden”, zegt Thomas Baeken. “Dat het om een ongebruikte lijn gaat? De algemene regel is dat de sporen van Infrabel privaat domein zijn. Daar mag je als onbevoegde sowieso niet komen. Dat er massaal wordt gereageerd, is misschien wel het gevolg van onze jarenlange sensibilisering tegen spoorlopen. Wie wordt betrapt, riskeert sowieso een boete.” 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan peeters

    Niet belangrijk voor hem, alleen geld telt voor hem, wat die man ons al gekost heeft zonder ook maar iets op te lossen, past volledig bij NVA, hij is één van de supergraaiers van NVA........profiteren van het geld van de burgers.

  • etienne bies

    Nu vraagt de ex-gedelegeerd bestuurder bij de NMBS Descheemaecker reizigersvervoer in de haven van Gent. Wat heeft hij destijds gerealiseerd? NIETS.Na een 50 tal uren vertraging op drie maanden tijd had ik Descheemacker en de heer Lallemand (Infrabel) hierover gecontacteerd.Antwoord van Descheemaecker "richt u tot de klantendienst". De heer Lallemand heeft het probleem opgelost door een langere aansluitingstijd in te voeren.En daar ben ik de heer Lallemand nog steeds dankbaar voor .