Collega filmt 20 minuten lang indommelende chauffeur

Een Limburgse trucker heeft beelden op het internet gezet van een collega die keer op keer indommelt achter het stuur op de E314. In plaats van in te grijpen en hem wakker te maken, filmt zijn bijrijder alles om zijn collega te laten ontslaan. Toen de werkgever dat niet wilde doen, heeft hij de beelden online geplaatst. Het parket opende intussen een onderzoek naar de chauffeur, de bijrijder én de werkgever.

Op de beelden is te zien hoe de chauffeur zich eerst nog kranig probeert te houden en zichzelf op de borst klopt om wakker te blijven. Dan vallen zijn ogen echter dicht en begint de vrachtwagen over de snelweg te zwalpen. Tot drie maal toe belandt hij op de pechstrook, bijna de berm in. De bijrijder heeft er haast plezier in. Twintig minuten lang filmt hij alles onverstoord met zijn gsm, maar ingrijpen doet hij niet.

"Plausibele verklaring"
"Hij viel in slaap en schoot dan telkens weer wakker", verklaarde de bijrijder anoniem in het Vtm-nieuws. "Ik heb het gefilmd om dit algemene probleem bij chauffeurs aan te tonen."

De man stapt met het filmpje naar zijn baas, maar krijgt daar lik op stuk. Een C4 komt er niet, de chauffeur wordt enkel op het matje geroepen voor zijn onverantwoord rijgedrag. "Hij heeft mij een plausibele verklaring gegeven voor het feit waarom hij zo vermoeid was", klinkt het. "Dat ging over iets in de privésfeer waarvan wij vooraf niet op de hoogte waren. We hebben hem een officiële berisping gegeven dat hij bij herhaling op staande voet ontslagen zal worden."

"Niet ontslaan na één fout"
De bijrijder vindt die straf echter niet genoeg en weigert nog met hem samen te werken. Blycolin heeft daarom zijn contract stopgezet, want ze blijven achter hun chauffeur staan. "Gezien het feit dat die chauffeur al zo lang voor ons werkt en zijn gedrag onbesproken is, vind ik niet dat je hem na één fout meteen moet ontslaan", aldus de baas.

Het parket van Tongeren is intussen een onderzoek gestart. Ze willen weten of de man echt niet meer in staat was om te rijden en of hij wel de rij- en rusttijden heeft gerespecteerd. Ook de rol van de bijrijder en de firma wordt onderzocht.