Britse postbode levert pakje 1 minuut te laat en moet na 28 jaar dienst opstappen

Getty Images
Robert Lockyer was al 28 jaar postbode bij de Britse Royal Mail in Kent, toen hij vorig jaar de laan werd uitgestuurd. Lockyer was toen één minuut te laat om een bijzondere bestelling af te leveren, meldt The Sun.

De postbode moest het pakje bij een bank in Kent leveren vóór 13 uur. Hij kwam wel om 12.56 uur ter plaatse maar moest zijn beurt netjes afwachten tussen de andere klanten. Daardoor werd de levering pas afgetekend om 13.01 uur. Een zogenaamde ‘special delivery’ moet tussen 9 en 13 uur de dag na de bestelling geleverd worden. Dat had Lockyer in zijn lange carrière al zo’n 1.500 maal succesvol gedaan, maar die laatste keer was hij dus één minuutje te laat.

Hij werd daarvoor in oktober 2018 op het matje geroepen, een maand na het incident. Lockyer werd grote nalatigheid verweten, en ook “het voortdurend weigeren van het opvolgen van de juiste procedures”. Hij werd ontslagen.


Lockyer ging in beroep, maar ving bot. Op het proces bleek dat Lockyer niet de makkelijkste werknemer was en dat hij met het incident niet aan zijn proefstuk was. Hij zou die middag een verwittiging om tijdig te vertrekken aan zijn laars gelapt hebben en opzettelijk tot op het laatste moment hebben gewacht om het pakje te gaan leveren.

Derde voorval

Maar Lockyer had ook in mei vorig jaar al eens een ernstige waarschuwing gehad van zijn werkgever, omdat hij zijn voertuig niet had beveiligd. Drie maanden later liet hij dan weer een levering niet aftekenen. Toen werd hem duidelijk gemaakt dat een volgende overtreding van de regels zeker zou leiden tot ontslag. Dat nieuwe voorval kwam er, deze maand exact een jaar geleden.

De vakbond blijft Lockyer steunen en spreekt van “een van de schandaligste ontslagen bij de Britse Post ooit”. Alle mogelijke juridische middelen zullen verder worden uitgeput en er wordt contact gezocht tot in de hoogste geledingen van de Royal Mail, klinkt het. Volgens de vakbond treft Lockyer geen schuld aan de laattijdigheid van de levering: “Die is duidelijk te wijten aan de ongewone procedure van de bank zelf om ons lid te laten aanschuiven tussen de andere klanten”.




24 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Toran Korshnah

    Die laattijdigheid komt deels door een procedure in de bank, maar ook door zijn laattijdig vertrek. Het niet beveiligen van de wagen is een zware overtreding. Vraag me wel af hoe ze dat wisten. Dan nog een paar kleinigheden en hij heeft prijs. Heeft waarschijnlijk expres gedaan om snel naar een andere job te kunnen. Hier reageert de vakbond sneller, maar als de flaters blijven komen, dan is er niet veel aan te doen.

  • Peter Janssens

    Als ik het verhaal een beetje lees dan denk ik dat die man het met opzet heeft gedaan om al aan zijn pensioen te kunnen beginnen. Had al twee waarschuwingen gehad en de opmerking gekregen dat hij na nog één voorval zijn ontslag zou krijgen. Heeft het slim gespeeld want nu gaat de vakbond ervoor zorgen dat hij zijn ontslagvergoeding krijgt bovenop de dop tot aan zijn pensioen.

  • Helga Rosseel

    @ guilbert vannimmen: het is niet zo dat in andere landen het systeem van automatische loonindexering bestaat. Dat is een Belgische uitvinding! In het VK zal je niet duurder zijn na 28 jaar dan na 1 jaar, tenzij je door goed presteren loonsverhoging hebt gekregen. Gezien de vele opmerkingen zal dat hier niet het geval geweest zijn...

  • ROBERT GERTS

    Mij maak je niet wijs dat dit de enige reden van ontslag was! No way. Hij zal wel meer op zijn krefstok hebben!

  • Piet Uyttebroeck

    Kunnen we hier alleen maar van dromen... Hier zijn doen ze belletje trek als je geluk hebt. Anders steken ze direct een papiertje in de bus...