Brit onthoofd door blokkering cruisecontrol

Driver decapitated after car's cruise control 'got stuck' on motorway
De Britse Kaushal Gandhi is begin dit jaar overleden bij een auto-ongeluk, omdat hij zijn auto niet meer uit de cruisecontrol kreeg. Hij reed 191 kilometer per uur. Voor hij stierf belde hij nog naar het noodnummer 999 in de hoop hulp te krijgen, schrijft de Daily Mirror.

De 32-jarige Gandhi uit het Britse Harrow probeerde de cruisecontrol van zijn Skoda Octavia uit te zetten toen de auto te hard ging rijden, maar dit lukte niet. In de acht minuten voor de crash vertelde hij aan de telefoniste dat het systeem vast was komen te zitten en dat hij niet kon voorkomen dat de auto steeds harder ging rijden. De telefoniste vroeg vervolgens of hij de auto langzamer kon laten gaan door hem in een andere stand te zetten (hij reed in een automaat), maar ook dit lukte niet. Zelfs de aan-/uitknop van de auto indrukken had geen effect.

"Ik denk dat dit gebeurde toen ik de modus van de auto wilde veranderen, omdat die in sportmodus stond. Ik drukte een knop in om in de normale modus te komen en sinds dat moment laat de auto me niets meer doen'', vertelde Gandhi vlak voor zijn overlijden aan de telefoniste. De handrem had Gandhi nog niet geprobeerd, omdat hij niet zeker wist wat er met de snelheid waarmee de auto reed zou gebeuren. Hij wilde het wel proberen, omdat er geen verkeer op de weg was, maar voor dat lukte werd de verbinding tijdelijk verbroken. Het is niet duidelijk of Gandhi inderdaad de handrem heeft gebruikt.

Crash
De Skoda is uiteindelijk tegen een geparkeerde vrachtwagen aan gecrasht. Volgens getuige Robert Hague, die de alarmdiensten belde, was de auto vrijwel geheel verdwenen in de vrachtwagen en het dak naar achteren geduwd. Gandhi zelf was onthoofd.

Volgens Martin Clatworthy, een dataonderzoeker en beveiligingsspecialist bij Volkswagen (de makers van Skoda), reed de auto vijf seconden voor het ongeluk 191 kilometer per uur. Het gaspedaal was volledig ingedrukt en er was geen bewijs dat de rem was gebruikt. Bovendien zouden er in die vijf seconden geen indicaties zijn geweest dat er een probleem was met de elektronica in de auto. Volgens Andrew Evans, een onderzoeker van de politie, zouden de problemen die Gandhi beschreef betekenen dat er tegelijkertijd een mechanisch en elektrisch probleem plaatsvond.

Volgens een bloedonderzoek had Gandhi geen middelen gebruikt die zijn rijvaardigheid zouden hebben kunnen beïnvloeden.