Boeking loopt mis: gezin moet op de grond zitten tijdens vlucht van twee uur

Paula Taylor met haar dochter Brooke, zittend op de vloer van het vliegtuig.
Paula Taylor Paula Taylor met haar dochter Brooke, zittend op de vloer van het vliegtuig.
Het gezin Taylor zal zich de terugvlucht van Mahon in Minorca naar Birmingham in het Verenigd Koninkrijk nog lang herinneren. Ze vlogen met maatschappij TUI en moesten na het opstijgen plaatsnemen op de grond.

De Taylors komen uit Alcester, zo’n 35 km ten zuiden van Birmingham in Engeland. Paula Taylor, haar man en hun dochtertje van tien, Brooke, hadden in juni vorig jaar een vakantie doorgebracht op het Balearische eiland Minorca. Om zeker bij elkaar te kunnen zitten, waren ze voor de terugvlucht naar huis al vroeg naar de luchthaven vertrokken. Ze kregen de stoelnummers 41 D, E en F toegewezen. 

Mooi. Ware het niet dat hun drie geboekte zitjes - kostprijs 1.460 euro - op het vliegtuig zelf niet eens bleken te bestaan. Nadat iedereen aan boord was, bleef er nog maar één vrije plaats over. Dochterlief mocht er gaan zitten, terwijl de ouders dan maar moesten plaatsnemen op neerklapbare zetels bestemd voor de crew.

Eenmaal op kruissnelheid moest het personeel natuurlijk aan het werk. Maar de versnaperingen en nog wat andere benodigdheden waren opgeborgen achter de neerklapbare zitjes van moeder en vader Taylor. Zij moesten op de grond gaan zitten, waar normaal hun stoeltjes zouden staan. Dochter Brooke verkoos eveneens om naast haar ouders te kruipen omdat ze niet alleen wou zitten. De crew bedankte de familie voor het begrip.

De ouders zaten tijdens het opstijgen op neerklapbare zetels waarachter proviand opgeborgen was.
Paula Taylor De ouders zaten tijdens het opstijgen op neerklapbare zetels waarachter proviand opgeborgen was.

Paula Taylor liet het daar achteraf niet bij en wendde zich tot TUI. De maatschappij bood haar iets meer dan 30 euro aan voor de oncomfortabele situatie, en dat was dan dat. Tot het gezin contact opnam met het consumentenprogramma ‘Rip Off Britain’ op BBC One. TUI betaalde toen wel gewoon de tickets terug en stak de schuld van het euvel op een last minute-wijziging van vliegtuig. Dat nieuwe toestel had een andere zetelconfiguratie dan het eerste, vandaar. 

TUI bood ook verontschuldigingen aan voor hoe een en ander gelopen was.

De Civil Aviation Authority zegt in een reactie aan de BBC dat passagiers alleen onder bepaalde voorwaarden op crewzetels mogen plaatsnemen, maar dat ze tijdens de vlucht wel te allen tijde moeten blijven neerzitten. De Britse luchtvaartautoriteit voegde eraan toe dat ze TUI hierop zou aanspreken. De aflevering van ‘Rip Off Britain’ op BBC One van morgenavond behandelt de zaak van de Taylors.




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Rutmans

    1460€ voor 3 zitjes op zo een korte chartervlucht ?? Daar geloof ik niets van !! 146 € zal dichter in de buurt liggen !.....en het is niet Minorca maar Menorca btw.

  • Hayden DeJongh

    Dat komt ervan als je met Tui vliegt, altijd iets. De Ryanair van den Aldi!

  • Anne Kastelijns

    Totaal onaanvaardbaar! En dan nog van dergelijke maatschappij. Gelieve tijdens de vlucht de riemen vast te laten voor potentiële gevaren zoals turbulentie?? Een echte schande, het minste wat je kan doen is ze de stoelen aanbieden van de crew! Die zijn immers nooit volzet!

  • Joske Keyre

    Ik denk dat dit een kapitale fout was van TUI, hadden het beter in der minne geregeld in alle stilte. Want bij opstijgen en landen moet iedereen zitten en riem aanhebben, dus als die mensen op de jumpseats van het personeel zaten... waar zaten die dan???

  • Jurgen Van Den Bergh

    Ik zou gewoon terug uitstappen dan als ik geen stoel had. Vliegtuig is overboekt en de maatschappij moet mij dan minimum 600€ schadevergoeding betalen en mij op hun volgende vlucht zetten.