"Bully's? Die naam heb je niet gestolen": restaurantbaas nagelt afwezige klant aan de schandpaal, maar dat breekt hem snel zuur op

Russell Bullimore versus Emily Quinlan.
Facebook/Twitter Russell Bullimore versus Emily Quinlan.
Gasten die reserveren voor een restaurantbezoek en dan toch niet komen opdagen... Allesbehalve netjes uiteraard, maar valt er ook iets tegen te doen? In Cardiff (Wales) vond een uitbater er niet beter op dan de jongedame in kwestie met naam en toenaam aan de schandpaal te nagelen. "Maar ik had wel degelijk een noodgeval", beweert Emily Quinlan nu. De gefrustreerde reactie kwam Russell Bullimore alvast duur te staan. Op sociale media barstte er een storm van protest tégen zijn zaak los.

De baas van Bully's Restaurant deelde de naam, het e-mailadres én het gsm-nummer van de 'vermiste' klant ongegeneerd op zijn Twitterprofiel. "Vanaf nu maak ik iedereen die niet komt opdagen hier bekend", schreef hij erbij.

Twitter

Meteen ontstonden er twee kampen: sommigen gaven hem overschot van gelijk, anderen vonden zijn actie schandalig en dreigden nooit nog een voet in zijn zaak te zetten. "Ik bel de klanten die niet komen altijd zelf op", verdedigt Bullimore zich. "Soms krijg je hen te pakken, soms niet. En dan verzinnen ze een excuus of hangen ze gewoon op. Op die manier verlies ik gemiddeld zo'n twaalf klanten per week. Als je 45 euro per persoon rekent, lopen we jaarlijks tot 28.000 euro mis."

"Gebrek aan hoffelijkheid"
In totaal hadden acht gasten die bewuste avond hun kat gestuurd. "Er was ook een tafel van zes personen. Een van hen durfde beweren dat hij afgebeld had, maar dat kan niet kloppen. In dat geval zou hij sowieso bij mij terechtgekomen zijn, want ik hou elke boeking minutieus bij. Ik check constant mijn telefoon en mijn mails."

Een elegante oplossing bedenken is echter geen evidentie. "Ik wil geen geld op voorhand, dat lijkt nergens op. De gegevens van hun kredietkaart vragen, zodat ik achteraf toch nog een vaste som kan opeisen? Ja, misschien is dat wel een optie. Ach, uiteindelijk draait het om een gebrek aan hoffelijkheid. De meesten zitten waarschijnlijk met een kater of trekken liever ergens anders naartoe."

Twitter

"Zielige verontschuldiging"
De druk werd uiteindelijk zo groot dat Bullimore op Twitter zijn verontschuldigingen aanbood. "Onze excuses voor gisteravond. We lieten ons leiden door emoties en daar hebben we absoluut spijt van. Dit is een familiezaak waar passie en een sterke samenhorigheid centraal staan. We zijn geen restaurantketen, we zijn zelfstandigen die houden van hun job."

De geviseerde klant is echter allerminst onder de indruk. "Bij wie excuseer je je precies? Niet bij mij alleszins", riposteerde Emily Quinlan. "Ik ben het meisje van wie je de persoonlijke gegevens gedeeld hebt met je 9.000 volgers. Als je denkt dat deze zielige verontschuldiging volstaat, heb je het zwaar mis. Bully's (pestkop; nvdr)? Die naam heb je duidelijk niet gestolen."

"Wat een grap"
"Ik had wel degelijk een noodgeval, mijn reservatie ongedaan maken was het laatste van mijn zorgen. Je absoluut gebrek aan fatsoen heeft je al een pak klanten gekost, maar ik laat het hier niet bij. Het was een tafeltje van twee personen, daar zul je heus geen 400 euro aan verloren hebben. Er al eens aan gedacht dat je misschien niet in de juiste branche zit? Wat een grap..."

In eigen land deed zich anderhalve maand geleden een gelijkaardig incident voor. Chef-kok Dominik Brouwers deed zijn beklag over een man die had gereserveerd voor tien personen, maar nooit kwam opdagen. "Broodroof", aldus Brouwers. "Ik loop zo minstens duizend euro mis." De foto van de lege tafel die hij erbij plaatste, sprak alvast boekdelen.

In restaurant kokOvin bleef deze tafel de hele avond leeg.
Facebook In restaurant kokOvin bleef deze tafel de hele avond leeg.



121 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Geert Vaelen

    Dat iemand je email en gsm zomaar bloot geeft, duidt op gebrek aan respect voor je klanten. Dat wijst op wraak. Iemand anders kan die gegevens wel degelijk gebruiken om die persoon het leven lastig te maken door spam te sturen, ongevraagde telefoontjes enz. Dat er een tafeltje leegstaat, kan zulke gevolgen niet verantwoorden. Hou die tafel dan nog even vast en geef die vrij na een half uur of zo. Als die klant dan toch nog komt, tja, te laat.

  • Remus Bogaert

    Als iemand van je naaste sterft , bel je dus niemand op omdat je van slag bent ? Ook je werkgever niet ? Of je familieleden.Niet zeveren aub.... het leven gaat verder en iedereen moet eten , hoe hard het ook klinkt. Die Emely Quinlan is erop uit om munt uit dit voorval te slaan , niet min niet meer.

  • Johnny L Verhoeven

    Het is heel eenvoudig. Zeg bij reservatie dat je de tafel tot 30 minuten na het afgesproken uur "vasthoudt". Geef klanten die zonder reservatie komen een korting. Je zal altijd klanten hebben die de "no show" tafels zullen opvullen.

  • hugo van de velde

    Als hij die naam ook deelt met collegas dan kunnen ze daar ook niet meer gaan eten, dan kunnen ze juist nog ergens een broodje halen. Goed idee ! De ongemanierdheid van sommigen is hemeltergend.

  • Tina Colpaert

    Was fout om privégegevens zo publiek te maken maar hoe erg of wat er ook gebeurt bel zelf af of laat anderen dit doen voor jou!