“29 euro omdat pop van mijn autistische zoon als handbagage beschouwd wordt? Pure schande van Ryanair”

Stewardess Ellie stelde alles in het werk om Leo te doen kalmeren.
Facebook Stewardess Ellie stelde alles in het werk om Leo te doen kalmeren.
Een Britse moeder is niet te spreken over de “onbeschofte” behandeling die haar 15-jarige zoon met autisme gekregen heeft bij Ryanair. Oorzaak van alle ellende: het popje dat de jongen bij zich droeg. Medewerkers van de luchtvaartmaatschappij interpreteerden het kleinood als handbagage en wilden hem daar kost wat kost 25 pond (29 euro) voor aanrekenen. Door het tumult dat hierdoor ontstond, heeft hij een inzinking gekregen. Ryanair zal de zaak verder onderzoeken als er klacht ingediend wordt.

Het incident speelde zich vorige zaterdag af in de luchthaven van Alicante. Leo zou met een begeleider terug naar huis keren, maar dat liep dus niet zoals voorzien. “Er werden vier à vijf agenten bijgehaald om hem de toegang tot de vlucht te ontzeggen. Ze raakten hem daarbij ook fysiek aan”, deed Helen Estella haar beklag op Facebook. “En dat terwijl hij de mentale leeftijd van een driejarige heeft. Nu is hij helemaal verstijfd van de schrik. Zijn begeleider vroeg speciale assistentie, maar dat werd geweigerd omdat hij kan stappen. Niet alle handicaps zijn zichtbaar, idioten! Een absolute schande is dit!”

De begeleider kon gelukkig diezelfde dag nog een nieuwe vlucht regelen bij Jet2. “Daar mag Leo zelfs een hele rij inpalmen. Door de commotie moest hij medicijnen nemen en is hij slaperig geworden, maar geen probleem: nu is er tenminste een rolstoel voorzien. Het personeel zal hem bovendien als eerste op het vliegtuig laten plaatsnemen.”

Facebook

“Ryanair, ik stel voor dat je eens kijkt hoe Jet2 de zaken oplost. Door jullie schuld heeft mijn zoon voor de rest van zijn leven een vliegangst opgelopen. En hij moest pillen slikken, puur omdat jullie zo op winst uit zijn.”

“Op de bovenstaande foto zie je hoe stewardess Ellie van Jet2 hem aan het kalmeren is. Voor de duidelijkheid: Ryanair wilde dus geld vragen voor de pop die ze in haar handen heeft. De rest van het speelgoed werd na het incident gekocht om hem een beter gevoel te geven (zie foto hieronder; nvdr).”

Facebook

“Jammer dat dit jou overkomen is”, reageert Ryanair op Twitter. “U mag altijd een klacht indienen en dan zullen we deze zaak verder onderzoeken.”




69 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jean-Pierre Vercruysse

    Zelfde opinie Ronald hieronder. Heb meer dan 430 vluchten in mijn leven gemaakt. Maar op ryanair zal ik nooit een voet zetten, zelfs geen teen! Gebruik Iata maatschappijen.

  • patrick claeys

    Je kan idd. deze maatschappij links laten, zoals sommigen hier suggereren. Maar dan moet je er wél bijvertellen dat je de gewenste bestemming niet zal kunnen bereiken op het gewenste moment, vanuit de comfortabelste luchthaven, en zonder tijdverslindende tussenlandingen. Dát moet je er ook durven bijvertellen... En dat weet meneer Ryanair ook hoor!

  • Marcel Peeters

    De meest mensonvriendelijke maatschappij. Ik heb ooit mijn vlucht van Ryanair moeten omboeken omdat ik niet mee mocht en mijn partner wel. Dit was voor mij de druppel. Geld kwijt, korter verlof. Dit nooit meer.

  • Ronald Van Roy

    Ikzelf zal nooit een voet in een vliegtuig van Ryanair zetten. Er zijn tal van andere maatschappijen die nog wel rede gebruiken en niet enkel op een walgelijke manier winst willen maken.

  • Roy Peters

    Ongelofelijk! Mijn zoon van 13 - ook autistisch - reist altijd met een pop die 10x groter is dan de pop op de foto. Nooit een probleem bij Transavia, KLM etc. Ryanair zijn ordinaire geldwolven.