Lage emissie zone borden in Antwerpen
Volledig scherm
PREMIUM
Lage emissie zone borden in Antwerpen © Joel Hoylaerts / Photo News

Zijn lage-emissiezones wel zinvol? Expert schept duidelijkheid

Nu ook Gent op 1 januari een lage-emissiezone (LEZ) invoert en Antwerpen de hare verstrengt, mogen weldra bijna 620.000 wagens onze twee grootste Vlaamse steden niet meer in. Maar levert zo’n LEZ werkelijk iets op, behalve een flinke duit aan boetes voor de stadskas? Onderzoeker Nils Hooftman (VUB-MOBI) blijft erbij: een LEZ heeft weinig zin als men de ware stikstofuitstoot negeert. “Pas als we alle ‘hoge uitstoters’ óveral bannen, kunnen sprongen worden gemaakt.”

  1. Brusselse regering vindt akkoord over slimme kilometerheffing vanaf 2022, Gatz verdedigt maatregel: “Tarieven niet te nemen of te laten”
    Brussel

    Brusselse regering vindt akkoord over slimme kilometer­hef­fing vanaf 2022, Gatz verdedigt maatregel: “Tarieven niet te nemen of te laten”

    De Brusselse regering is tot een akkoord gekomen over Smart Move, de slimme kilometerheffing die ze vanaf 2022 wil invoeren. Het model werd goedgekeurd voor overleg, wat betekent dat de dialoog met de verschillende overheden op federaal en regionaal niveau en met de socio-economische partners kan worden opgestart. Vlaanderen en Wallonië uiten ondanks het aanbod tot overleg nu al forse kritiek op de aankondiging, maar volgens Brussels minister Sven Gatz (Open Vld) is die onterecht. “We hebben nu een voorstel en je kan niet praten zonder voorstel. Het is niet te nemen of te laten”, zegt hij.
  1. Franstalig nieuwsanker krijgt slappe lach tijdens nieuwsuitzending
    Play

    Franstalig nieuwsan­ker krijgt slappe lach tijdens nieuwsuit­zen­ding

  2. "Gelieve de microfoon uit te schakelen": digitale persconferentie loopt niet helemaal zoals gehoopt
    Play

    "Gelieve de microfoon uit te schakelen": digitale persconfe­ren­tie loopt niet helemaal zoals gehoopt