Vlaanderen haalt 350.000 vrachtwagens van de weg
MobiliteitDe Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen vanaf 2018 zestien projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar de waterweg of het spoor. Dankzij die projecten zullen er jaarlijks 350.000 vrachtwagens minder rondrijden op onze wegen.
"Dit zijn ondernemers die zich niet meer blindstaren op de file aan de voordeur, maar oog hebben voor de mogelijkheden die open liggen aan de achterdeur", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
De files in Vlaanderen worden alsmaar langer. Dat is gisteren nog gebleken uit nieuwe cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Zo steeg de gemiddelde dagelijkse filelengte in 2017 naar 169 kilometer, 11 kilometer meer dan het jaar voordien.
Volgens minister van Mobiliteit Ben Weyts "verlammen die files mens, milieu en economie". "De stilstand weegt ook op onze Vlaamse havens, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland", klinkt het.
Alternatieven
De Vlaamse overheid is met de havens op zoek gegaan naar innovatieve projecten voor een duurzamer vrachtvervoer. Van de 41 ingediende projecten krijgen er nu 16 steun. "We hebben gekozen voor projecten die op korte termijn veel volume van de weg kunnen halen", zegt Weyts. "Deze initiatieven moeten samen wel 350.000 vrachtwagens van onze wegen halen."
Alle ondersteunde projecten maken volgens minister Weyts slim gebruik van de alternatieven voor het wegtransport. Een aantal projecten realiseren een nieuwe binnenvaart- en of spoorverbinding. Zo wordt er een open spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges opgezet. Andere projecten zetten lading van de weg over naar binnenvaart of spoor. Het gaat daarbij onder meer om containers, cacao en afval. Een ander project wil vrachtwagens dan weer 's nachts laten rijden in plaats van overdag.
Er werden ook twee havenoverschrijdende projecten weerhouden. Zo zullen de haven van Antwerpen en die van Gent een nieuwe binnenvaartverbinding krijgen die bestaande containerstromen tussen deze havens zal bundelen. Voorts zullen containers en auto's die nu via de weg worden vervoerd tussen de havens van Gent en Zeebrugge, worden overgezet naar de binnenvaart.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
Jij ritst toch ook? Alle tips om het nooit meer fout te doen
Ook na vijf jaar verplichting weten veel bestuurders nog steeds niet hoe ze nu juist moeten ritsen. Meer zelfs, wie correct ritst, wekt vaak zelfs ergernis op bij de bestuurders die niet ritsen. Wij leggen de juiste methode alvast even uit: -
Spaargids.be
Hoe veilig zijn jouw centen bij de bank? En wat met buitenlandse instellingen?
De bankensector kan nog niet meteen opgelucht ademhalen na de noodovername van Credit Suisse. Het aandeel van Deutsche Bank zakt vandaag namelijk met 13 procent. Ook andere Europese banken noteren deze voormiddag verliezen. Hoe veilig is je geld op de bank, indien deze trend zich blijft verder zetten? Spaargids.be zocht het voor je uit. -
-
PREMIUM
Waarom trok ‘Topdokter’ Guy T’Sjoen (52) naar de Verenigde Staten voor een kind?
Maximiliaan, heet hij, de kersverse zoon van topdokter Guy T’Sjoen (52) en zijn man Milan Vansevenant (35). Geboren via een Amerikaanse draagmoeder, terwijl zijn eigen werkplek - het UZ Gent - ook draagmoederschap voor homokoppels mogelijk maakt. Waarom trok de professor dan naar de Verenigde Staten? -
ZEMST/WEMMEL/VILVOORDE/GRIMBERGEN/MEISE
"Minister, pak het sluipverkeer aan"
Omdat ze het zo beu zijn dat hun gemeenten dagelijks geteisterd worden door sluipverkeer hebben de burgemeesters van Meise, Zemst, Vilvoorde, Grimbergen en Wemmel een open brief naar mobiliteitsminister Ben Weyts gestuurd. "Onze wegen slibben dicht. Doe er iets aan", luidt het. Weyts begrijpt de kritiek, maar zegt ook dat de gemeenten zelf in actie moeten schieten. -
TV
STREAMINGTIP. ‘Love is Blind S4’: de liefde moet (soms) naar de oogarts
De ware liefde vinden, zonder dat je weet met wie je te maken hebt. Het klinkt zo’n beetje als de gemiddelde Tinder-date, maar de makers van Netflixshow ‘Love is Blind’ - waarvan het vierde seizoen vandaag start - hebben er wel een kijkcijferkanon mee beet. -
Binnenland
Gemiddelde filelengte steeg vorig jaar naar recordniveau op Vlaamse snelwegen
De files op de Vlaamse snelwegen waren in 2017 langer dan de vorige jaren. Dat blijkt vandaag uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. De gemiddelde lengte van de files steeg op de werkdagen die ook schooldagen waren naar 169 kilometer. Dat betekent dat er in 2017 dagelijks gemiddeld elf kilometer meer file stond dan in 2016 (158 kilometer).
69 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDirk Landuyt
Sonja Hoebregs
Jan Verstrepen
Ed Toer
Patrick Gryson