Foto ter illustratie
Volledig scherm
Foto ter illustratie © iStock

Vlaanderen dringt aan op aanpassing systeem salariswagens

Vlaanderen dringt er in haar nieuwe Luchtbeleidsplan bij het federale niveau op aan iets te veranderen aan het systeem van salariswagens. Het plan werd gisteren goedgekeurd door de Vlaamse regering. Het belangrijkste verschil met het voorontwerp dat de vorige regering maakte, is dat er geen sprake meer is van een slimme kilometerheffing voor personenwagens.

17 reacties

  • lars vandenberge

    1 jaar geleden
    Als een bedrijfswagen ervoor moet zorgen dat het personeel zich kan verplaatsen eis dan dat een salariswagen enkel een basic wagen type Smart kan zijn. De files en het milieu zullen je dankbaar zijn.
  • lars vandenberge

    1 jaar geleden
    Belgie heeft de hoogste belastingsdruk maar er bestaan wel honderden aftrekposten en er wordt door de betere verdieners en bedrijven aan belastingsontwijking gedaan dat het een lust is. Wie draait er uiteindelijk voor op...
  • Gerry Cle

    1 jaar geleden
    Ik sluit me aan bij de uitleg van Gino Denil. Salariswagens dienen alleen om de sociale bijdragen op de hogere lonen te verlagen. De regering ontwierp en handhaaft zo een systeem om zijn eigen heffingen te omzeilen. Absurd. Iedereen heeft het recht om veel te verdienen maar hij moet wel de gangbare sociale bijdragen betalen.
  • Ignace Ameel

    1 jaar geleden
    We zullen als kleine man onze salariswagen dan wel vervangen door een oude diesel. Zo zijn de groenen en de roden dolgelukkig. Ik vraag me af: is dit uit jaloezie of voor het milieu? Want de constructeurs verplichten groener te bouwen is blijkbaar niet hun bevoegdheid. Ondertussen maar de zware hybrides (grote Audi’s, Porche, BMW...) en de Lamborgini’s met een klein gastankske (voor de formaliteit) blijven belonen. Oh ja, daar rijden de parlementsleden zelf mee. Dus dat gaat niet.
  • Jane Doe

    1 jaar geleden
    Mijn partner heeft geen vaste standplaats en zit heel de dag op de baan, voor zijn werk wel te verstaan. Openbaar vervoer of fiets is geen alternatief. Ondanks dat hij er geen gebruik van maakt moet hij nu al wel voor 'privégebruik' betalen en 't gaat hier maar om een job met een doorsnee loontje... Blijf gewone mensen met een gewone job maar financieel straffen voor iets waar ze niets aan kunnen verhelpen en binnenkort ligt het land op zijn gat want welke idioot gaat die jobs nog doen...
  1. Koksijde spant de kroon met vaccinatiegraad van ruim 33 procent: “Met dank aan onze oudere bevolking”
    Koksijde

    Waarom Koksijde de hoogste vaccinatie­graad van Vlaanderen kan voorleggen

    Voor de hoogste vaccinatiegraad van Vlaanderen moet je in Koksijde zijn. Daar heeft 33,31 procent van de inwoners op zijn minst al één prikje gekregen, zo leren de cijfers van www.laatjevaccineren.be. Naar een verklaring is het niet ver zoeken: de kustgemeente telt de oudste bevolking van het land en net die groep komt als eerste aan de beurt. “Iedereen snakt naar die vrijheid", reageert Paula Thijs, voorzitter van de lokale OKRA-afdeling.
  2. Ontbijten met HLN-lezer Dirk Van Cauteren (66) : “Nog 5.000 dagen en ik ben tachtig. Die wil ik graag ten volle beleven”
    PREMIUM

    Ontbijten met HLN-lezer Dirk Van Cauteren (66) : “Nog 5.000 dagen en ik ben tachtig. Die wil ik graag ten volle beleven”

    In onze rubriek ‘Ontbijt met lezer’ schoven we dit weekend aan bij Dirk Van Cauteren (66) uit Liedekerke. Dirk en zijn vrouw Magda (65) omringen zich graag met positieve mensen. Toen hun twee kinderen nog klein waren was hun garage in Dilbeek de speelclub van de buurt. Later werd het een clubhuis met kickertafel en frigo met een poster van Naomi Campbell. “Wij werden ook uitgenodigd op de trouwfeesten van de vriendjes van onze kinderen”.
  1. Nationaal rouwmoment legt leven in Engeland een minuut lang (letterlijk) stil
    Play

    Nationaal rouwmoment legt leven in Engeland een minuut lang (letterlijk) stil

  2. Zijn er ook versoepelingen voor kinderen mogelijk? Benjamin Dalle: "Het advies blijft: één hobby per kind"
    Play

    Zijn er ook versoepe­lin­gen voor kinderen mogelijk? Benjamin Dalle: "Het advies blijft: één hobby per kind"