Vlaamse regering werkt komende dagen voort aan klimaatmaatregelen
De Vlaamse regering heeft ook vandaag nog geen akkoord bereikt over bijkomende klimaatmaatregelen. De betrokken ministers hebben urenlang vergaderd. De komende dagen wordt het werk voortgezet, zowel tussen technici als tussen de ministers, en pas later volgende week wordt verder gecommuniceerd, zo wordt in regeringskringen vernomen.
De Vlaamse regering heeft nog geen klimaatakkoord na onderhandelingen vandaag. De gesprekken zijn eergisteren opgestart. De Vlaamse regering wil niet dat er een of andere maatregel in hun gezicht ontploft, met name dat er een factuur naar de gezinnen gaat. Als je broeikasgassen wil verminderen, dan moet je ook naar de gezinnen kijken. Dat verklaart waarom de onderhandelingen een tijdje duren.
Er liggen verschillende pistes op tafel. Het is nu de bedoeling dat een aantal scenario’s wordt berekend, maar van blokkeringen zou geen sprake zijn. Minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) had eerder aangegeven dat ze pas naar de grote klimaattop in Glasgow wil trekken met bijkomende Vlaamse maatregelen op zak. Er liggen verschillende discussiepunten op tafel. De verplichte renovatie van een woning die heel slecht geïsoleerd is, lijkt erdoor te komen. Als je zo’n woning koopt, dan zal je die fors gaan moeten isoleren. De vraag is tot welk niveau. Of er een rentelozing van de overheid tegenover komt te staan, is een vraagteken.
Ook ligt er een nieuw voorstel rond elektrische wagens op tafel. In dat voorstel staat dat vanaf 2027 er geen nieuwe inschrijvingen meer mogelijk zouden zijn voor wagens die rijden op diesel of benzine. Je zou dan voor een elektrische wagen moeten kiezen. Tegen 2030 zou je geen tweedehandswagens meer kunnen inschrijven met een diesel- of benzinemotor. Dat is een forse maatregel die nog op tafel ligt.
Kilometerheffing
Het derde dossier, de kilometerheffing, zou niet langer op tafel liggen wegens te moeilijk. Vooral voor N-VA. De partij wil niet dat dat erdoor zou komen. Op VTMNIEUWS benadrukte N-VA-voorzitter Bart De Wever dat maatregelen niet mogen leiden tot lastenverhogingen voor de middenklasse. Dat is ook de reden waarom een slimme kilometerheffing voor zijn partij geen optie is. Bovendien gaat de elektrificatie van het wagenpark zo snel dat zo’n heffing binnen een paar jaar misschien niet meer nodig zal zijn.
Indien er maatregelen komen om de CO2-uitstoot in de landbouw te doen dalen, dan zullen die sociaal “enorm goed begeleid moeten worden”, aldus De Wever. “Maatregelen mogen niet ten koste gaan van het inkomen van de landbouwers. Wij willen de landbouw niet kapot en de landbouwer niet failliet.”
De N-VA-voorzitter herhaalde nogmaals zijn pleidooi voor het behoud van kernenergie en richtte daarbij opnieuw zijn pijlen op Groen en minister van Energie Tinne Van der Straeten. “Kernenergie is de optie van de toekomst. There is no alternative.” Indien het tot een sluiting van alle centrales komt, zullen de elektriciteitsprijzen stijgen en de bevoorrading slinken, waarschuwde hij. “Premier De Croo moet nu ingrijpen.”
Lees ook.
Klimaattop lijkt nu al een flop: Biden komt met halflege handen en Chinese president blijft thuis (+)
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verzekeraars verhogen premies door stijgend aantal cyberincidenten
Geconfronteerd met steeds meer schade door cyberincidenten zien verzekeraars zich genoodzaakt om hun premies te verhogen en strenger te zijn bij het toekennen van polissen, zo meldt L'Echo vandaag. -
PREMIUM49
COLUMN. Ongeduld is wat Zuhal Demir drijft. Alles draait bij haar op anderhalve snelheid: haar platen, haar films, haar vaatwasser, haar brein
“Ongeduld is wat Zuhal Demir drijft”, stelt columnist Jan Segers vast. “Alles ten huize Demir draait op anderhalve snelheid. Haar films. Haar platen. Haar vaatwasser. Haar brein. Ooit zal ze tot het besef komen dat het leven mooier is op halve snelheid. Maar nu nog even niet, gelukkig.” -
VITO lanceert tool om milieuvriendelijkste reparatieoptie voor autoschade te vinden
De reparatie van een wagen kan voortaan een Eco Repair Score of duurzaamheidsscore ontvangen. De tool werd ontwikkeld door de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) en expertisebureau Vonck. "Dit is uniek in de wereld." -
-
Jobat
Werken als interim: krijg je dan een hoger loon? En met welke voordelen en nadelen moet je rekening houden?
De vacaturegraad van interimjobs blijft een pak hoger dan die van vaste banen. Er zijn in ons land dan ook voortdurend tienduizenden vacatures voor jobs als uitzendkracht. Dat blijkt uit recente cijfers van Statbel. Waar vind je de meeste vacatures op interimbasis? Verdien je als uitzendkracht meer dan als vaste medewerker? En wat zijn de voor- en nadelen van zo’n tewerkstelling als interim? Jobat.be zet het voor je op een rij. -
Spaargids.be
Kan je erfbelasting na een overlijden vermijden? En hoe doe je dat dan?
Erfrecht is een complexe materie. Bovendien verschilt de erfbelasting per gewest. Daarom is het voor veel mensen niet meteen duidelijk wat erven en schenken precies inhoudt. Spaargids.be kaart daarom vier misverstanden over dit topic aan. -
PREMIUMGent
Oudste cafébazin van Gent Lisbeth (87) overvallen door vier gemaskerde dieven: “Zelfs de ringen aan mijn vingers moesten ze hebben”
-
PREMIUMTV21
Gert Verheyen breekt in ‘Over de oceaan’ na pijnlijk bericht van zijn zoon: “Het schuldgevoel draag ik nog altijd mee”
Het is een Gert Verheyen (52) die we nog niet eerder zagen. Wanneer zijn drie zoons in ‘Over de oceaan’ vertellen dat hun papa sinds de scheiding weinig initiatief neemt om contact met hen te zoeken, kan de nuchtere voetbalanalist zijn tranen niet bedwingen. Wat volgt is een bijzonder open getuigenis over ‘de grootste mislukking uit zijn leven’. “Het moment dat ik hen vertelde dat ik wegging, vergeet ik nooit meer.”
92 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarie Rose Van der Haeghen
Peter Nols
vanaeken jokke
luc bruyndonckx
Ronny Biesen