Vlaamse Ondernemers willen slimme kilometerheffing: elke filedag 1,3 miljoen euro verlies
LIVEDe Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren, in combinatie met meer technologie in het verkeer. Dat meldt Voka. Een slimme kilometerheffing belast wagengebruik op basis van de milieukenmerken van het voertuig, de plaats en het tijdstip van de verplaatsing.
Door de coronacrisis halveerde de filedruk in Vlaanderen vorig jaar, maar met elke versoepeling van de coronamaatregelen nam het autoverkeer weer toe. Vorige week kwam het weer uit op het niveau van voor de crisis. De Vlaamse Ondernemers wijzen erop dat een filedag voor 1,3 miljoen euro verlies voor de economie staat. “Wat files kosten aan verloren tijd en mislopen geluk is minstens evenveel. (...) Daarom roepen we op om nú werk te maken van enkele belangrijke maatregelen”, klinkt het.
De belangrijkste maatregel is volgens de werkgeversorganisaties een slimme kilometerheffing. “Met de wagen de weg opgaan waar en wanneer de kans op file het grootst is, kost dan centen. Een slimme kilometerheffing die rekening houdt met tijdstip en locatie moet dan wel alle bestaande verkeersbelastingen vervangen en vooral diegene belasten die de weg tijdens de spitsuren gebruikt. Op die manier zouden de files afnemen met 12 procent. Dat is voldoende om opnieuw voor een vlotte verkeersdoorstroming te zorgen.”
Wat betekent een budgetneutrale en slimme kilometerheffing?
De beoogde kilometerheffing kan variëren in functie van het tijdstip en plaats. Wie in de spits rijdt en rond de grote steden zal meer betalen dan iemand die in de daluren op rustige wegen rijdt. De invoering van de slimme kilometerheffing moet de files op onze wegen verminderen.
Wat wordt bedoeld met budgetneutraal? Het is de bedoeling om de lasten te verschuiven van het bezit van een auto naar het gebruik van een auto. Zo betalen ook buitenlanders mee als ze over onze wegen rijden, zoals dat nu het geval is voor buitenlandse vrachtwagenchauffeurs via de kilometerheffing voor vrachtwagens.
Niet iedereen kan zomaar met de trein naar het werk. Daarom pleiten de Vlaamse ondernemers nog voor bijkomende maatregelen. “Voor veel mensen is het niet evident om het ogenblik van verplaatsing te kiezen. Ook het invoeren van telewerk wensen we te bestendigen in sectoren waar dat mogelijk is. Ook werken vanop een satellietkantoor (Dat is een kantoor dichter bij huis, in de eigen provincie, nvdr.) is een mogelijkheid. De invoering van dergelijke maatregelen moet bekeken worden met verschillende sectoren”, verduidelijkt Jean-Marc Timmermans van Agoria bij HLN Live.
Technologie
Daarnaast vragen de Vlaamse Ondernemers meer technologie in het verkeer. “Zorg voor een weginfrastructuur die klaar is voor geconnecteerde voertuigen. Dat leidt tot een veiliger en rustiger verkeer, met minder ongevallen en minder files. Naast de voertuigen moet ook de weginfrastructuur radicaal digitaal. Intelligente verkeerslichten zorgen via groene golven voor een optimale sturing waardoor het tijdverlies met 27 procent vermindert op conflictvrije kruispunten en met 44 procent op andere kruispunten. Met variabele en dynamische verkeersborden wordt het rijgedrag van weggebruikers in real time aangepast aan de verkeerssituatie van het moment. Ook hiervoor kan 5G-technologie veel mogelijkheden bieden.”
“Er zijn een aantal mogelijkheden om investeringen te doen”, klinkt het bij Agoria. “Daar is een belangrijke taak voor de overheid weggelegd. We schuiven ook de relancemiddelen naar voren die vanuit Europa worden vrijgemaakt. Wij zien daar opportuniteiten om toekomstgerichte investeringen te maken.”
Politieke agenda
De Vlaamse Ondernemers wijzen erop dat een budgetneutrale en slimme kilometerheffing bestudeerd werd en klaar was om in te voeren. “Het politieke klimaat was twee jaar geleden echter onvoldoende rijp, het maatschappelijk draagvlak te fragiel. Vandaag ziet de wereld er anders uit. Elke crisis biedt opportuniteiten. Het zou dom zijn om deze opportuniteit om het filemonster structureel te verslaan niet met beide handen te grijpen.”
Tot slot benadrukt Timmermans van Agoria dat de studie heeft aangetoond dat een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een zeer belangrijke en effectieve maatregel is. “Vandaar dat we opnieuw pleiten om het op de politieke agenda te brengen. Ook overleg met andere gewesten is belangrijk.”
Poll
Bent u voor de invoering van een budgetneutrale slimme kilometerheffing?
-
Ja (35%)
-
Neen (65%)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Recordverkoop van luxewoningen in 2022: op een jaar tijd 12 procent meer miljoenendeals
-
Zwemwereld luidt alarmbel: tekort aan redders, dalend aantal zwembaden en schoolzwemmen onder druk
Zwembaden die sluiten, een tekort aan redders en schoolzwemmen dat onder druk staat: de zwemsector luidt in een open brief de alarmbel, zo schrijven ‘Het Nieuwsblad’ en ‘Gazet van Antwerpen’ vandaag. -
Spaargids.be
Oordoppen op maat: welke korting krijg je via het ziekenfonds?
Ook deze zomer gaat er geen weekend voorbij of je kan wel ergens een festival bijwonen. Om te genieten zonder risico op permanente gehoorschade, draag je het best oordoppen op maat. Goedkoop zijn die niet, maar ze bieden de beste bescherming zonder dat je aan klankkwaliteit inboet. Bovendien helpt je ziekenfonds je een handje. Spaargids.be geeft een overzicht van de kortingen die je mag verwachten. -
-
PREMIUMBrussels Gewest
Wordt ook Brusselse kilometerheffing voorlopig afgevoerd? “Vervoort durft niet meer”
-
KIJK. Zus Olivier Vandecasteele bedankt België voor de steun in emotioneel eerste interview: “Het is dankzij jullie dat wij Olivier terug hebben”
Het gaat goed met Olivier Vandecasteele, de Belgische ngo-medewerker die 455 dagen in een Iraanse cel zat. Dat zegt zijn zus Nathalie in een eerste interview na zijn vrijlating aan VTM NIEUWS. Vandecasteele heeft een hernia, maar dat geneest, zegt ze. De mentale impact wordt het moeilijkste. Nathalie wil iedereen bedanken voor de steun al die maanden. “Het is dankzij jullie dat wij Olivier terug hebben”, zegt ze zichtbaar aangedaan. -
Mijnenergie
Tijdens je vakantie thuis niets verbruiken, maar toch betalen: dit kan je eraan doen
Vertrek je binnenkort op vakantie en verbruik je geen energie? Dan lijkt een nulfactuur voor die periode het logische gevolg. Toch zal je in de praktijk ook stroom en aardgas betalen tegen de op dat moment geldende prijzen. Al valt daar wel iets aan te veranderen. Mijnenergie.be legt uit waarom je toch betaalt en hoe je daar een mouw aan past. -
PREMIUM35
Moeten miljarden glazen flesjes vernietigd worden?
238 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerTom Van Rompaey
jos duriau
martine oeyen
Alain Van den Borre
Annick Janssens