Archiefbeeld.
Volledig scherm
Archiefbeeld. © Alexander Haezebrouck

Verkeersdoden tijdens eerste trimester met 22 procent gedaald, maar forse stijging bij fietsers en in Vlaanderen

Het aantal doden op de Belgische wegen is tijdens het eerste trimester met 22 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt vandaag uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias instituut. Vlaanderen daarentegen noteerde wel een lichte stijging, en ook het aantal fietsdoden steeg fors.

16 reacties

  • Ignace Ameel

    1 maand geleden
    Dodehoekcamera verplichten voor vrachtwagens en camionettes, helm en fluohesje verplichten voor fietsers en een betere (defensieve) opleiding voor fietsers, zwaardere straffen voor de Johnny's in het verkeer, sensibilisatie voor GSM-de fietsers, verbod op oortjes, minder, maar duidelijker verkeersborden... We zijn met te veel in het verkeer en dit vergt een andere aanpak.
  • Jefke de zelfstandige

    1 maand geleden
    De elektrische fietsen worden in bepaalde gevallen aangewend door personen dewelke in jaren niet meer gefietst hebben. Een fiets die elektrisch gestuwd wordt is totaal iets anders dan een fiets waar je uitsluitend dient te trappen en waardoor je door te trappen het evenwicht en de controle van je fiets meer kan behouden.
  • Paul Philippaerts

    1 maand geleden
    Verkeersdoden worden in Belgie gezien als een noodzakelijk kwaad, vooral gemotoriseerde voertuigen zijn nu eenmaal moordtuigen. De nieuwe gemotoriseerden electrische fietsen steps ea komen er aan voor nieuwe reeksen doden. En sommige weggebruikers lijken ze daarvoor ook te gebruiken. Rijden onder invloed, roekeloos te snel, wedstrijd houden,met andere dingen bezig dan met de weg en ga zo maar door. De pakkans is zo goed als nihil. Controles worden aangekondigd.
  • Lode vleminckx

    1 maand geleden
    Er zullen nog meer fietsers ongevallen hebben. De meesten wanen zich baas op de weg, maar vergeten dat ze niet beschermd zijn.
  • philippe quinart

    1 maand geleden
    Elk slachtoffer is er een te veel maar fietsers moeten eens leren dat er voor hen ook een wegcode is. Er werden veel nieuwe fietspaden aangelegd en hersteld maar toch vinden vele fietsers dat hun plaats op de rijbaan is. Waar ik me ook mateloos aan stoor is dat fietsers denken dat ze voetgangers zijn en gewoon het zebrapad gebruiken als oversteek voor fietsers. Het wordt tijd dat men ook eens begint op te treden tegen fietsers en niet alleen de automobilist viseert.