In de file staan wordt stilaan weer vertrouwd, hoewel er door corona veel minder verkeer op de baan is.
Volledig scherm
PREMIUM
In de file staan wordt stilaan weer vertrouwd, hoewel er door corona veel minder verkeer op de baan is. © Hans Verbeke

Veel minder verkeer op de snelwegen: waarom staan we toch in de file?

De terugkeer naar het gewone leven is écht ingezet. Dat merk je aan het aantal files op onze snelwegen, die langzaam maar zeker toenemen. Woensdag, de dag voor Hemelvaart, kregen we zelfs af te rekenen met de zwaarste avondspits sinds september. Het zal niet meer beteren, integendeel. “Zodra er versoepeld wordt, merk je dat meteen aan de verkeersdrukte op onze snelwegen. De mensen willen dan duidelijk hun ‘herwonnen vrijheid’ vieren”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. Met andere woorden: hoe meer versoepelingen, hoe langer ook de files zullen worden. 

37 reacties

  • gust van langenhove

    1 maand geleden
    Ieder heeft zijn belasting wagen kost bijna niks laat ieder zijn wagen zelf betalen en de helft minder verkeer zowel zelfstandige als weknemers .
  • Bob Boomer

    1 maand geleden
    Beste Emiel W. Wat denk je dat heel wat mensen doen. Ze vertrekken vroeger en... de files beginnen vroeger. Zo kom ik nu al 3/4 uur te vroeg op mijn werk. Dat is dan geen koffietje meer maar een ganse thermos !
  • emiel wouters

    1 maand geleden
    Dat wij ALTIJD in files staan is de schuld van ons zelf. vertrek een kwartiertje vroeger en drink je 1ste koffie op de parking van je werk (je moet toch nog niet binnen gaan). Gezien je toch niet betaald wordt kan je deze tijd nuttig gebruiken om dit koffietje op te drinken. en als het tijd is om te werken ga je op je gemakske binnen, zonder stress van de files, en kan je met een frisse kijk het werk aanvatten. ZONDER STRESS. Maar ja, niet betalen geen werk he, ook niet vroeger vertrekken he.
  • nick verheyen

    1 maand geleden
    Mijn probleem niet, ik rijd 10min met de fiets en ben op mijn werk, maar ja velen werken kilometers van huis om toch maar 100€ meer te kunnen verdienen en het grootste probleem is zoals danny grosemans hier al aanhaald, velen kunnen niet of nauwelijks degelijk met de wagen rijden
  • Patrick Van bouwel

    1 maand geleden
    Bij de eerste lockdown was na onderzoek gebleken dat het vrachtverkeer toegenomen was maar er was niks van file. Daarna werd er wat versoepeld en de file's begonnen terug. Van mij mogen ze kilometerheffing invoeren voor personenauto's en motoren. De regering zoekt toch van alles om het geld dat ze tijdens de lockdowns hebben uitgedeeld terug te vinden