Uitbreiding Antwerpse haven kost minstens 900 miljoen euro
Een uitbreiding van de haven van Antwerpen, nodig om extra containers te kunnen ontvangen, zal naar schatting minstens 900 miljoen en maximaal 1,5 miljard euro kosten (inclusief een post onderhoudswerken). De werken zouden tegen 2020 kunnen starten, zo bleek in Beveren, waar uitleg werd gegeven over de acht uitbreidingsscenario's die worden onderzocht.
De Antwerpse haven verwacht tot 2030 heel wat groei van het aantal te behandelen containers. In 2016 werden in Antwerpen 10 miljoen teu (twintigvoetsequivalente containers) behandeld, maar met een 'complex project' sinds juli 2016 zoekt de Vlaamse overheid naar capaciteit voor zowat 7 miljoen teu extra. Dat gebeurt via acht scenario's, waarvan er drie een Saeftinghedok bevatten.
Vandaag gaf Freddy Aerts, hoofd van de afdeling Maritieme Toegang (departement Mobiliteit en Openbare Werken), al toelichting bij de resultaten uit een synthesenota over de onderzochte scenario's. Een voorkeur sprak hij niet uit.
Voor een gemiddeld groeiscenario voorziet men voor het eigen land baten van 0,26 euro tot 2,34 euro per geïnvesteerde euro. De scenario's met een Saeftinghedok scoren veeleer gemiddeld, met hogere opbrengsten voor scenario's met aanpassingen aan terminals die nu in de Schelde liggen.
Belangrijk aspect in de door congestie geplaagde haven is ongetwijfeld mobiliteit. De onderzoeken nemen meteen "beslist beleid" zoals de Oosterweelverbinding mee. Volgens het studiewerk zijn de effecten positief voor ontsluiting via het spoor bij een eerste Saeftinghe-alternatief, en een neutraal tot beperkt negatief effect voor de overige projecten.
Er zijn een aantal belangrijke operationele drempels voor de scheepvaart in beeld gebracht. Een uitbreiding van de Europaterminal, bijvoorbeeld, lijkt door de beperkte diepte niet haalbaar, en hetzelfde geldt voor verdere uitbouw van Deurganckdokterminals langs het Waaslandkanaal. Onder meer de Saeftinghedok-varianten, alsook aanpassingen aan de Noordzeeterminal, lijken geen technische problemen te hebben. De alternatieven beschouwen onder andere ook nog de effecten op omwonenden, de landbouw, erfgoedwaarde en de stroming op de Schelde.
Nog voor de zomer verwacht de projectgroep een ontwerp-voorkeursscenario, dat dan verder wordt uitgewerkt. De Vlaamse regering moet uiteindelijk de knoop doorhakken. De volledige rapporten worden morgen vrijgegeven.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wim Lybaert en Kris Baert over hun strijd tegen slaappillen: “Blij dat ik van die vuiligheid af ben”
Als je wil afbouwen met slaappillen, kan je daar sinds gisteren, 1 februari, ook bij de apotheker voor terecht. Want we nemen met z’n allen te veel slaapmedicatie. Jaarlijks worden er in ons land 400 miljoen dosissen verkocht. Tv-maker Wim Lybaert (54) en oud-reporter bij Radio 2 Kris Baert (68) getuigen over hun gevecht tegen slaappillen. “Overdag voel je je alsof er een snelheidsbeperking op je verstand staat, je creativiteit vlakt af”, vertellen ze. -
HLN Shop
Adrenalinejunkie? Hier kan je tegen 60 km/u over het ijs vlammen
De komende weken zal er - naar jaarlijkse gewoonte - opnieuw veel geschaatst, geskied en gesnowboard worden. Maar de winterpret opsnuiven kan nog avontuurlijker! Wat dacht je van racen op het ijs? Ijskarten, goed voor een stevige adrenalineboost, is een ware wintertrend aan het worden. HLN Shop maakt er jou alvast warm voor. -
PREMIUMPolitiek
“Geluid is een nog groter probleem dan stikstof”: ook deze 4 factoren bedreigen toekomst van Brussels Airport
-
-
Livios
Zonnepanelen plaatsen: deze 7 zaken moet je zeker weten
Dat zonnepanelen het duurzame antwoord zijn op fossiele brandstoffen en op de hoge energieprijzen hoeven we jou niet meer te vertellen. Maar waarop moet je zeker letten bij de installatie? Bouwsite Livios vroeg het aan enkele specialisten. -
PREMIUM8
COLUMN. Dat Islam Slimani voor Anderlecht niet de eerste keuze was? En dan? Alleen in de liefde wil je nooit de tweede keuze zijn
Hoe moet je je voelen als je, zoals de nieuwe spits Islam Slimani van Anderlecht, niet de eerste maar slechts de negende keuze was? Dat valt wel mee, vermoedt columnist Jan Segers. “Als daar pakweg een half miljoen euro tegenover staat, wil je als werknemer best weleens een half jaar de negende keuze van je werkgever zijn. Niet, Niels Destadsbader?” -
Bpost heeft de meeste, Carrefour Market de grootste winkels
Van alle ketens die in ons land actief zijn, hebben Bpost, TotalEnergies en Belfius de meeste verkooppunten. De formules met de grootste verkoopoppervlakte zijn dan weer Carrefour Market, Aldi en Colruyt, blijkt uit een overzicht van het gespecialiseerde onderzoeksbedrijf Locatus. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Zwaargewond slachtoffer (25) mesaanval metro getuigt vanuit ziekenhuis: “Ik ben nog te veel in shock om kwaad te zijn”
Heel even hing zijn leven aan een zijden draadje. Maar het ergste is voorbij. De 25-jarige student Paul herstelt in een Brussels ziekenhuis van de mesaanval maandag op de metro in Brussel. “Ik besef dat ik al bij al nog geluk heb gehad.”
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGreg Cremers
Derek Beuckelaers
Paul De Mol
james vroman
Jean Schoups