Tevredenheid over De Lijn daalt onder dieptepunt van 2018
Nog geen 59 procent van de reizigers geeft De Lijn een algemene score van minstens 7 op 10. Dat blijkt uit de tevredenheidscijfers van De Lijn in 2020 die gemeten zijn door onderzoeksbureau Ipsos. Daarmee duiken de cijfers nog lager dan het dieptepunt van 2018.
De reizigers storen zich vooral aan het gebrek aan stiptheid. Dat is de belangrijkste oorzaak van de ontevredenheid. Slechts 43 procent van de reizigers is tevreden over de stiptheid. Daarna volgen reisinformatie, het aantal ritten, de chauffeur en de hoffelijkheid tussen de reizigers.
Volgens De Lijn ging de stiptheid er vorig jaar echter op vooruit. In 2019 was er een lage score vanwege een groot aantal niet-gereden ritten. In 2020 waren er minder niet-gereden ritten, waardoor de stiptheid erop vooruitging. Alleen namen heel wat minder mensen de tram of bus, waardoor die verbetering door de reizigers niet gevoeld werd, luidt de verklaring van de openbaarvervoermaatschappij.
Globaal genomen zag De Lijn het reizigersaantal in 2020 met meer dan de helft dalen van de normale reizigersaantallen. Op sommige momenten zakte het aantal reizigers zelfs onder de 20 procent. Door de coronacrisis was niet alleen minder werk- en schoolverkeer, maar wonnen ook de fiets en wandelen aan populariteit.
Coronamaatregelen
De coronapandemie had bovendien een invloed op de manier waarop reizigers drukte op de bus of tram ervaarden. Drukte was een van de thema's waar de reizigers het meest ontevreden over waren, ook al waren er minder reizigers. De Lijn wijst erop dat het extra beschermingsmaatregelen nam, in overleg met de overheden en andere openbaarvervoerbedrijven. Bijna 7 op de 10 gaf De Lijn een score van 7 of meer voor zijn aanpak van de coronamaatregelen, blijkt nog uit de bevraging.
Een van die maatregelen in de strijd tegen het coronavirus was een scherm tussen de chauffeurspost en het gedeelte voor reizigers. Daardoor daalt ook het tevredenheidscijfer voor de chauffeur in vergelijking met andere jaren. De Lijn benadrukt dat dat cijfer met 72 procent nog steeds hoog ligt.
Reizigersinformatie
Verder is er ook nog werk op vlak van reizigersinformatie. De tevredenheid daarrond blijft schommelen rond de 55 procent.
"De cijfers zijn om diverse redenen niet goed", reageert Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Ze wijst erop dat De Lijn een actieplan klaar heeft, "met als belangrijkste punten het aanstellen van de stiptheidsmanager en het verbeteren van de informatiebeschikbaarheid". Die stiptheidsmanager, die nog moet aangesteld worden, moet ervoor zorgen dat de stiptheid verbetert door te werken op niet-gereden ritten, en het te laat maar ook het te vroeg rijden van de ritten.
Uit een tevredenheidsmeting die Profacts uitvoerde in opdracht van De Lijn blijkt dat 9 op de 10 steden en gemeenten wel tevreden is over de vervoermaatschappij. Opvallend is de tevredenheidsscore over de vervoerregiomanagers. Zo'n 98 procent van de gemeenten is tevreden over hen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Groepje Brusselse jongeren dringt Blaarmeersen binnen en pleegt gauwdiefstallen: één verdachte gearresteerd
Gent -
Mijnenergie
Welkomstkorting van 500 euro voor gas en stroom? Zo mispak je je niet aan de kleine lettertjes
De energieleveranciers hengelen weer intensief naar nieuwe klanten. Ze gebruiken onder meer welkomstkortingen als geliefd lokmiddel. Vooral de grote marktspelers kennen interessante voordelen toe, tot zelfs meer dan 500 euro wanneer je een contract voor aardgas en elektriciteit bij hen afsluit. Bij vaste tarieven blijven de kortingen voorlopig onbestaande of zeer beperkt. Mijnenergie.be maakt een overzicht. -
PREMIUM
“Wat in de caravan gebeurt, blijft in de caravan”: 12-jarige jongen meermaals aangerand door klusjesman van camping
Een voormalige klusjesman van camping Breebos in Rijkevorsel riskeert 5 jaar cel voor seksueel misbruik van een 12-jarige jongen die met zijn ouders op de camping verbleef. Hij overlaadde het kind met cadeaus om hem nadien aan te randen. Een verborgen camera maakt de feiten helemaal waanzinnig.Turnhout, Merksplas, Rijkevorsel -
-
Mensen met een handicap krijgen vanaf volgend jaar automatisch EDC-kaart
-
TV
STREAMINGTIP. ‘More Than This’: liefde in alle kleuren
Zin om de week in te zetten met een portie onvervalst tienerdrama? Dan bent u bij VRT MAX aan het juiste adres. Zij brengen met ‘More Than This’ een uitstekende Australische reeks in stelling, waarbij het gevoelsleven van vijf adolescenten centraal staat. -
Livios
Met de hogedrukreiniger erover en klaar? Dankzij deze tips maak je je terras kraaknet zonder het te beschadigen
Het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen: we trekken dus met z’n allen massaal naar buiten om te genieten van/op ons terras. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios maximaliseer je je genot en minimaliseer je mogelijke schade en, dus, kosten. -
Koning ontvangt Olivier Vandecasteele en zijn mama na halfuur vertraging: stonden aan verkeerde paleis
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKenny brusseel
Catherine Mistiaen
luc Huysmans
Stevie Patroon
karel dillen