Ruim 40 procent minder ongevallen sinds trajectcontrole op E40
Sinds de invoering van de trajectcontrole op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren gebeuren daar 43 procent minder ongevallen met automobilisten, tegenover de periode voordien. Dat blijkt uit een studie van Transport and Mobility Leuven, die VTMNIEUWS heeft kunnen inkijken.
Delen per e-mail
"Doordat mensen gedwongen worden om trager te rijden, ga je ook veel minder uitschieters hebben, dus in plaats van dat er iemand 150 gaat rijden, rijdt iedereen 120 kilometer per uur. Het gevolg is dat de snelheidsverschillen veel lager zijn en dat daardoor het aantal ongevallen daalt", zegt onderzoeker Sven Maerivoet.
Geen dodelijke slachtoffers
Ook de aard van de ongevallen wijzigde. Zo vielen er de voorbije twee jaar geen dodelijke slachtoffers bij ongevallen op het bewuste deel van de E40. Het aantal gewonden daalde 13 procent.
De trajectcontrole heeft geen impact op de dagelijkse files, maar wel op het gedrag van hardrijders. Tachtig procent van de hardrijders past zijn gedrag aan, wat tot een stabielere verkeersstroom en minder ongevallen leidt.
Syteem uitbreiden
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts laat weten dat hij het systeem van trajectcontrole op snelwegen wil uitbreiden. Morgen zit hij daarvoor een eerste keer samen met een werkgroep, om tracés aan te duiden die in aanmerking zouden kunnen komen. "Dat wil zeggen waar er niet al te veel op- en afritten zijn, want anders is trajectcontrole praktisch onmogelijk. En waar veel ongevallen gebeuren." Sowieso zal er de komende jaren meer trajectcontrole zijn op de Vlaamse snelwegen, aldus Weyts.
De onderzoekers analyseerden alle verzamelde verkeersgegevens van de voorbije twee jaar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Modesector luidt alarmbel: “Verkoop op afspraak heeft mokerslag gegeven"
Uit een nieuwe peiling van Mode Unie blijkt dat de situatie binnen de zelfstandige modesector met de dag nijpender wordt. In steden noteerden modehandelaars de afgelopen dagen een negatief omzetcijfer van 70 procent tot zelfs 90 procent, vergeleken met de normale weekendomzet. De sectorfederatie pleit voor het afschaffen van het shoppen op afspraak: “Anders kunnen de verliezen niet meer opgehaald worden”. -
Hoe een smartwatch je kan helpen om fit te blijven
Wil jij ook wat meer sporten? Of je nu jong of minder jong bent, sportief of (nog) niet: een smartwatch is sowieso een handig hulpmiddel om bij te houden hoeveel kilometer je dagelijks aflegt en hoeveel calorieën je verbrandt. We geven een overzicht van de belangrijkste gezondheidsvoordelen. -
Video
Trajectcontrole: 43 % minder ongevallen
-
-
Livios
Jong architectenkoppel renoveert eigen rijwoning: "Complete transformatie”
Architectenkoppel Eline en Simon verbouwden drie jaar geleden hun rijhuis uit de jaren 20 in Hasselt. De voorgevel werd bewaard voor het straatbeeld, maar achter de façade onderging de woning een complete transformatie. Bouwsite Livios mocht binnenkijken in de compacte en energiezuinige stadswoning met veel daglicht en comfort. -
Twee “evenwaardige” biedingen voor Neckermann: rechter moet knoop doorhakken
Er zijn nog altijd twee kandidaat-overnemers voor reisorganisator Neckermann. Het gaat om het Luxemburgse investeringsfonds Futura Capital Fund en het Antwerpse private equitybedrijf Cim Capital, zo bevestigt ACLVB-afgevaardigde Els De Coster. De biedingen verschillen amper van elkaar: beide overnemers zouden nagenoeg alle activa en het gros van het personeel willen overnemen. “Het gaat dus om evenwaardig biedingen, en dus zal uiteindelijk de rechtbank de knoop moeten doorhakken”, aldus De Coster. -
Video
Weyts wil meer trajectcontroles
-
Sparen
Hoeveel geld heb je nodig om te kunnen rentenieren?
De FIRE-beweging - financially independant and retire early - wordt ook in ons land steeds populairder. Droom jij er ook van om zo snel mogelijk van je spaarcenten te kunnen leven? Spaargids.be zocht uit hoeveel kapitaal je ongeveer nodig hebt en verduidelijkt waarom beleggen een must zal zijn.