Beeld ter illustratie. Sinds vorige week moeten reisbureaus klanten wiens reis geannuleerd wordt terugbetalen indien zij daarom vragen, maar wie zijn geld terug wil zal daar even op moeten wachten, omdat reisbureaus het geld niet hebben.
Volledig scherm
Beeld ter illustratie. Sinds vorige week moeten reisbureaus klanten wiens reis geannuleerd wordt terugbetalen indien zij daarom vragen, maar wie zijn geld terug wil zal daar even op moeten wachten, omdat reisbureaus het geld niet hebben. © EPA

Reisbureaus mogen niet langer vouchers geven voor een geannuleerde reis, maar hebben geen geld voor terugbetaling: “Wie geld terug wil, moet geduld hebben”

Door de coronacrisis zien heel wat mensen hun vakantieplannen in het water vallen. Wie zijn reis geannuleerd zag voor 19 juni, heeft recht op een tegoedbon. Sinds 19 juni zijn reisbureaus echter verplicht om de geannuleerde reis om te boeken of terug te betalen in cash. Heel wat reisbureaus en reisorganisaties klagen aan dat zij daarvoor het geld niet hebben, en willen dat de regeling voor terugbetaling door middel van een tegoedbon wordt verlengd. Minister van Economie en Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) wijst erop dat die regeling in strijd is met Europese wetgeving en dat ze onmogelijk verlengd kan worden. 

8 reacties

  • Guido Swerts

    1 jaar geleden
    Waar is al dat geld dan van de mensen die reeds hebben betaald.
  • Nick adriaensen

    1 jaar geleden
    Geld terug . Als je niet kan waarmaken van die reis . Ben je toch verplicht om dat geld terug te geven. Meeste winkels doen dat toch . Niet te vreden geld terug.
  • Kris Van Den Broeck

    1 jaar geleden
    Ja natuurlijk... en straks massaal faillissementen en dan ziet geen enkele consument nog zijn geld terug.. Het zal allicht wel opnieuw ieder voor zich zijn. In plaats van alle consumenten te beschermen door ook de bedrijven overeind te houden.. Straks wilt geen enkele verzekeraar nog reisorganisaties als klant. Wat gaat iedereen dan doen? Zelf de vakantie in mekaar knutselen en reserveren via online boekingsplatformen? Dan ben je pas zeker dat de consument al zijn bescherming verliest.
  • Marc Schoensetters

    1 jaar geleden
    Ik heb een voucher van Pegase voor een geannuleerde vakantie met vertrekdatum 31 mei 2020. Ik moet dus een jaar wachten alvorens mijn geld terug te krijgen niettegenstaande het genomen ministerieel besluit in strijd was met de Europese richtlijnen. Misschien moet ik klacht neerleggen bij de Europese Commissie.
  • Yves Meyers

    1 jaar geleden
    Onder druk van Test Aankoop is er geen verlenging gekomen van de corona bonnen . Dit wil zeggen als reisbureaus nu failliet gaan ben je je geld kwijt anders was deze verzekerd en bleven deze mensen hun werk behouden. Als dit consumenten bescherming is ?