Reclameborden bespieden shoppers: JCDecaux "al begonnen met verwijderen van camera's"
Multinational JCDecaux is al begonnen met het verwijderen van de camera's bij reclameborden, omdat het resultaat van de metingen te wensen overlieten. Dat meldt Veerle Colin van JCDecaux.
Delen per e-mail
Het Laatste Nieuws en De Morgen brachten vandaag het nieuws over de reclameborden met camera's in winkelcentra, die bewegingen moeten tellen. De borden zijn een erfenis van Dooh-tv, een bedrijf dat JCDecaux vorig jaar overnam. "Het bedrijf wilde tellen hoeveel mensen voor de reclameborden passeren, wat zeer interessant kan zijn voor de adverteerders", aldus Colin. "We hadden sowieso voorzien om het systeem grondig te testen na de overname."
"Niet betrouwbaar"
Uit tests bleek echter dat het resultaat toch te wensen overliet. Zo waren de gegevens incorrect wanneer er een groot aantal mensen langs de borden liep, en werkten ook de visuele sensoren niet waarmee geregistreerd moest worden of de passanten mannen of vrouwen waren.
"We willen liever betrouwbare gegevens overmaken aan de adverteerders, dus hebben we beslist om het systeem te laten uitbollen. Er werden al op verschillende plaatsen camera's weggehaald, en er zijn er nu nog een tiental die verwijderd zullen worden", stelt Colin.
Onderzoek bij de Privacycommissie
"We begrijpen de bezorgdheid in verband met de privésfeer. Een camera die mensen telt, brengt een zeker wantrouwen met zich mee, en dat speelde mee bij onze beslissing om de technologie weg te halen"
Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer liet al weten dat hij niet opgezet is met de praktijk en heeft een onderzoek gevraagd bij de Privacycommissie. Bij JCDecaux begrijpen ze de commotie. "We begrijpen de bezorgdheid in verband met de privésfeer. Een camera die mensen telt, brengt een zeker wantrouwen met zich mee, en dat speelde mee bij onze beslissing om de technologie weg te halen."
JCDecaux zal wel op zoek gaan naar andere manieren om potentiële klanten te tellen. "Dat is wat de adverteerders willen, ze willen de 'return on investment' begrijpen", aldus Colin. "We moeten een evenwicht zoeken tussen wat de adverteerders willen en waar de mensen zich comfortabel bij voelen. We moeten bekijken hoe ver we kunnen gaan binnen de wetgeving rond de privésfeer."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios13
5 gouden tips voor wie gaat snoeien
De lente is de periode bij uitstek om heel wat tuinplanten bij te snoeien. Maar hoe pak je dit best aan? En welke planten en struiken laat je best nog ongemoeid? Bouwsite Livios geeft je deze gouden tips! -
Werkplek
Werken tijdens de ramadan: wat zijn je rechten en plichten?
Van dinsdagavond 13 april tot woensdagavond 12 mei is het ramadan, de jaarlijkse vastenmaand voor moslims. Eten en drinken kan dan enkel na zonsondergang. Niét tijdens de lunchpauze dus, of als je je even flauw voelt op het werk. Is het dan geen optie om de middagpauze en te vervangen door kortere pauzes doorheen de dag? Of zijn er andere maatregelen mogelijk om werk en geloof optimaal te combineren? Jobat.be vroeg het aan een juridisch expert van SD Worx. -
Video
Flitsende reclame op weg mag niet meer
Te grote of te felle reclameborden langs de kant van de weg worden binnenkort verboden. "Het is geen zicht", zegt bevoegd minister Joke Schauvliege (CD&V), "en ze leiden mensen af." -
-
Nederland
Ophef in Nederland om honderden reclameborden uitgerust met 'verborgen' camera
In Nederland is grote beroering ontstaan nu blijkt dat een paar honderd reclameborden uitgerust zijn met een verborgen camera. Gisteren ontdekte een reiziger een camera in een reclamezuil op station Amersfoort waarna de bal aan het rollen ging. Volgens de NS worden er geen videobeelden gemaakt, maar gaat het om een sensor die voor adverteerders detecteert hoelang reizigers naar de advertentie kijken. Het bedrijf dat de borden plaatst stelt dat het wel degelijk om een camera gaat, maar dat die slechtst gebruikt wordt als sensor. -
Reclameborden bespieden u in winkelcentra: "De heilige graal voor adverteerders"
Het doel van reclameborden is dat u ernaar kijkt. Maar het omgekeerde gebeurt ook. Multinational JCDecaux heeft in Belgische winkelcentra borden gezet met een camera. Zo probeert het bedrijf info te verzamelen. De toekomst volgens adverteerders, onwettig volgens privacyexperts. -
Vandaag nog aprilse grillen met korrelhagel, dit weekend droog en zonnig
Vandaag wordt het wisselend bewolkt en eerst vrijwel overal droog, later op de dag is er vooral in het binnenland kans op een bui van regen of korrelhagel. De maxima schommelen tussen 3 en 9 graden. Dat meldt het KMI, dat waarschuwt voor rijm- en lokale ijsplekken. -
10
Staat belooft miljoenen aan nieuw sociaal beleggingsfonds
Twee Belgische fondsbeheerders, Inpulse Investment Manager en Funds For Good, lanceren samen het beleggingsfonds ImpaktEU, dat de ontwikkeling van spelers in de microfinanciering en sociaal ondernemerschap in Europa en specifiek in België wil ondersteunen. De Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) zal investeren in het fonds zodra het een omvang van 20 miljoen euro bereikt, melden de initiatiefnemers in een persbericht.