Politieke partijen gaven vorig jaar 4,7 miljoen euro uit aan Facebook-advertenties: N-VA koploper met 1,7 miljoen euro aan uitgaven
De politieke partijen in ons land gaven vorig jaar gezamenlijk 4,7 miljoen euro uit aan reclamecampagnes op Facebook, Instagram en Messenger. Dat blijkt uit onderzoek van AdLens, een Belgische groep onderzoekers die politieke reclame op sociale media in kaart brengt. Onze redactie kon de cijfers in detail bekijken. De N-VA was met 1,7 miljoen euro aan uitgaven de absolute koploper.
Met een besteed bedrag van 4,7 miljoen euro blijven de uitgaven quasi stabiel ten opzichte van 2020. Op één prijkt de N-VA met 1,7 miljoen aan uitgaven. De partij neemt zo'n 35 procent van de totale uitgaven in 2021 op zich. Vlaams Belang volgt met bijna 900.000 euro, goed voor 18 procent van de politieke uitgaven die AdLens verzamelde. De twee meest spenderende partijen zijn dus goed voor een meerderheid van de uitgaven. In vergelijking met 2020 gaf Vlaams Belang wel fors minder uit. De traditionele partijen maakten daarentegen een inhaalbeweging.
Die uitgaven bevinden zich niet alleen op de Facebook- en Instagram-pagina’s van de partijen. Ook via de individuele profielen van politici zelf wordt lustig geadverteerd. Zo werd er ruim 300.000 euro uitgegeven via de pagina van N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester Bart De Wever. Dat is dubbel zoveel als Peter Mertens van PVDA, op plaats twee. Via de pagina van De Wever wordt een vijfde van de uitgaven van pagina’s van politici gedaan. De pagina van De Wever staat als enige individuele politieke pagina ook in de Europese top tien. Eveneens opvallend is de dominantie van N-VA-politici in de top 20. Ruim de helft van de lijst bestaat uit N-VA’ers.
Op maandbasis valt op dat N-VA doorheen het hele jaar stabiel blijft qua uitgaven aan advertenties. Ook is te zien dat zomermaanden juli en augustus minder populair zijn bij politieke partijen om reclame aan te kopen bij Facebook-moederbedrijf Meta. Februari vorig jaar was daarentegen de lucratiefste maand voor het platform van Mark Zuckerberg.
De advertenties waaraan het meest budget werd gespendeerd vorig jaar verzamelde AdLens ook. Het is niet na te gaan hoeveel exact er werd gespendeerd aan deze posts in 2021. Het gaat in ieder geval zeker om advertenties die live waren gedurende vorig jaar. Wat AdLens-oprichter Jan Steurs vooral opvalt is dat politieke partijen gretig gebruik maken van advertenties om meer likes op pagina’s te verzamelen. Die zijn duur en staan daarom bovenaan de lijst, vertelt hij aan onze redactie.
Europese cijfers
In heel Europa gaven de Duitse christendemocraten en groenen het meeste geld uit, al heeft dat wat te maken met de verkiezingen afgelopen jaar. De N-VA volgt de Duitsers op de voet. Verder zijn er nog de Nederlandse CDA en Forum voor Democratie en de Duitse liberale FDP. Ook Vlaams Belang en PVDA staan in de Europese top tien, net als de pagina van Bart De Wever.
Methodologie
Om de data te verzamelen, maakte AdLens gebruik van de Advertentiebibliotheek van Meta. Daarin worden onder andere advertenties van politieke aard bijgehouden die werden aangekocht om te verspreiden op onder andere Facebook, Instagram en Messenger. Dat systeem is niet waterdicht. Uit onderzoek van de KU Leuven bleek dat in België 9 procent van de advertenties door de mazen van het net glippen.
AdLens screende advertenties en categoriseerde die op basis van politieke partij. Er werd gekeken naar profielen van nationale partijen, lokale afdelingen, individuele verkozenen en gelieerde organisaties zoals jongerenafdelingen of bijvoorbeeld de ‘We Are One’-campagne van PVDA. De budgetten die op die pagina’s gespendeerd werden, zoals gerapporteerd door Meta, worden dan opgeteld.
AdLens werd een jaar geleden gestart door Steurs, na het delen van politieke advertentiegegevens op Twitter. De groep bestaat uit journalisten, datawetenschappers en mensen gelieerd aan verschillende politieke partijen. Hier kan je meer lezen over wie er achter AdLens zit.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Facebooks smerige waarheid? Groei boven alles: “Ze nemen terrorisme op de koop toe”
Pesterijen, genocide, het beïnvloeden van verkiezingen: Facebook-berichten veroorzaken steeds meer ellende in de echte wereld. Dat neemt het bedrijf op de koop toe, winst gaat boven alles, schrijft Cecilia Kang in haar bestseller Een smerige waarheid. -
Gouden Giro
1+1 actie: schrijf je Gouden Giro-ploeg in voor de start van de volgende etappe en krijg er een gratis team bij
Arnaud Démare heeft de dertiende etappe in de Ronde van Italië op zijn naam geschreven. Ook jij kunt in deze Giro het zegegebaar maken door deel te nemen aan de Gouden Giro. Schrijf voor morgen om 13u15 jouw Gouden Giro-ploeg in en krijg er gratis een team bij. -
PREMIUM
Handenvol geld voor een duimpje: zoveel geven onze politici uit aan Facebook en Instagram
Vlaanderen boven: zelfs zonder verkiezingen pompen onze politieke partijen een smak meer geld in Facebook-advertenties dan andere Europese politici en partijen. N-VA-voorzitter Bart De Wever spant de kroon met wel 225.000 euro. Maar ook andere Belgische politieke kopstukken moeten niet onderdoen. Waarom wordt er in ons land zo massaal in geïnvesteerd? Politicoloog Bart Maddens (KULeuven) denkt de stuwende kracht achter het fenomeen te kennen. -
-
PREMIUM
Facebook vergeet politieke advertenties aan te duiden: “Dit kan voor meer desinformatie zorgen”
In 2018 beloofde Facebook om politieke advertenties voortaan uit te rusten met een label, dat ook aangeeft wie ervoor betaalt. Uit een nieuw onderzoek van de KU Leuven blijkt nu dat het controlesysteem allesbehalve op punt staat. In België glipt zelfs 9 procent van de politieke advertenties door de mazen van het net. -
HLN Shop
"Ga niet te vroeg naar bed en eet geen chocolade": vijf tips van de slaapspecialist voor een betere nachtrust
Lig jij wel eens te woelen in bed en/of heb je het moeilijk er ‘s ochtends uit te komen? Slaapproblemen kunnen op termijn zwaar doorwegen op je gemoed en gezondheid. Word je geplaagd door een ontregelde nachtrust, schiet psycholoog en slaapspecialist Annelies Smolders te hulp. Met haar groepspraktijk Huis Midori reikt de ervaringsdeskundige slaapexpertise en therapie op maat aan, en dat doet ze nu ook online met de masterclass ‘Beter Slapen’. HLN Shop kreeg alvast vijf helpende tips. -
Drie nieuwe beroepsziekten erkend tijdens ministerraad
De ministerraad heeft vandaag op voorstel van minister van Sociale Zaken Frank Vandenbroucke (Vooruit) een ontwerp goedgekeurd over de uitbreiding van de lijst van beroepsziekten met drie ziekten. Het gaat om eierstokkanker veroorzaakt door asbest, systemische sclerose veroorzaakt door het inademen van stof dat kristallijn silica bevat en uveaal melanoom veroorzaakt door blootstelling aan ultraviolette straling. -
PREMIUM28
INTERVIEW. Hilde Crevits: “Als Vincent Van Peteghem Vlaamse jobbonus mee regelt, krijgen burgers 600 euro netto meer. Dankzij CD&V hé, niét dankzij N-VA”