Politieke partijen gaven vorig jaar 4,7 miljoen euro uit aan Facebook-advertenties: N-VA koploper met 1,7 miljoen euro aan uitgaven
De politieke partijen in ons land gaven vorig jaar gezamenlijk 4,7 miljoen euro uit aan reclamecampagnes op Facebook, Instagram en Messenger. Dat blijkt uit onderzoek van AdLens, een Belgische groep onderzoekers die politieke reclame op sociale media in kaart brengt. Onze redactie kon de cijfers in detail bekijken. De N-VA was met 1,7 miljoen euro aan uitgaven de absolute koploper.
Met een besteed bedrag van 4,7 miljoen euro blijven de uitgaven quasi stabiel ten opzichte van 2020. Op één prijkt de N-VA met 1,7 miljoen aan uitgaven. De partij neemt zo'n 35 procent van de totale uitgaven in 2021 op zich. Vlaams Belang volgt met bijna 900.000 euro, goed voor 18 procent van de politieke uitgaven die AdLens verzamelde. De twee meest spenderende partijen zijn dus goed voor een meerderheid van de uitgaven. In vergelijking met 2020 gaf Vlaams Belang wel fors minder uit. De traditionele partijen maakten daarentegen een inhaalbeweging.
Die uitgaven bevinden zich niet alleen op de Facebook- en Instagram-pagina’s van de partijen. Ook via de individuele profielen van politici zelf wordt lustig geadverteerd. Zo werd er ruim 300.000 euro uitgegeven via de pagina van N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester Bart De Wever. Dat is dubbel zoveel als Peter Mertens van PVDA, op plaats twee. Via de pagina van De Wever wordt een vijfde van de uitgaven van pagina’s van politici gedaan. De pagina van De Wever staat als enige individuele politieke pagina ook in de Europese top tien. Eveneens opvallend is de dominantie van N-VA-politici in de top 20. Ruim de helft van de lijst bestaat uit N-VA’ers.
Op maandbasis valt op dat N-VA doorheen het hele jaar stabiel blijft qua uitgaven aan advertenties. Ook is te zien dat zomermaanden juli en augustus minder populair zijn bij politieke partijen om reclame aan te kopen bij Facebook-moederbedrijf Meta. Februari vorig jaar was daarentegen de lucratiefste maand voor het platform van Mark Zuckerberg.
De advertenties waaraan het meest budget werd gespendeerd vorig jaar verzamelde AdLens ook. Het is niet na te gaan hoeveel exact er werd gespendeerd aan deze posts in 2021. Het gaat in ieder geval zeker om advertenties die live waren gedurende vorig jaar. Wat AdLens-oprichter Jan Steurs vooral opvalt is dat politieke partijen gretig gebruik maken van advertenties om meer likes op pagina’s te verzamelen. Die zijn duur en staan daarom bovenaan de lijst, vertelt hij aan onze redactie.
Europese cijfers
In heel Europa gaven de Duitse christendemocraten en groenen het meeste geld uit, al heeft dat wat te maken met de verkiezingen afgelopen jaar. De N-VA volgt de Duitsers op de voet. Verder zijn er nog de Nederlandse CDA en Forum voor Democratie en de Duitse liberale FDP. Ook Vlaams Belang en PVDA staan in de Europese top tien, net als de pagina van Bart De Wever.
Methodologie
Om de data te verzamelen, maakte AdLens gebruik van de Advertentiebibliotheek van Meta. Daarin worden onder andere advertenties van politieke aard bijgehouden die werden aangekocht om te verspreiden op onder andere Facebook, Instagram en Messenger. Dat systeem is niet waterdicht. Uit onderzoek van de KU Leuven bleek dat in België 9 procent van de advertenties door de mazen van het net glippen.
AdLens screende advertenties en categoriseerde die op basis van politieke partij. Er werd gekeken naar profielen van nationale partijen, lokale afdelingen, individuele verkozenen en gelieerde organisaties zoals jongerenafdelingen of bijvoorbeeld de ‘We Are One’-campagne van PVDA. De budgetten die op die pagina’s gespendeerd werden, zoals gerapporteerd door Meta, worden dan opgeteld.
AdLens werd een jaar geleden gestart door Steurs, na het delen van politieke advertentiegegevens op Twitter. De groep bestaat uit journalisten, datawetenschappers en mensen gelieerd aan verschillende politieke partijen. Hier kan je meer lezen over wie er achter AdLens zit.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Je tuin omtoveren tot een wellness? Zo ga je te werk
Wil je 100% relaxen zonder eerst de ellende van vliegveld, uitvoerige incheckprocedure of lange autorit te moeten verduren? Tover je eigen tuin dan om tot een wellnesszone en scoor een instant vakantiegevoel bij het opengooien van je terrasdeur. HLN Shop lijst op wat je daarbij kan helpen. -
Livios
Meer opbergruimte nodig? Interieurarchitect Bart Appeltans verklapt 8 oplossingen
Boeken, gezelschapspelletjes, dekentjes, laptops, gsm-laders… Heb jij ook genoeg van rondslingerende spullen in huis? Wie niet veel opbergruimte heeft, moet slim zijn. Bart Appeltans van interieur- en architectenbureau Sfar en bekend als interieurarchitect bij ‘Blind Gekocht’ onthult aan bouwsite Livios acht originele manieren om extra opbergruimte te creëren. -
PREMIUM
Facebooks smerige waarheid? Groei boven alles: “Ze nemen terrorisme op de koop toe”
Pesterijen, genocide, het beïnvloeden van verkiezingen: Facebook-berichten veroorzaken steeds meer ellende in de echte wereld. Dat neemt het bedrijf op de koop toe, winst gaat boven alles, schrijft Cecilia Kang in haar bestseller Een smerige waarheid. -
-
PREMIUM
Handenvol geld voor een duimpje: zoveel geven onze politici uit aan Facebook en Instagram
Vlaanderen boven: zelfs zonder verkiezingen pompen onze politieke partijen een smak meer geld in Facebook-advertenties dan andere Europese politici en partijen. N-VA-voorzitter Bart De Wever spant de kroon met wel 225.000 euro. Maar ook andere Belgische politieke kopstukken moeten niet onderdoen. Waarom wordt er in ons land zo massaal in geïnvesteerd? Politicoloog Bart Maddens (KULeuven) denkt de stuwende kracht achter het fenomeen te kennen. -
Doe jij graag een praatje bij het afrekenen? Jumbo start met eerste 'kletskassa' in België
De Nederlandse supermarktketen Jumbo opent in het Antwerpse Balen een nieuwe supermarkt. Wie graag een praatje doet, kan er terecht bij een ‘kletskassa’. -
PREMIUM
Facebook vergeet politieke advertenties aan te duiden: “Dit kan voor meer desinformatie zorgen”
In 2018 beloofde Facebook om politieke advertenties voortaan uit te rusten met een label, dat ook aangeeft wie ervoor betaalt. Uit een nieuw onderzoek van de KU Leuven blijkt nu dat het controlesysteem allesbehalve op punt staat. In België glipt zelfs 9 procent van de politieke advertenties door de mazen van het net. -
Video56
Harde beelden tonen mesaanval op ambulancier nabij Charleroi: “Fysiek en mentaal zit ik aan de grond”
Een ambulancier is vorige week aangevallen met een mes in een dorp nabij Charleroi. De daders zijn een man en zijn minderjarige zoon, meldt RTL Info. De nieuwssite kreeg beelden van het incident in handen. Het slachtoffer liep geen steekwonden op, maar is nog steeds in shock.