De pagina van N-VA-voorzitter Bart De Wever staat als enige individuele politieke pagina ook in de Europese top tien. Archiefbeeld.
Volledig scherm
De pagina van N-VA-voorzitter Bart De Wever staat als enige individuele politieke pagina ook in de Europese top tien. Archiefbeeld. © AFP/Photonews

Politieke partijen gaven vorig jaar 4,7 miljoen euro uit aan Facebook-advertenties: N-VA koploper met 1,7 miljoen euro aan uitgaven

De politieke partijen in ons land gaven vorig jaar gezamenlijk 4,7 miljoen euro uit aan reclamecampagnes op Facebook, Instagram en Messenger. Dat blijkt uit onderzoek van AdLens, een Belgische groep onderzoekers die politieke reclame op sociale media in kaart brengt. Onze redactie kon de cijfers in detail bekijken. De N-VA was met 1,7 miljoen euro aan uitgaven de absolute koploper.

  1. Handenvol geld voor een duimpje: zoveel geven onze politici uit aan Facebook en Instagram
    PREMIUM

    Handenvol geld voor een duimpje: zoveel geven onze politici uit aan Facebook en Instagram

    Vlaanderen boven: zelfs zonder verkiezingen pompen onze politieke partijen een smak meer geld in Facebook-advertenties dan andere Europese politici en partijen. N-VA-voorzitter Bart De Wever spant de kroon met wel 225.000 euro. Maar ook andere Belgische politieke kopstukken moeten niet onderdoen. Waarom wordt er in ons land zo massaal in geïnvesteerd? Politicoloog Bart Maddens (KULeuven) denkt de stuwende kracht achter het fenomeen te kennen.