Kompany kwam als politiek vluchteling in 1975 van Congo naar België. Hij is Brussels parlementslid en werd eind 2018 de eerste zwarte burgemeester van België.
Volledig scherm
Kompany kwam als politiek vluchteling in 1975 van Congo naar België. Hij is Brussels parlementslid en werd eind 2018 de eerste zwarte burgemeester van België. © Baert Marc

Pierre Kompany: “Belgische staat en koning moeten zich excuseren voor koloniaal verleden”

Pierre Kompany (72) vindt dat de staat en koning Filip zich moeten excuseren voor het koloniale verleden. "Als de staat zich verontschuldigt, zou dat een grote stap zijn. Maar als de koninklijke familie dat ook doet, komen we er nog veel beter uit", aldus de vader van Rode Duivel Vincent Kompany en burgemeester van Ganshoren in een interview met AFP.

  1. Vincent, de man die de Gouden Klassiekers won zonder Van Aert in de Strade en Sanremo: “Corona is de redder van mijn ploeg geweest”

    Vincent, de man die de Gouden Klassie­kers won zonder Van Aert in de Strade en Sanremo: “Corona is de redder van mijn ploeg geweest”

    Hij is de enige wielerliefhebber die blij is dat Parijs-Roubaix niet doorgaat. Vincent van Marrewijk sprong na de Ronde naar de koppositie van de Gouden Klassiekers en mag zich nu € 7.000 rijker rekenen. De Nederlander kon de eindzege zelfs pakken zonder winnaar Wout van Aert in de Strade Bianche en Milaan-Sanremo. “Dankzij Fuglsang en de goedkope Vlasov ben ik van ver kunnen terugkomen.”
  2. Neckermann vraagt bescherming tegen schuldeisers. Alle 59 reiswinkels gaan tijdelijk dicht, reizen boeken kan wel nog online

    Neckermann vraagt bescher­ming tegen schuldei­sers. Alle 59 reiswin­kels gaan tijdelijk dicht, reizen boeken kan wel nog online

    De Belgische reisorganisatie Neckermann vraagt dinsdag de rechtbank van Nijvel om een procedure van gerechtelijke reorganisatie op te starten. Zo wil het bedrijf drie maanden bescherming tegen zijn schuldeisers krijgen, wat Neckermann extra tijd moet geven om financiële steun te vinden en de schulden door corona te heronderhandelen met zijn schuldeisers. “Het kan zo de jobs van zijn 180 medewerkers redden en bij uitbreiding de hele Belgische reissector behoeden voor groot banenverlies”, klinkt het in een persbericht.