Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet.
Volledig scherm
Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet. © Photo News

Pascal Smet:“Kilometerheffing on hold zetten, is een stap in de omgekeerde richting”

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet is het niet eens met zijn Vlaamse collega Ben Weyts die gisterenavond aankondigde dat hij de slimme kilometerheffing on hold wil zetten omdat er geen draagvlak is voor de maatregel. Weyts wil meer investeren in verkeersinfrastructuur. Volgens het kabinet Smet is dat een stap in de omgekeerde richting. "Dit is de kracht van achteruitgang", aldus Smet via zijn woordvoerder in een reactie op Bruzz. De sp.a-minister kreeg meteen felicitaties van Brussels Groen-fractieleider Bruno De Lille op Facebook.

76 reacties

  • Phil Duncan

    2 jaar geleden
    Smet ontpopt zich verder tot een typisch Brussels politicus , overal kritiek op hebben , zelf geen zak doen en Vlaanderen laten betalen . Heeft tot nu toe niets gepresteerd , weet het niet , kent het niet maar als rechtgeaarde sos goed zijn zakken aan het vullen . Zaventem willen ze sluiten , pendelaars buiten , klimaat wetten invoeren met de nodige belastingen uiteraard , Lage emissie zone maken van Brussel met overal zone 30 , sluit gewoon alles af , voor mij mag Brussel bij Wallonië behoren ,
  • Luc Van Bogaert

    2 jaar geleden
    Nochtans zeggen quasi alle verkeersexperten in heel Europa dat kilometerheffing veruit de belangrijkste remedie is tegen de alsmaar langer wordende verkeersfiles. Ook de andere taksen en verkeersbelastingen zouden dan kunnen geschrapt worden.
  • raf peeters

    2 jaar geleden
    @Marc Van der Vloedt,denk je nu werkelijk dat Polen tanken in Belgie,vergeet het ,iedere maand rijden die naar Polen er zijn er zelfs om de 14 dagen ,zelfs voor een weekend en ze brengen hun brandstof in jerrycan mee,plus pak sigaretten om te verkopen,maar tanken in Belgie ,vergeet het, ze verblijven in Belgie dan ook maar tijdelijk,de meeste toch.Wat zou je ervan denken dat ze de Nederlanders eens zouden aanpakken met hun Nederlandse nr platen en permanent in Belgie wonen en niks betalen.
  • Tom De Clerck

    2 jaar geleden
    Ministers hebben makkelijk praten, hebben meestal een chauffeur, en de extra taks wordt door de partij betaald. En met hun wedde kunnen ze rustig rijden waar ze willen. De gewone werkmens die iedere maand moet kijken om rond te komen zal wel zijn gedrag veranderen.
  • Kris Vansevenant

    2 jaar geleden
    Het valt me op dat heel wat mensen hier spreken over een wegenvignet. Met de huidige brandstofprijzen gaat er meer dan 1€/liter naar de staat. Voor mij wil dat zeggen: meer dan 6€/100km. Wij rijden ongeveer 20.000km/jaar= +1200€. Tel je verkeersbelasting erbij en je komt aan +1500€/jaar. Overal waar je komt parkeergeld. In geval van kmheffing zou daar 400 tot 1000€ bij komen. Nee, zelfs een vignet vind ik overbodig
  1. Magische girlpower, hoopgevende natuurbeelden of achter de schermen bij Snelle: dit is onze streaming top vijf voor dit weekend

    Magische girlpower, hoopgeven­de natuurbeel­den of achter de schermen bij Snelle: dit is onze streaming top vijf voor dit weekend

    Wekelijks schuimt onze redactie de verschillende streamingplatformen af, op zoek naar de beste films, series en docu’s voor het weekend. Deze week op het menu: een hoopgevende natuurdocumentaire over het lockdowneffect op Apple TV+, een magisch Brits kostuumdrama op Streamz en een doodeerlijk portret van Lars Bos, beter gekend als popartiest Snelle, op Netflix.
  2. Ben Weyts begraaft kilometerheffing voor personenwagens: “We gaan het niet door strot van Vlaming rammen”
    Binnenland

    Ben Weyts begraaft kilometer­hef­fing voor personenwa­gens: “We gaan het niet door strot van Vlaming rammen”

    Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) lijkt de slimme kilometerheffing voor personenwagens helemaal te begraven. Volgens de N-VA-minister is er geen “draagvlak” meer voor de maatregel en is de bevolking “bang gemaakt”. “We gaan dat niet door de strot van de Vlaming rammen”, zo zei hij aan VTM NIEUWS. In plaats van een kilometerheffing om de files aan te pakken, pleit Weyts voor extra investeringen in verkeersinfrastructuur.
  1. Nationaal rouwmoment legt leven in Engeland een minuut lang (letterlijk) stil
    Play

    Nationaal rouwmoment legt leven in Engeland een minuut lang (letterlijk) stil

  2. Zijn er ook versoepelingen voor kinderen mogelijk? Benjamin Dalle: "Het advies blijft: één hobby per kind"
    Play

    Zijn er ook versoepe­lin­gen voor kinderen mogelijk? Benjamin Dalle: "Het advies blijft: één hobby per kind"