Ook wie handsfree belt, is minder aandachtig in het verkeer
UpdateIn de auto bellen beïnvloedt uw rijgedrag, ook als u handsfree belt en dus geen gsm in de hand houdt tijdens het bellen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in opdracht van Radio 2. Uit de cijfers blijkt dat een bestuurder die handenvrij belt, meer dan 40 procent minder aandacht heeft voor verkeersborden en bijna 30 procent minder voor andere bestuurders.
Delen per e-mail
Volgens het onderzoek heeft een bestuurder die een handsfreekit gebruikt 44 procent minder aandacht voor verkeersborden, en 28 procent minder voor andere bestuurders. De automobilisten die deelnamen aan het onderzoek keken ook minder regelmatig in hun linkse zijspiegel, en hadden meer de neiging om op de middelste rijstrook te rijden.
Het handenvrij bellen had ook rechtstreeks gevolg op het waargenomen gedrag van de bestuurders: 3 bestuurders reden de afrit voorbij en één bestuurder kreeg een snelheidsboete. Ze waren allen handsfree aan het bellen. De proefpersonen moesten een kort traject op de E17, tussen De Pinte en Kruishoutem, afleggen. Onderweg kregen ze een telefoontje, en met behulp van een eye-trackbril konden de onderzoekers nagaan waar de bestuurders naar keken.
Voor Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV, is er maar één gouden regel: "Auto in? Gsm uit!".
Strenger
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voelt er weinig voor om handenvrij te bellen achter het stuur te verbieden. "Eigenlijk ben ik niet verrast, dit bleek al uit vorig onderzoek", aldus minister Weyts in De Ochtend op Radio 1. Hij vindt dat handenvrij bellen afgeraden moet worden, maar is terughoudend voor een verbod.
"Bellen, sms'en, mailen met de gsm in de hand, dat is nog altijd het meest gevaarlijke. In discussie treden met je medepassagiers leidt ook af, maar waar trek je dan de lijn? Ik trek die liever waar hij nu ligt, maar met meer controle", aldus Weyts. "Het heeft geen zin dat de huidige regelgeving die niet wordt nageleefd strenger wordt gemaakt, in de hoop dat ze dan wel wordt nageleefd."
Na overdreven snelheid en alcohol is afleiding de grootste oorzaak van ongevallen op de Belgische wegen.
Een verkeersongeval berokkent slachtoffers én hun familie levenslang leed. Bijna 8 op 10 zwaargewonden herstellen nooit volledig. En op psychologisch en financieel vlak dragen slachtoffers en hun omgeving de gevolgen vaak levenslang mee. Lees het volledige verhaal op HLN Plus, onze zone exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken voor slechts 2 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Drive
Is een elektrische auto echt goedkoper in verbruik?
We kunnen niet ontkennen dat een elektrische auto geld kost. Veel geld. “Maar het verschil met een wagen met verbrandingsmotor win je op termijn terug”, horen we dan. Is dat wel zo? HLN Drive haalde de rekenmachine boven. -
115
Viroloog Van Gucht vindt versoepelen in maart geen goed idee: "Belangrijk perspectief te houden voor april en mei”
Viroloog Steven Van Gucht vindt het geen goed idee om deze maand al te versoepelen. “De situatie blijft fragiel”, zegt hij in gesprek met HLN LIVE. Volgens hem is het belangrijk om perspectief te houden voor april en mei. “Hoe beter we de situatie nu onder controle houden, hoe stabieler de maatregelen blijven, hoe veiliger en hoe beter we gaan kunnen versoepelen in april en mei. Mijn advies is om voorzichtig te zijn.” -
8
Crevits waarschuwt: “Stikstofmaatregelen zullen misschien hard zijn”
“Ik geloof in oplossingen via innovatie, maar er zullen wellicht ook een aantal extra maatregelen nodig zijn.” Dat zei Vlaams minister van Economie en Landbouw Hilde Crevits (CD&V) in een actualiteitsdebat over de stikstofproblematiek. “Maatregelen die misschien hard zullen zijn, maar dat zal gepaard moeten gaan met een stevig flankerend beleid, waarin we mensen niet in drastische financiële moeilijkheden gaan storten.” -
-
Sporten in stijl: de perfecte tassen voor tijdens je work-out
De lente staat voor de deur. Tijd om die wintervetjes aan te pakken! Een bezoekje aan de fitness zit er nog even niet in, maar ook in openlucht kan je aan je summer body werken. Ninashop.be selecteert haar favoriete tassen waarmee jij in stijl kan bewegen. -
Salaris
Zoveel verdien je in de meest hardnekkige knelpuntberoepen
Van schoonmaker tot ICT-ontwikkelaar: het lijstje met zware knelpuntberoepen oogt divers. En dat geldt ook voor de lonen. Jobat.be ging na wat je verdient in 7 van de meest hardnekkige knelpuntjobs. -
44
IN KAART. Hier mag u dit jaar hinder verwachten op de autosnelwegen door werken
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) heeft aangekondigd op welke plaatsen het Agentschap Wegen en Verkeer dit jaar wegwerkzaamheden zal uitvoeren. Het gaat om 38 snelwegwerven, die “noodzakelijk zijn voor een vlot en veilig verkeer”. Ontdek hieronder waar er in 2021 wegenwerken gepland zijn. -
Raad van State handhaaft verbod op niet-essentiële reizen
De Raad van State verwerpt het verzoek tot schorsing van het verbod op niet-essentiële reizen dat werd ingediend door Tweres, de belangenvereniging van eigenaars van tweede verblijven. Volgens de Raad werden “niet voldoende precieze en nauwkeurige gegevens” verstrekt die de urgentie voor een schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid staven.