© Bart Leye
Volledig scherm
© © Bart Leye

Nu al recordaantal klachten over stiptheid bij De Lijn: “Er moeten serieuze alarmbellen gaan rinkelen”

Tussen januari en september 2019 hebben reizigers 16.251 klachten ingediend over de gebrekkige stiptheid bij De Lijn. Dat zijn er nu al meer dan de 14.000 klachten vorig jaar. In dezelfde periode werden er 151.760 ritten afgeschaft, tegenover 200.000 afgeschafte ritten in heel 2018. Dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in het Vlaams Parlement op vragen van Els Robeyns (sp.a) en Jos D'Haese (PVDA). 

32 reacties

  • Dirk Dom

    1 jaar geleden
    Eigenlijk liggen een groot deel van de oplossingen zo maar voor het grijpen. Laat GEEN bussen of trams LEEG van en naar hun steltplaats rijden. Bussen die BVB in Oostmalle of Turnhout hun steltplaats hebben mogen vanuit Antwerpen niet terug leeg rijden. Laat de chauffeurs tijdelijk vrijwillig enkele overuren doen, tot het personeelstekort is opgelost. En weer vrijwillig: laat jonggepensioneerden enkele uurtjes per dag bijklussen. En er zijn volgens mij genoeg vrijwilligers om enkele ritten te do
  • GUNTER ORTMANN

    2 jaar geleden
    Enkel nog ruimte voor bedrijfswagens op de weg? Daar blijven de grote firma's van profiteren. De gewone mens blijft in de kou staan...
  • Lutgarde De Gieter

    2 jaar geleden
    Je zal maar afhangen van het openbaar vervoer om op je werk te geraken. En dan maar zeggen dat er meer mensen aan het werk moeten! Dat is een vicieuze cirkel! Het één gaat niet zonder het ander. En dan maar zeggen dat we meer het openbaar vervoer moeten nemen terwijl de mensen elke dag in de kou blijven staan. Waar gaat dat nog eindigen. En dat in 2019 de eeuw van de vooruitgang.
  • danny janssens

    2 jaar geleden
    het is toch duidelijk wat NVA wil. Door minder te investeren worden eerst minder rendabele trajecten afgestoten tot alleen de meest rendabele trajecten overblijven. Dan gaat men proberen die trajecten aan de prive te verkopen en de ongemakken van de reiziger zal nva een zorg wezen
  • vanzeir guy

    2 jaar geleden
    Het slecht organiseren van het openbaar vervoer is een politieke keuze. Veel file zijn veel inkomsten voor de staat via belasting op brandstof. Verder kan men dan nodeloos veel wegen bij aanleggen die ook in snel tempo vol verkeer raken. Er zijn tal van mogelijkheden om het verkeer te verminderen en mensen op een vlottere manier zich te laten verplaatsen.
  1. Koksijde spant de kroon met vaccinatiegraad van ruim 33 procent: “Met dank aan onze oudere bevolking”
    Koksijde

    Waarom Koksijde de hoogste vaccinatie­graad van Vlaanderen kan voorleggen

    Voor de hoogste vaccinatiegraad van Vlaanderen moet je in Koksijde zijn. Daar heeft 33,31 procent van de inwoners op zijn minst al één prikje gekregen, zo leren de cijfers van www.laatjevaccineren.be. Naar een verklaring is het niet ver zoeken: de kustgemeente telt de oudste bevolking van het land en net die groep komt als eerste aan de beurt. “Iedereen snakt naar die vrijheid”, reageert Paula Thijs, voorzitter van de lokale OKRA-afdeling.
  2. Je autoverzekering sneller opzeggen, is het binnenkort mogelijk?

    Je autoverze­ke­ring sneller opzeggen, is het binnenkort mogelijk?

    Een autoverzekering jarenlang bij dezelfde verzekeraar houden? Veel mensen doen het. Zelfs bij de aankoop van een nieuwe wagen stappen velen gewoontegetrouw naar hun eigen verzekeraar voor een nieuw voorstel. De strenge regeling om een contract over te dragen naar een andere verzekeraar schrikt af. Maar daar brengt een nieuw wetsvoorstel binnenkort misschien verandering in. Independer.be legt uit hoe je je autoverzekering kan overdragen en wat er in de toekomst zou kunnen veranderen.
  1. Bommenwerper uit Tweede Wereldoorlog doet 'bommeke' in zee
    Play

    Bommenwer­per uit Tweede Wereldoor­log doet 'bommeke' in zee

  2. De Titanic, maar dan heel anders: overbelast schip breekt in twee
    Play

    De Titanic, maar dan heel anders: overbelast schip breekt in twee