Hollandse Hoogte / Richard Brocken
Volledig scherm
© Hollandse Hoogte / Richard Brocken

Nieuw rapport: sterkste leerlingen gingen afgelopen jaar hardst achteruit

De coronacrisis blijft een zware impact hebben op de leerprestaties in het (basis)onderwijs en de sterkste leerlingen zijn afgelopen jaar het hardst achteruitgegaan. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de KU Leuven. Die analyseerde de resultaten van de meest recente toetsen die leerlingen in het vierde en het zesde leerjaar binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen aflegden, de zogeheten interdiocesane of IDP-proeven. 

24 reacties

  • Willy Bogaert

    1 maand geleden
    Nog meer veranderingen .Een politiek gepruts al jaren
  • Katleen Gerrits

    1 maand geleden
    Het onderwijs heeft altijd wel wat gefaald
  • Marc Vinck

    1 maand geleden
    Logisch, de lat wordt lager en lager gelegd zodat de sterke leerlingen niet meer uitgedaagd worden, het moe worden en achteruit gaan.
  • Emi Hergersberg

    1 maand geleden
    Vroeger waren er in sommige leerjaren AB en C klassen. Men zette toen de sterkere en de zwakkere leerlingen samen maar de aanpak was zo dat ze toch allemaal aan de meet geraakten dankzij een andere aanpak. De globale leesmethode en de moderen wiskunde brachten niets dan ellende. Ook de inclusieve methode roept vraagtekenenis op : een vis doet ge niet in een boom klemmen maar heeft ander kwaliteiten en probleemkinderen zijn een grote rem op de werking in de klas.
  • eric debanne

    1 maand geleden
    Hoe zou dit komen toch ...🙄 Wie verschiet hiervan ... De sterke leerlingen zijn de dupe helaas !
  1. Maar weinig landen pompen meer geld in onderwijs dan België: waar gaat het naartoe?
    PREMIUM

    Maar weinig landen pompen meer geld in onderwijs dan België: waar gaat het naartoe?

    Ons onderwijs zit in de hoek waar de klappen vallen. De populariteit van de lerarenopleiding daalt, het lerarentekort piekt en de resultaten in internationale rankings gaan al jaren achteruit. Toch zijn er weinig landen waar er verhoudingsgewijs meer geld naar onderwijs gaat dan België. Hoeveel geld steken we in ons onderwijs? Waar gaat het heen? En hoe komt het dat de kwaliteit toch achteruitgaat?