Niemand wil de geluidshinder boven Zaventemse luchthaven onderzoeken
Geen enkel studiebureau is bereid om een cruciale studie uit te voeren naar de impact van het vlieglawaai boven de luchthaven van Zaventem. Dat schrijven De Tijd en L'Echo vandaag. De studie speelt een sleutelrol in de oplossing voor het lastige dossier van de geluidshinder rond Brussels Airport.
Een rechter verplichtte federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in juli om een onafhankelijke studie te laten uitvoeren naar de effecten en de impact van het lawaai rond de luchthaven. Bellot kreeg daarvoor maximaal één jaar.
Slechts een kandidaat
De bedoeling was een gerenommeerd internationaal studiebureau aan te stellen, dat zowel de impact moest berekenen als oplossingen voor de lawaaihinder moest aanreiken. Slechts één studiebureau meldde zich bij zijn kabinet, maar dat bleek onlangs nog gewerkt te hebben voor het Brussels Gewest én voor Brussels Airport, beide betrokken partij in het dossier.
Nadat de minister noodgedwongen de enige kandidaat heeft moeten schrappen, staat hij na een halfjaar dus weer bij af. Bellot wil samen met een advocatenbureau nu zelf contact opnemen met studiebureaus om te polsen of ze de opdracht zien zitten. Hij wil ook weten waarom tot vandaag niemand geïnteresseerd is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
"Maak geluidsnormen luchthaven federaal"
De geluidsnormen voor de luchthaven van Zaventem zijn een communautaire soap geworden waarbij Vlaanderen en Brussel lijnrecht tegenover elkaar staan. Maar wie heeft er eigenlijk het meest last van? Uit onderzoek van de UGent uit 2015 blijkt dat het gaat om 10.300 Vlamingen, ten opzichte van 3.600 Brusselaars. -
PREMIUM
Idee voor Zaventem? Zo loste luchthaven van Luik de lawaaihinder op
Open Vld-er Guy Vanhengel oogste dan misschien wel veel tegenwind met zijn "reculer l'aéroport", wie gewoon meetkundig naar de problemen kijkt, kan hem geen ongelijk geven. Het zou een deeltje van de problemen kunnen oplossen -
Vergeet de minitas: XL-totebags zijn deze lente de grootste trend
Berg die minitassen voorgoed op en laat je innerlijke Mary Poppins stralen met een praktische én stijlvolle XL-tas. De big shopper maakt dit voorjaar eindelijk haar grote comeback. -
-
PREMIUM
Het verschil tussen 'verleggen' en 'verlengen'
De Vlaamse regering zal vandaag zo goed als zeker een nieuw belangenconflict inroepen tegen de strengere Brusselse geluidsnormen voor de luchthaven van Zaventem. De bevoegde ministers van Brussel, Vlaanderen en het Waals Gewest zaten gisterochtend samen met federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Dat leverde geen resultaat op. "It takes two to tango", zegt Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA). -
Mijntelco
Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?
Als het van het BIPT afhangt, kunnen we straks kiezen welke modem we nemen wanneer we een nieuw internetabonnement afsluiten. De Belgische telecomregulator kondigde daar eind vorig jaar een ontwerpbesluit voor aan. Het zou betekenen dat je als klant niet langer verplicht bent om de modem van je internetprovider te gebruiken, maar je eigen apparaat kan aansluiten op het netwerk. Mijntelco.be zoekt uit of dat een goede verandering zou zijn. -
Livios
Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen. -
Geluidshinder Brussels Airport: hoe een 'klotedossier' uitgroeide tot het 'BHV van de lucht'
De verschillende regeringen van ons land buigen zich maandag opnieuw over het dossier van de lawaaihinder rond de luchthaven van Zaventem. De federale, Vlaamse en Brusselse regering moeten de komende maanden de impasse rond het luchthavendossier - ooit door Bert Anciaux tot "klotedossier" gedoopt - proberen te doorbreken. Maar het dossier krijgt stilaan de allures van een ander symbooldossier waarop policiti decennialang hun tanden op stuk beten, BHV. In beide dossiers gaat het overigens over nagenoeg dezelfde regio. Hieronder een historiek van de voorbije achttien jaar.
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerbirgit vanderest
guy perain
MARCEL VAN DEN EYNDE
Hubert Vanmechelen
Johny Lonneu