Een vliegtuig vliegt laag over Steenokkerzeel nabij de luchthaven van Zaventem.
Volledig scherm
Een vliegtuig vliegt laag over Steenokkerzeel nabij de luchthaven van Zaventem. © BELGA

Niemand wil de geluidshinder boven Zaventemse luchthaven onderzoeken

Geen enkel studiebureau is bereid om een cruciale studie uit te voeren naar de impact van het vlieglawaai boven de luchthaven van Zaventem. Dat schrijven De Tijd en L'Echo vandaag. De studie speelt een sleutelrol in de oplossing voor het lastige dossier van de geluidshinder rond Brussels Airport.

27 reacties

  • birgit vanderest

    5 jaar geleden
    Zaventem is de enigste luchthaven waar de natuurwet niet gevolgd wordt. Het opstijgen gebeurd tegen de wind in. En raar maar waar de wind komt meestal uit richting brussel. Dus daar hebben onze franstalige zagen iets op gevonden. Boetes als er eentje boven brussel vliegt. De veiligheid laten we links liggen. Un fait divers, n'est pas?
  • guy perain

    5 jaar geleden
    Die luchthaven bestaat al langer dan de meeste ''onderzoekers'' oud zijn en is nu éénmaal nodig!! Je blijft er of je gaat ergens anders wonen,waar je dan waarschijnlijk binnen de kortste keren ook iets tegen het lawaai van de autobaan of een blaffende hond van de buren zal ondervinden...zo blijf je maar doordraven en problemen zoeken!!
  • MARCEL VAN DEN EYNDE

    5 jaar geleden
    wie daar gaat wonen weet dat er een luchthaven is. Hoe hypocriet kan men zijn om nadien te gaan klagen...verhuis dan ! Voor hun eigen comfort (en zichzelf aangedaan) mogen voor hun part duizenden mensen hun job verliezen, allemaal egoisten...dat diegene die klagen dan ook met een oplossing komen, dat moeten wij op ons werk ook. Iets lukt niet of werkt niet, kom met een alternatief...
  • Hubert Vanmechelen

    5 jaar geleden
    Het is gemakkelijk te zeiken over goedkope bouwgronden rond de luchthaven als je niet weet waarover je het hebt! Sinds het spreidingsplan er is gekomen vliegen er vliegtuigen over zones waar de gronden wel duur waren en nog steeds zijn. Wie was er trouwens eerst, de mens of het vliegtuig? Het is de hebzucht, van een bepaalde groep mensen, die altijd voor ellende zorgt!
  • Johny Lonneu

    5 jaar geleden
    Men heeft deze problemen zelf gezocht waarom daar gaan terwijl deze luchthaven reeds vele jaren bestond.Onderzoek is dus volgens mij dus niet nodig.hoe zegt men weeral eigen schuld dikke bult .
  1. Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?
    Mijntelco

    Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?

    Als het van het BIPT afhangt, kunnen we straks kiezen welke modem we nemen wanneer we een nieuw internetabonnement afsluiten. De Belgische telecomregulator kondigde daar eind vorig jaar een ontwerpbesluit voor aan. Het zou betekenen dat je als klant niet langer verplicht bent om de modem van je internetprovider te gebruiken, maar je eigen apparaat kan aansluiten op het netwerk. Mijntelco.be zoekt uit of dat een goede verandering zou zijn.
  2. Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
    Livios

    Hoogrende­ments­glas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?

    Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen.
  3. Geluidshinder Brussels Airport: hoe een 'klotedossier' uitgroeide tot het 'BHV van de lucht'

    Geluidshin­der Brussels Airport: hoe een 'klotedos­sier' uitgroeide tot het 'BHV van de lucht'

    De verschillende regeringen van ons land buigen zich maandag opnieuw over het dossier van de lawaaihinder rond de luchthaven van Zaventem. De federale, Vlaamse en Brusselse regering moeten de komende maanden de impasse rond het luchthavendossier - ooit door Bert Anciaux tot "klotedossier" gedoopt - proberen te doorbreken. Maar het dossier krijgt stilaan de allures van een ander symbooldossier waarop policiti decennialang hun tanden op stuk beten, BHV. In beide dossiers gaat het overigens over nagenoeg dezelfde regio. Hieronder een historiek van de voorbije achttien jaar.