N-VA wil NMBS gedeeltelijk privatiseren
N-VA heeft een wetsvoorstel ingediend om spoorwegmaatschappij NMBS deels te privatiseren. De partij wil een privépartner aan boord, om de NMBS voor te bereiden op de liberalisering van het spoorverkeer. Dat schrijven Gazet Van Antwerpen en Het Nieuwsblad.
Ons land moet van Europa tegen 2023 concurrentie toelaten op het spoor. In het voorstel van N-VA blijft de overheid meerderheidsaandeelhouder, naar het voorbeeld van Proximus en Bpost. Daarnaast wil N-VA van het vervoersplan én het beheer van de stations een regionale bevoegdheid maken.
Van de partijen die nog in de running zijn voor een federale regeringsvorming, zijn PS en sp.a tegen privatisering, Open Vld is wél voorstander van de inbreng van een privéaandeelhouder. “Sp.a verzet zich tegen de uitverkoop van de NMBS aan een private partner. De ervaring in het Verenigd Koninkrijk - het enige land in de Europese Unie waar het spoor volledig geprivatiseerd is - leert dat dit leidt tot minder dienstverlening en hogere ticketprijzen”, zegt sp.a-Kamerlid Joris Vandenbroucke.
“Uitverkoop”
Hij hekelt dat de regering-Michel vijf jaar heeft verloren om de NMBS te moderniseren en klaar te maken voor de toekomst. “Sp.a staat klaar om werk te maken van een performanter spoorbedrijf, maar van een uitverkoop kan geen sprake zijn”, benadrukt Vandenbroucke.
Ook Groen verzet zich tegen privatiseren. Dat zou leiden tot duurdere tickets en slechtere dienstverlening, vreest Kamerlid Kim Buyst. De partij wil daarentegen meer investeren in het openbaar vervoer en wil ook de piste van een tweede Noord-Zuidas onderzoeken, waarvan sprake is in een document van spoornetbeheerder Infrabel.
Noord-Zuidas
“Langer niets doen, is geen optie meer. Er moet een oplossing komen voor de drukke Noord-Zuidas. Zeker als we het spoorverkeer willen doen groeien en de mobiliteitsknoop willen ontwarren. Uit een studie is gebleken dat er meerdere mogelijkheden zijn om Noord-Zuidas aan te pakken. Groen opent graag de dialoog met Infrabel in de bevoegde Kamercommissie over hun visie en plannen”, aldus Buyst.
N-VA is op zich niet tegen het plan, maar vraagt zich af of het de beste piste is wanneer de kosten tegen de baten worden afgewogen. Kamerlid Tomas Roggeman wijst erop dat in het verleden al opties op tafel hebben gelegen als alternatief voor de Noord-Zuidas. Ook rijst de vraag of de cadans op die as niet kan worden verhoogd.
Zware investeringen
Mocht er toch een nieuwe spoortunnel komen, dan zal dat zware investeringen vergen, gaat Roggeman voort. Hij verwijst naar een studie van Infrabel uit 2012, waarin sprake was van een bedrag tussen 3,6 en 5,2 miljard euro. “Een capaciteitsverhoging kan je realiseren met zowel de infrastructuur als met de exploitatie ervan. Het zou logisch zijn dat beide grote spoorbedrijven gezamenlijk overleggen over de mogelijkheden. De minister van Mobiliteit kan daarin een initiatief nemen”, vindt Roggeman.
Op het kabinet van ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot (MR) noemt men het logisch dat Infrabel studies en onderzoeken uitvoert rond het treinverkeer, maar wil men verder geen commentaar kwijt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
TV
STREAMINGTIP. ‘H4Z4RD’: Dimitri Vegas ruilt de beats voor het witte doek
Hij werd wereldberoemd als de helft van dj-duo Dimitri Vegas & Like Mike, maar sinds een tijdje slaat eerstgenoemde z’n vleugels uit. Na enkele kleinere filmrollen draait het in ‘H4Z4RD’ - vanaf nu op Streamz - volledig rond de oudste van de Thivaios-broertjes. -
35
Slechts 2 Delhaize-winkels blijven vandaag gesloten in Vlaanderen
Bij Delhaize zijn donderdag 62 van de 128 winkels in eigen beheer gesloten. In Vlaanderen zijn dat de vestigingen in Aalst en Delhaize Hippodroom in de Antwerpse Museumstraat. Het personeel blijft er protesteren tegen de plannen van de supermarktketen om alle eigen winkels over te laten aan zelfstandigen. Een woordvoerder meldt aan persagentschap Belga dat 66 winkels in eigen beheer wel open zijn. -
Nieuwe Brusselse spoortunnel op tafel
Spoorwegnetbeheerder Infrabel legt een plan op tafel om een tweede spoortunnel te boren langs de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Dat blijkt uit documenten die op de raad van bestuur kwamen en die De Tijd kon inkijken. -
-
1
Opgelet voor de hottentotvijg
Een op de tien planten in Vlaanderen is uitheems, en dat aantal neemt enkel maar toe. Soms worden zo’n exoten problematisch, denk maar aan de Japanse duizendknoop. Maar het is ook opletten geblazen voor de hottentotvijg. -
Politie kan verborgen ruimtes in voertuigen voortaan bestraffen
De politie kan verborgen ruimtes in voertuigen voortaan bestraffen, ook als die op het ogenblik van de ontdekking niet gevuld zijn met drugs of wapens. Dat heeft minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open vld) beslist. De straf kan oplopen tot 5 jaar. -
Livios
Verplicht renoveren naar EPC-label D, C of B: met deze duurzame ingrepen is jouw woning in regel én bespaar je hopen energie
Tegen 2050 moeten alle Vlaamse woningen energieneutraal zijn. Althans, dat is de ambitie van de overheid. Uiteraard lukt dat niet van vandaag op morgen. 2023 vormt een eerste belangrijke tussenstap. Wie een nieuwe woning koopt, moet vanaf dat jaar eerst een energieprestatiecertificaat (EPC) met label D of hoger kunnen voorleggen. Bouwsite Livios overloopt welke concrete en haalbare ingrepen je al een heel eind op weg zetten. -
HLN Shop
Hoe vind je hét perfecte hoofdkussen voor jouw lichaam? En moet het per se duur zijn? Kinesist vertelt waarop je moet letten
Moe uit je bed gerold op deze 16e ‘World Sleep Day’? Nochtans is een goede nachtrust cruciaal voor je functioneren, zowel professioneel als privé. Het hoofdkussen speelt daarin een sleutelrol. Laurens Habers, kinesist en medevennoot van Praktijk Corpus in Antwerpen, legt HLN Shop uit hoe je het beste hoofdkussen voor een zalige slaap kiest.
35 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil
james vroman
Marcel Willems
Gerry Cle
Kristof Reekmans