Merknaam 'Jupiler' verdwijnt voor even: vanaf nu drinken we 'Belgium'
Het bekendste pilsmerk van België, Jupiler, verdwijnt vanaf begin maart uit het straatbeeld. Gedurende vijf maanden zal de naam vervangen worden door ‘Belgium’, het officiële bier van de FIFA Worldcup 2018. De stunt kadert in een groots opgezette campagne die AB InBev België plant in aanloop naar het WK voetbal.
Jupiler is al drie decennia lang de partner van de Belgische voetbalbond en één van de grootste sponsors van de Rode Duivels. In aanloop naar massa-evenementen, zoals het WK voetbal, pakt AB InBev België altijd uit met een grote reclamecampagne. Bij het vorige WK voetbal werd de slogan ‘We are ready’ in de markt gezet. Maar voor het komende WK in Rusland gaat de brouwer nog een stap verder. Bedoeling is om vanaf begin maart het merk Jupiler, dat in ons land een marktaandeel van 55% heeft op de pilsmarkt, te herdopen tot ‘Belgium’. Gedurende vijf maanden zal de naam Jupiler dan ook volledig uit het straatbeeld verdwijnen.
Alleen Jupiler 0.0% blijft
"En daarbij gaan we all the way", zegt Arnaud Hanset, marketingdirecteur West-Europa. "Dat betekent dus dat op alle flesjes, blikjes en glazen de naam zal vervangen worden. Ook op alle gadgets zal de naam niet meer te vinden zijn. Maar het uitzicht van de flesjes en de blikjes blijft hetzelfde. Ook de stier van het logo blijft behouden. Aan de hele ‘look & feel’ zal dus niets veranderen. Jupiler zal daarvan geen nadeel ondervinden. Integendeel. Het zou een positief gevoel moeten opwekken." Vanaf volgende week start AB InBev met de leveringen van ‘Belgium’ aan de winkels en groothandels. Pas vanaf midden juli zal opnieuw de naam ‘Jupiler’ gebruikt worden.
Bij de tijdelijke naamsverandering maakt AB InBev België wel een uitzondering voor Jupiler 0.0%, de alcoholvrije versie die pas vorig jaar op de markt werd gelanceerd. "Jupiler 0.0% is nog nieuw in de markt, dus hier willen we de herkenbaarheid voor de consument zo hoog mogelijk houden", benadrukt woordvoerster Laure Stuyck. "Bovendien is de Belgische voetbalbond de vaste partner van de 'originele' Jupiler, terwijl Jupiler 0.0% de partner is van de Jupiler Pro League."
Allen achter Rode Duivels
Met de campagne wil AB InBev België aan ‘nation-building’ doen, zeg maar een paternalistisch gevoel opwekken zodat de Belgen tijdens het komende WK massaal achter de Rode Duivels gaan staan. De promotiestunt gaat gepaard met tv-spotjes, reclame-affiches en de hele campagne wordt digitaal ondersteund. "We gaan ook proberen om andere bedrijven ertoe aan te zetten om hun naam tijdelijk te wijzigen", zegt Arnaud Hanset. "Ik denk hierbij aan supermarkten of bijvoorbeeld Studio Brussel. Maar voorlopig hebben we daar nog geen contact mee opgenomen."
Voor AB InBev is het overigens niet de eerste maal dat ze dergelijke stunt uitvoeren. Ook met het bekende Amerikaanse biermerk Budweiser heeft AB InBev eerder al zo’n actie op het getouw gezet. Toen werd de naam ‘Bud ’op de blikjes, dus niet op het hele gamma zoals nu, gedurende de zomermaanden tijdelijk vervangen door ‘America’. Net als bij Jupiler lag een sportevenement aan de basis. Over de kostprijs van de hele naamsverandering wil men bij de brouwer niet veel kwijt. "We veranderen de naam, maar de look & feel blijft hetzelfde. Het is dus geen volledige facelift. De kosten liggen dan ook in lijn met andere marketingcampagnes", zo luidt het.
Poll
Wat vind jij van deze campagne?
-
Geweldig, laat die pintjes maar komen! (46%)
-
Onnodig! (54%)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tweakers
Welke laptops kunnen pronken met de beste batterij? “De langste accuduur van maar liefst 19 uur en 21 minuten hebben we op dit toestel gemeten”
De bedenkers van de laptop hadden destijds een helder doel: computers makkelijk overal mee naartoe nemen. In bepaalde omstandigheden wil je zo’n ding dan ook gebruiken op plaatsen waar niet meteen een stopcontact in de buurt is. En dat liefst zo lang mogelijk. Laptopexpert Jelle Stuip van technologiesite Tweakers tipt daarom, binnen drie prijsklassen, de laptops met een langgerekt batterijleven. -
Ook noorderburen pakken uit met marketingstunt voor WK-bier
Onze Belgische biertrots Jupiler onthulde vandaag haar aangekondigde marketingstunt: om onze Rode Duivels in Rusland te steunen verandert het merk tijdelijk de naam in Belgium. Enkele concurrenten wilden niet achterblijven. Of dat beslisten (sociale) media toch in hun plaats. -
Vaderschap van echtgenoot kan betwist worden bij draagmoederschap
Wanneer een gehuwde draagmoeder en haar echtgenoot geen wensouderschap hebben, moet het vermoeden van vaderschap van de echtgenoot kunnen worden betwist. Dat zegt het Grondwettelijk Hof in een nieuw arrest. -
-
Mijntelco
Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?
Als het van het BIPT afhangt, kunnen we straks kiezen welke modem we nemen wanneer we een nieuw internetabonnement afsluiten. De Belgische telecomregulator kondigde daar eind vorig jaar een ontwerpbesluit voor aan. Het zou betekenen dat je als klant niet langer verplicht bent om de modem van je internetprovider te gebruiken, maar je eigen apparaat kan aansluiten op het netwerk. Mijntelco.be zoekt uit of dat een goede verandering zou zijn. -
5
Ook energieleverancier Mega komt opnieuw met vast energiecontract
Energieleverancier Mega zal vanaf april opnieuw aan alle consumenten een vast energiecontract aanbieden. Dat meldt het bedrijf vrijdag in een persbericht. Mega besliste eerder dit jaar om aan bepaalde bestaande klanten een vaste formule aan te bieden. -
Livios
Hoogrendementsglas isoleert tot 12 keer beter dan enkel glas: hoeveel bespaar je op energie door je ramen te vervangen?
Willen we de klimaatdoelstellingen halen, zullen we allemaal in actie moeten schieten. Jij kan onder meer je steentje bijdragen door je verouderde woning energiezuinig te renoveren, denk bijvoorbeeld aan het isoleren van je dak of gevel of plaatsen van hoogrendementsglas. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor je portemonnee. Bouwsite Livios zocht uit hoeveel je kan besparen door je oude ramen te vervangen en welke premies je daarvoor kan aanvragen. -
PREMIUM7
Neef Eric Wittouck bezit 11 miljard, maar hoeveel bedraagt het fortuin van echtpaar Ullens de Schooten?
“Ik ben minder rijk dan velen denken”, sprak Guy Ullens de Schooten (88) ooit. Maar neem dat gerust met een flinke korrel zout, of beter suiker. De man die gisteren zijn tweede vrouw Myriam (70) zag doodgeschoten worden door zijn eigen zoon, vergaarde een fortuin met de verkoop van de Tiense suikerraffinaderij. Tot op vandaag prijkt hij nog altijd op plaats 261 in de lijst met rijkste inwoners van Zwitserland - na de VS het land met de meeste miljardairs ter wereld. Hoe groot is zijn vermogen precies? En in welke pleziertjes stopte hij de voorbije jaren samen met zijn ‘Mimi’ dan vele tientallen miljoenen? Een blik op de financiën van de familie Ullens de Schooten.
216 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJohn Rouffa
Deleted Deleted
dominique castelein
leopold van heurck
dominique castelein