Sabena De Pioniersjaren (Lido)/Cynrik de Decker/BELGA
Volledig scherm
PREMIUM
© Sabena De Pioniersjaren (Lido)/Cynrik de Decker/BELGA

Luchtbruggen, veel naamswijzigingen en niet de eerste ontslagronde: de bewogen geschiedenis van onze luchtvaartmaatschappij

Bewogen: zo kan je de geschiedenis van onze nationale luchtvaartmaatschappij misschien wel het beste omschrijven. Van de eerste pioniersvluchten naar de toenmalige kolonie Belgisch-Congo, de gouden jaren veertig en vijftig toen ons kleine landje met de modernste vliegtuigen ter wereld vloog en het failliet van Sabena in 2001, tot de heropstanding met SN Brussels Airlines en later Brussels Airlines en het nieuwe drama van de coronacrisis. Een overzicht.

10 reacties

  • jozef vermeeren

    1 jaar geleden
    Vraag aan economen: hebben we als klein land echt een volwaardige maatschappij nodig? Of maakt het grote geld ons dat wijs?
  • Kevin Cannoot

    1 jaar geleden
    Ik zie veel negatieve reacties omtrent dit en ergens deels terecht. Men moet niet zomaar met geld smijten om een Duitse put te gaan dempen zonder garanties. Anderzijds doet men dit al jaren met een ander nationaal zorgenkind. Men is ook niet echt van plan om dat bepaalde zorgenkind te laten vallen omwille van vakbondsdruk. NMBS.
  • Lode vleminckx

    1 jaar geleden
    Waarom moet een land van een voorschoot groot een luchtvaart maatschappij hebben
  • Carla Van Geel

    1 jaar geleden
    Flight radar eens bekijken... om draaierig van te worden. Het is een gewoonte geworden maar niet logisch dat mensen tot 3 x per jaar enkel voor ontspanning gaan vliegen. Stel dat die gewoonte terug opgenomen wordt waar gaat dit dan stoppen? Consumptie enkel om te kunnen consumeren lijkt niet een juiste toekomstvisie, niet zolang vervuiling het resultaat is.
  • ringo van der pulst

    1 jaar geleden
    Als je op een dode kip(sabena) weer pluimen plakt en dan denkt dat ze weer leeft (brussels airlines) dan ben je goed zot.Telkens er vakantie kwam was er staking of dreiging voor staken.De piloten,de luchtleiding,de bagage,het veiligheidspersoneel,de politie, enz.Dan nu het op de covid steken en zonder schaamte hier 292 miljoen vragen en in duitsland nog eens negen miljard is er meer dan over.We willen allen een Belgische luchtvaart maatschappij,awel we kunnen het niet.Weer een put zonder bodem.
  1. 1.000 banen op de tocht bij Brussels Airlines, ook vloot krimpt met 30 procent, “duidelijk signaal” nodig van Lufthansa, zegt regering

    1.000 banen op de tocht bij Brussels Airlines, ook vloot krimpt met 30 procent, “duidelijk signaal” nodig van Lufthansa, zegt regering

    Er verdwijnen bij Brussels Airlines 1.000 van de ruim 4.000 banen. De vloot krimpt met 30 procent van 54 naar 38 vliegtuigen, en meer dan 20 bestemmingen worden geschrapt. Bedoeling is dat het bedrijf “opnieuw op een rendabele manier zal kunnen groeien zodra de vraag naar vliegreizen zich heeft hersteld tot een niveau van het nieuwe normaal”, klonk het vanmorgen na een bijzondere ondernemingsraad. Naar verwachting zal dat pas in 2023 zijn. “Brussels Airlines is veel te groot”, vatte CEO Dieter Vranckx het samen. “Met onze huidige structuur overleven we de coronacrisis niet.” De regering ontvangt deze namiddag de vakbonden en vraagt van moederbedrijf Lufthansa nu een “duidelijk signaal” over de toekomst van Brussels Airlines.
  1. Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht geactiveerd en uitbreiding rouwverlof vervroegd voor slachtoffers overstromingen

    Tijdelijke werkloos­heid wegens overmacht geacti­veerd en uitbrei­ding rouwverlof vervroegd voor slachtof­fers overstro­min­gen

    Slachtoffers van de overstromingen die niet kunnen gaan werken en bedrijven die getroffen zijn door het noodweer kunnen volgens de RVA een beroep doen op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Dat bericht de krant L'Echo vandaag. Le Soir weet dan weer te melden dat minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) ervoor heeft gezorgd dat de uitbreiding van het rouwverlof van drie naar tien dagen die op 25 juli zou ingaan wordt vervroegd voor slachtoffers van de overstromingen.
  2. “Regering wil Brussels Airlines financieel steunen maar eist eerst garanties van Lufthansa”

    “Regering wil Brussels Airlines financieel steunen maar eist eerst garanties van Lufthansa”

    Lufthansa-topman Carsten Spohr komt vrijdag naar Brussel om met de Belgische regering te spreken over de toekomst van Brussels Airlines. Dat heeft minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) gezegd in ‘Terzake’. Als moederbedrijf speelt Lufthansa een cruciale rol in de toekomst van Brussels Airlines, dat dinsdag een zwaar herstructureringsplan aankondigde, waarbij duizend jobs op de tocht komen te staan. De federale regering lijkt bereid om Brussels Airlines financieel te steunen, zodat de luchtvaartmaatschappij de coronacrisis kan overbruggen. Maar daar moeten dan garanties van Lufthansa tegenover staan.