LNG-opslagtanks nabij Grain, Engeland.
Volledig scherm
LNG-opslagtanks nabij Grain, Engeland. © AFP

LNG-vrachtwagens even slecht voor het klimaat als vrachtwagens op diesel

Vrachtwagens op vloeibaar aardgas (LNG) zijn even schadelijk voor het klimaat als vrachtwagens met dieselmotoren. Bovendien stoten ze ook veel meer schadelijke stoffen uit dan de constructeurs beweren. Dat klaagt Transport and Environment (T&E) maandag aan op basis van praktijktesten. De Europese federatie van milieuverenigingen roept de Europese Unie en Europese landen dan ook op om de voordelen voor vrachtwagens op LNG te schrappen.

30 reacties

  • Lode vleminckx

    1 dag geleden
    De koeien mogen al geen scheten meer laten, nu de mensen nog.
  • dirk andelhofs

    3 weken geleden
    In een klein landje als het onze zou je boven elke rechterrijstrook een bovenleiding moeten hebben, zodat alle trucks elektrisch kunnen rijden, en ondertussen een (kleine) batterij opladen voor het aantal km dat ze niet op de snelweg rijden. En ja, als we de benodigde stroom opwekken met een combi gas-wind-zon centrale is het veel en veel meer ecologisch dan al die stinkende diesels die we vandaag hebben.
  • Geert Tamsyn

    3 weken geleden
    En dan wordt nog niet eens de milieukost van transport en distributie in rekening gebracht, 1 LNG-tanker vervuilt even veel als 1 miljoen auto's. Ook de moderne diesels zijn lang niet zo ecologisch, blijkt ondertussen. Diesel, benzine, LNG, LPG, XTL, ... stoten allemaal veel te veel uit, en zijn dringend aan vervanging toe.
  • Willy Masson

    3 weken geleden
    3 jaar geleden wisten we al dat euro 6 d temp diesels de meest ecologische waren. Alleen is Groen op de steigers gekropen en deze leugen is voor 100ste keer doorprikt. Groen loopt met alles 10 jaar achter en blijft gefixeerd op achterhaalde technieken ; al jaren is waterstof één van de beloftevolle oplossingen, van de week heeft groen het voor de eerste keer vermeld als oplossing.
  • Frans Peeters

    3 weken geleden
    Diesel Co2 is goed voor de bomen maar die worden overal gekapt en in brand gestoken, vreemd dat dit toeval kan zijn enkel goed voor belastingen te verhogen
  1. Bart De Wever niet onder de indruk van ultimatum Egbert Lachaert: “Als u stil bent, hoort u mijn knieën knikken van de schrik”
    Antwerpen

    Bart De Wever niet onder de indruk van ultimatum Egbert Lachaert: “Als u stil bent, hoort u mijn knieën knikken van de schrik”

    “Als u stil bent, hoort u mijn knieën knikken van de schrik”: burgemeester Bart De Wever (N-VA) is allerminst onder de indruk van het ultimatum dat Egbert Lachaert hem stelde. “Wat hij vraagt, is nonsens”, zei hij in Wakker op Zondag (ATV) over de heisa rond de schepenwissels in Antwerpen. In De Zevende Dag’ (VRT) gaf De Wever aan dat het hem elke dag ietsje minder kan schelen als Open Vld uit de coalitie zou stappen.
  2. Volvo-site in Gent in de running voor giga-batterijfabriek
    Play

    Vol­vo-si­te in Gent in de running voor gi­ga-batterijfa­briek

    De gigafabriek die Volvo Cars wil bouwen voor de productie van batterijen voor elektrische wagens, komt mogelijk in Gent. Dat heeft de Belg Geert Bruyneel, senior vice president manufacturing bij Volvo Cars, in Göteborg gezegd tijdens een bezoek van Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) aan de hoofdzetel van Volvo Cars. Het gaat om een fabriek die batterijen moet leveren voor 300.000 à 400.000 elektrische wagens per jaar.