Onderwijseconoom Kristof De Witte vermoedt dat het mondmasker invloed heeft gehad op de leerachterstand.
Volledig scherm
PREMIUM
Onderwijseconoom Kristof De Witte vermoedt dat het mondmasker invloed heeft gehad op de leerachterstand. © David Legreve

Leerachterstand is door coronacrisis nog verder opgelopen: “We zijn de sterkste leerlingen verloren”

Onderwijseconoom Kristof De Witte bevestigt de vrees van veel ouders. De leerachterstand in Vlaanderen loopt nog verder op. Bovenop de bestaande manco’s kwam er door de pandemie voor het vak Nederlands nog eens 7 tot 8,5 maanden leerschade bij. “Bovendien zijn we de sterkste leerlingen verloren.” Hoe komt dat? En wat kunnen we eraan doen?

27 reacties

  • Charity Swinnen

    1 maand geleden
    Is niet verwonderlijk, het zal ook nog niet beteren. Wacht maar tot deze generatie aan kinderen begint...
  • Marion Van Saan

    1 maand geleden
    Niet excelleren, je goed voelen is key. De lat altijd maar laten zakken. Natuurlijk haken de besten af, de anderen stagneren. Dringend nood aan kwalitatief thuisonderwijs.
  • An Vanden Bossche

    1 maand geleden
    De onderwijsindustrie aan het woord. Alsof het onderwijs het monopolie heeft op het doorgeven van kennis en kunde. Alsof het beter wordt door er meer geld tegenaan te gooien. Alsof mensen slimmer en beter worden door langer onderwijs te volgen, diploma's te halen op basis van wat de overheid belangrijk acht.
  • Ria Adams

    1 maand geleden
    Door de grote afwezigheid van leraars wegens ziekte zal de achterstand nog groter worden er is gewoon geen controle op en alles wordt doorbetaald.Mijn kleinkind in het laatste middelbaar heeft dit schooljaar nog geen enkele week een volledig lesrooster gehad.
  • Dirk Peeters

    1 maand geleden
    Nog een beetje meer immersie, inclusie en een paar hervormingen erbovenop, nog 100 miljoen EUR besparen op het onderwijs en binnen een paar jaar halen we het niveau van een derdewereldland.