De Antwerpse ring.
Volledig scherm
De Antwerpse ring. © belga

Klimaatvriendelijke mobiliteit is haalbaar door overheidsgeld voor auto te verschuiven

Wie iets wil doen aan het klimaat, moet de stijgende uitstoot van broeikasgassen door het verkeer aanpakken. Een klimaatvriendelijke mobiliteit realiseren is haalbaar door overheidsgeld voor de auto te doen wegvloeien naar alternatieven zoals de fiets en het openbaar vervoer. Dat blijkt uit een studie door Transport & Mobility Leuven (TML) in opdracht van Greenpeace en partners Trein Tram Bus, Fietsersbond, Bond Beter Leefmilieu en GRACQ.

51 reacties

  • Albert De Vries

    2 jaar geleden
    Het hoofdprobleem blijft, zeker vanaf 2025, hoe en waar aan al de nodige echte, fysieke groene stroom geraken. We kunnen bij de Walen aankloppen om bij hen nog wat windmolens te mogen plaatsen, maar dan is de kous ook af. De rest wordt fysieke import, net als nu aardgas. En daar is nog veel werk aan, zie Elia. Elektrificatie, meer openbaar vervoer, warmtepompen,... hebben allemaal echte fysieke groene stroom nodig
  • Gerry Cle

    2 jaar geleden
    En nu het gespartel van die 13,5% die het vanzelfsprekend vinden dat die 86,5% mee betaald voor HUN wagen. Hoog tijd om de luxecadeautjes voor die 'elitaire' 13,5% om te zetten in een algemene loonlastenverlaging voor de 100%. En als hun werkgever niet bereid is om hun wagen om te zetten in loon zullen ze het in zijn ogen waarschijnlijk niet waard zijn.
  • Mario Tersago

    2 jaar geleden
    @Jeroen Van Dijck, ook niet helemaal juist. Stel op een bus zitten 30-40 mensen, is dit een, zoals wij belgen sociaal zijn met onze wagen, een mogelijke besparing op de baan van 20-40 auto's. Daarbij komt dat men bij Van Hool, sinds 2017, bussen op waterstof produceren. Hier in België hinkt men kilometers achterop maar dit is een ecologische aanpassing waardoor deze vrijwel CO² neutraal zijn.
  • pol van de velde

    2 jaar geleden
    Het is de auto die zorgt voor overheidsgeld. Wat gaat de overheid doen als morgen de private auto verdwijnt? Tram heeft elke 200m een halte, elke honderd meter moet ze stoppen voor een rood licht. Treinen rijden niet op tijd, als ze al niet staken, wat regelmatig gebeurt. Bussen van de lijn zijn nu reeds overbevolkt. Openbaar vervoer is in Vlaanderen een grote ramp, en nog willen ze het groter maken.
  • Fernand Beaumonde

    2 jaar geleden
    Alle huidige gascentrales stoten meer CO2 uit dan 't hele wagenpark! En ze willen ons allen HEV doen rijden en kerncentrales (CO2-loos) vervangen door gascentrales! Oude auto's uit de Stad maar cruiseschepen en zeeschepen op de rede en stilstaand verkeer o/d Ring.
  1. 
HET DEBAT. Is het een goede zaak dat de Rode Duivels en andere voetballers knielen voor Black Lives Matter?
    51

    HET DEBAT. Is het een goede zaak dat de Rode Duivels en andere voetbal­lers knielen voor Black Lives Matter?

    American Football-speler Colin Kaepernick was in 2016 de eerste die knielde tijdens het Amerikaanse volkslied als protest tegen het politiegeweld en de discriminatie van zwarte mensen in zijn land. Vandaag, vijf jaar later, blijven Europese voetballers voor de Black Lives Matter-beweging op de knieën gaan tijdens het EK. Ook ons land doet vanavond weer mee, met Romelu Lukaku als voortrekker. Sommigen applaudisseren daarvoor, bij anderen klinkt boegeroep. Wat vind jij? Is het een goede zaak dat profvoetballers actief opkomen tegen het onrecht van discriminatie, of moeten ze het maar gewoon bij voetballen houden?
  2. Christine (55) nam deel aan studie rond tegenvallend vaccin Curevac: “Teleurgesteld, maar toch ook jackpot”
    2

    Christine (55) nam deel aan studie rond tegenval­lend vaccin Curevac: “Teleurge­steld, maar toch ook jackpot”

    Teleurgesteld. Zo voelt Christine Schneider (55) uit Mechelen zich nadat bekend raakte dat het vaccin van het CureVac volgens de eerste resultaten maar 47 procent bescherming biedt tegen het coronavirus. Ze was één van de tweeduizend landgenoten die deelnamen aan een grootschalige studie daarrond en zit nu naar eigen zeggen “een beetje met de gebakken peren”. Toch is er voor haar ook een gouden randje. Want tijdens het onderzoek voor en na haar eerste spuitje werd een ernstige aandoening ontdekt, die nu perfect behandeld kan worden.
  1. Vaccinoloog Isabel Leroux-Roels over tegenvallende resultaten CureVac: “We raden proefpersonen aan goedgekeurd vaccin te nemen”
    Play
    3

    Vaccino­loog Isabel Le­roux-Roels over tegenval­len­de resultaten CureVac: “We raden proefperso­nen aan goedge­keurd vaccin te nemen”

    Vaccinoloog Isabel Leroux-Roels reageert “heel teleurgesteld” op het nieuws dat het coronavaccin van CureVac maar 47 procent bescherming biedt volgens een eerste tussentijdse analyse. Daarmee voldoet het niet om ingezet te worden in de strijd tegen het coronavirus. Er waren ook 2.000 Belgen betrokken bij de studie rond het nieuwe vaccin. Het UZ Gent raadt zijn proefpersonen aan om een ander vaccin te nemen bij hun vaccinatiecentrum.