Archiefbeeld.
Volledig scherm
Archiefbeeld. © Marc De Roeck

Hoogste aantal verkeersdoden in Vlaanderen sinds 2016, opvallende verschillen tussen provincies

In de eerste zes maanden van dit jaar zijn in Vlaanderen bijna een kwart meer mensen om het leven gekomen bij verkeersongevallen dan in dezelfde periode van 2020. Het gaat bovendien om de hoogste tol sinds 2016. In de andere gewesten is de tendens helemaal verschillend, zo blijkt uit de verkeersbarometer van Vias. Maar ook binnen de Vlaamse provincies zijn er opvallende verschillen in de trends. “De cijfers zijn absoluut niet goed”, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

156 reacties

  • roger Rymen

    1 jaar geleden
    Verbaast me niks als ik zie hoe vooral BMW's, Audi's en consoorten de snelheidsregels aan hun laars lappen en de miljoenenkostende sinds jaren geplaatste trajectcontroles nog altijd niet werken omdat ze in Brussel niet sneller kunnen "schrijven".
  • alain debels

    1 jaar geleden
    Misschien kan Weyts nog eens het rijexamen moeilijker en duurder maken. Met NVA zou alles beter worden.
  • René Janssen

    1 jaar geleden
    @Ludwig Vanden Boer, ik heb een lichte vracht, berlingo,ik ben singel met een hond en is voor mij het perfecte voertuig en rij rustig maar laat me op een autosnelweg niet met mijn blikken doosje tussen vrachtwagens rijden, dan teken ik gelijk mijn doodvonnis tussen die mastodonten, voor die dikke V8 lichte vracht voertuigen is wel een groot verschil dan een bestel autootje
  • Ron Leclerc

    1 jaar geleden
    Vlaanderen heeft dringend verkeersdeskundigen nodig die er iets van kennen, de inrichting van de wegen is een grote invloedsfactor. En dan truckers die niet zitten te slapen en de macho’s en patsers eruit.
  • Wilfried Suys

    1 jaar geleden
    Marc Van de Poel , Nederland heeft bijna 18.000.000 inwoners dus geen 3x zoveel als België. Dus Nederland is nog erger. Maar ik doe een vaststelling sinds vorig jaar februari wordt er harder en harder gereden op de autowegen en zeker door de buitenlanders . Er zijn dus nog te weinig flitsers of traject- kontroles. Wilfried Suys
  1. 1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij
    Gouden Cross

    1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij

    Komend weekend vindt de apotheose van het veldritseizoen plaats. In het Nederlandse Hoogerheide strijden de renners om de felbegeerde regenboogtrui. Met de Gouden Cross kan je jouw eigen droomploeg samenstellen en zo prachtige prijzen scoren. Schrijf je voor de start van de wedstrijd bij de beloften (zaterdag 4 februari om 13 uur, red.) een ploeg in, krijg je er zelfs een gratis team bij.
  2. Vlaamse ministers rijden in drie jaar “33 keer rond de aarde” met hun dienstwagens
    23

    Vlaamse ministers rijden in drie jaar “33 keer rond de aarde” met hun dienstwa­gens

    De ministers van de Vlaamse regering hebben sinds 2020 met hun dienstwagens 1.325.379 kilometer afgelegd. Dat is het equivalent van 33 keer rond de aarde rijden, leert Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang) uit cijfers die hij opvroeg bij minister-president Jan Jambon (N-VA). Slechts twee ministers, Bart Somers (Open VLD) en Benjamin Dalle (CD&V), rijden met een elektrische wagen, terwijl hun collega's met een plug-in hybride rondrijden. "En dat terwijl ze zelf de burger steeds meer dwingen om elektrisch te rijden", reageert Claes.