Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © ANP

HET DEBAT. Moet gratis thuisbezorging van pakjes afgeschaft worden?

De arbeidsinspectie viel gisteren binnen bij het postbedrijf PostNL in Mechelen, Wommelgem en Ardooie na journalistiek onderzoek van HLN en ‘VTM Nieuws’. Onze journalist Joppe Nuyts ging undercover bij het bedrijf. Dat er wantoestanden zijn bij PostNL, zorgt voor weinig verwondering bij experts. Grote spelers willen ‘gratis leveren’. Onderaannemers worden uitgebuit en frauderen op hun beurt. Moet gratis thuisbezorging van pakjes afgeschaft worden? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden.

218 reacties

  • luc bruyndonckx

    2 jaar geleden
    Iemand betaalt de rekening van "gratis": de werknemer. Want we zijn zo verwend dat we alles snel willen, nog erger dan kleine kinderen. Tot wanneer het ons beurt is om in te leveren. Een bedrijf wil winst maken. Kapitalisme zorgt er voor dat ze zich in niets interesseren, niet in uw gezondheid, niet in het milieu, niets. Enkel ons geld willen ze, en de aandeelhouders willen een dividend op hun aandelen. De consument is zelf schuldig hieraan. Onmiddellijke behoeftebevrediging en hebzucht.
  • Karel Dillen

    2 jaar geleden
    Prijzen op het internet zijn vaak een veelvoud goedkoper dan in de winkel zelfs al zou meer betaald moeten worden aan transportkosten. Niet meer dan normaal dat je wat meer betaalt. Gratis bestaat niet
  • Marie Vanakker

    2 jaar geleden
    Hier komen extra belastingen van.
  • Luc Wijnhoven

    2 jaar geleden
    1) Levering van pakjes enkel toestaan aan transportmiddelen (bestelwagen, personenauto, e-fiets, ...) uitgerust met een tachograaf en zware boetes bij niet naleven. 2) De transportmiddelen dienen uitgerust met een speciale nummerplaat bv. D-XXX-999 (D van delivery). Controle op werktijden is zo een stuk eenvoudiger en de chauffeurs heeft zo ook een bewijsstuk in handen. 3) Leveringen rechtstreeks uit buitenland verbieden/beperken gelijkaardig aan taxi-verordeningen 4) Min. loon/stuk vergoeding.
  • Hubert Vanmechelen

    2 jaar geleden
    - Follow the money ! - Miljoenen pakjes + een extra kost voor transport per pakje = miljoenen centjes extra aan btw. - Als een regering ... Vivaldi ... spreekt over "geen belastingsverhoging" verwacht dan maar andere manieren waarop ze in je portemonnee zitten !