Beeld ter illustratie.
Volledig scherm
Beeld ter illustratie. © © Bart Leye

“Giftrein”: Infrabel vraagt toestemming om pesticiden te mogen blijven gebruiken

Spoorwegnetbeheerder Infrabel vraagt aan de overheden de toestemming om ook vanaf 2021 met pesticiden de sporen onkruidvrij te mogen houden. Dat melden Het Nieuwsblad, De Standaard en de Gazet van Antwerpen, en woordvoerder Thomas Baeken bevestigt het nieuws. Momenteel bestaat voor het vrijhouden van de sporen geen voldoende efficiënt milieuvriendelijk alternatief, klinkt het.

13 reacties

  • Remi Potvin

    2 jaar geleden
    Gebruik toch eens het goedkoopste middel en dat is azijn ! Mijn voetpad en oprit garage begiet ik met azijn en alle onkruid verbrandt en blijft zeker twee maanden weg !
  • Paul Van Oosterwijck

    2 jaar geleden
    Ah, in Wallonie wordt het met de hand uit gedaan, vandaar de totaal scheef getrokken situatie in het personeelsbestand. Vlaanderen moet het verhoudingsgewijs met veel minder volk doen ! En eerlijk gezegd, ik zie ze het tussen de sporen niet afbranden ...
  • dirk andelhofs

    2 jaar geleden
    Vlaanderen, topregio ... hier zitten de slimste koppen van de hele wereld bij elkaar als we sommige politici mogen geloven. Maar een robotje maken om onkruid uit te trekken of met hete stoom te besproeien ... ho maar.
  • F Peeters

    2 jaar geleden
    Toppers,milieu en klimaat activisten zullen het onkruid wel wieden. Voor de leken, die sproeitrein krijg 1 keer per jaar en spuit tot op een halve meter van een overweg die eigendom is van de spoorwegen.
  • Gino Denil

    2 jaar geleden
    Kan me voorstellen dat er andere bedekkingen zijn voor de sporen. Die meer onkruid werend zijn. Nog beter lijkt me om er beton over te gieten en er vrachtwagens en bussen over te laten rijden. Zal goedkoper zijn en meer oplossen voor de files.
  1. Leerlingen ervaren gevaren van spoorlopen via virtual reality: “Je staat vlakbij als een jongen gegrepen wordt door een trein. Dit schudt je wel wakker”

    Leerlingen ervaren gevaren van spoorlopen via virtual reality: “Je staat vlakbij als een jongen gegrepen wordt door een trein. Dit schudt je wel wakker”

    Uit cijfers van Infrabel blijkt dat het aantal ongevallen aan West-Vlaamse spooroverwegen maar niet wil dalen. Het aantal meldingen van spoorlopers is dan weer wel gedaald. De spoorwegbeheerder blijft sensibiliseren en liet de leerlingen van de Vrije Middelbare School dinsdagochtend met een virtualrealitybril ervaren hoe gevaarlijk spoorlopen is. Infrabel gaat in november ook de overweg in de Mandellaan beter beveiligen. Hiervoor moet de overweg drie weken dicht.
  2. Infrabel legt Sandite-treinen in om 'doorglijden' bij nat herfstweer te voorkomen

    Infrabel legt Sandite-trei­nen in om 'doorglij­den' bij nat herfstweer te voorkomen

    Om de treinen vlot te laten rijden zet spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel in deze tijd van het jaar tweemaal per dag op specifieke trajecten de zogeheten 'Sandite-trein' in. Die moet ervoor zorgen dat de treinen niet langer aan het slippen gaan over de sporen die bezaaid zijn met gevallen bladeren. Vooral bij regenweer ontstaat dan vaak een glibberige laag waardoor de treinwielen doorglijden. Infrabel houdt ook een noodlocomotief achter de hand en sensibiliseert zijn treinbestuurders over de specifieke problemen van rijden met een trein in de herfst.