Spoorpersoneel aan het werk.
Volledig scherm
Spoorpersoneel aan het werk. © Photo News

Geen 36 urenweek meer voor nieuw spoorpersoneel

De NMBS en netbeheerder Infrabel willen af van de 36 urenweek op het spoor. Nieuw aangeworven personeelsleden zouden vanaf 1 januari 38 uur per week moeten werken. Het voorstel maakt deel uit van het ontwerp van sociaal protocolakkoord voor de periode 2020-2022, dat momenteel op tafel ligt, meldt De Tijd.

83 reacties

  • Louis Heyens

    2 jaar geleden
    @ Paul Van Oosterwijck, U schrijft "Ik heb de spoorstakingen trouwens nooit begrepen en heb er ook nooit aan mee gedaan" MAAR de vraag is of je de voordelen -die de stakers uit de brand gesleept hebben- ook NOOIT geaccepteerd hebt of heb je ze zonder loonverlies (terugval op stakingsvergoeding) toch maar zonder schaamterood aangenomen.
  • jack vandenhende

    2 jaar geleden
    De rode vakbond heeft voor deze sfeer gezorgd , door de boel kapot te staken . Wees dan niet verwonderd dat de directie op een bepaalt moment , de midden vinger opsteekt , en gewoon afwacht tot alles geprivatiseerd word .
  • michel De Blay

    2 jaar geleden
    Schaf alle treinen af en leg op de vrijgekomen spoorwegbedding een 2,3 of 4 baansweg aan . Laat die nieuwe wegen enkel gebruiken door vrachtwagens die vanop de nu bestaande geasfalteerde stations die nieuwe banen kunnen oprijden. De reizigers die vandaag de trein nemen zouden met bussen naar hun bestemming gebracht worden. Bussen zijn qua op-en afstapplaatsen veel flexibeler dan een trein die niet van zijn sporen kan.
  • maria peeters

    2 jaar geleden
    Privatiseren die handel. Hoog tijd voor een ander beleid.
  • Benny Deridder

    2 jaar geleden
    Erwin Van Roy : Niet meer dan logisch dat salariswagens en een flinke 13e maand worden afgeschaft. Mensen van de privé moeten niet meer voordelen krijgen dan een ambtenaar.
  1. Treinconducteur eist wagon voor zichzelf op: “Onaanvaardbaar dat tientallen reizigers recht moesten staan”

    Treincon­duc­teur eist wagon voor zichzelf op: “Onaan­vaard­baar dat tientallen reizigers recht moesten staan”

    Er deed zich dinsdag een incident voor op de treinrit met vertrek om 15.28 uur van Brussel Centraal naar Kortrijk. Een Franstalige conducteur eigende zich een volledige wagon toe. Waardoor tientallen reizigers genoodzaakt waren om recht te staan. “We dienden een klacht in”, zegt Franky Cannoot uit Marke. “We bieden onze oprechte excuses aan”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.