Fiets niet meer welkom op spitstrein
Volgend jaar zal het niet meer toegelaten zijn om met een gewone fiets op de trein te stappen tijdens de spits, schrijven de kranten van Het Mediahuis.
"Het gaat voor alle duidelijkheid niet om vouwfietsen. Die zal je kunnen blijven meenemen", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols in de kranten. "Wat de gewone fiets betreft: het aantal reizigers groeit en we kunnen treinen niet langer maken. Daarom moeten we keuzes maken. Fietsen nemen plaats van reizigers af. Ook bij de veiligheid van fietsen aan de deuren kan je je vragen stellen."
Nu is het al verboden om in erg drukke stations zoals Brussel-Centraal fietsen in- of uit te laden. De maatregel wordt nu uitgebreid naar het hele net. Het officiële Raadgevend Comité van de Treinreizigers en de reizigersorganisatie ‘TreinTramBus’ betreuren de veralgemening van het verbod.
Bovendien wil de NMBS tegen 2025 het aantal fietsstallingen met de helft verhogen, van 100.000 nu naar 150.000, voegt Crols toe. De NMBS ziet de fiets vooral als een vervoersmiddel voor de ‘first- and last mile’ van en naar het station. “Met de fiets naar het station, daar de fiets veilig stallen, vervolgens de trein op en in het station van aankomst een deel- of huurfiets gebruiken”, klinkt het.
“Weinig klantvriendelijkheid”
N-VA-Kamerlid Inez De Coninck vindt die maatregel “veel te drastisch” en wil bevoegd minister François Bellot ondervragen in het parlement. Ze “betwijfelt” of hij op de hoogte is van de plannen. “Dit getuigt opnieuw van weinig klantvriendelijkheid”, klinkt het.
Bovendien staat de oplossing volgens De Coninck haaks op het beleid van de federale en Vlaamse overheid. “Daarin is het net de bedoeling dat pendelaars de fiets combineren met het openbaar vervoer of de auto.” Het N-VA-parlementslid pleit voor aangepaste treininfrastructuur op probleemlijnen en vindt ook dat de NMBS vooraleer de trein aankomt in het station moet afroepen in welke wagon reizigers hun fiets kwijt kunnen.
“Omgekeerde wereld”
Ook sp.a-Kamerlid en spoorwegspecialist David Geerts begrijpt de redenering niet. “Ze willen eerst de fiets op de trein afschaffen, om vervolgens na te denken over een alternatief aan de stations. Dat is de omgekeerde wereld. Bovendien zijn er nog altijd maar zestig locaties in België waar je een blue bike (deelfiets, red.) kan lenen”, meent hij.
“De NMBS is de organisatie van de blue bikes liever kwijt dan rijk, dat steekt ze niet onder stoelen of banken. Wil de NMBS dan terug meer mensen met de auto naar het station laten komen?”, vraagt Geerts zich af. “De NMBS zou net een voortrekkersrol moeten spelen in een duurzaam mobiliteitsbeleid, en niet de doodgraver.”
Ook CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh vindt een algemeen verbod op fietsen op de trein tijdens de spits te verregaand. “Niemand neemt voor zijn plezier een fiets mee op de trein in volle spits. Een algemeen verbod lijkt me met een kanon op een mug schieten.”
“Verbod is ontoelaatbaar”
“Onbegrijpelijk”, vindt Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke. “Een verbod op fietsvervoer tijdens de spits invoeren over het hele net is ontoelaatbaar. Terwijl steeds meer mensen overstappen naar duurzame alternatieven voor de auto, zet de NMBS hier een ferme stap achteruit”, vindt hij.
Bij Groen zien ze andere mogelijke oplossingen voor het probleem. “Zo kan de NMBS meer rekening houden met het vervoer van fietsen bij de aankoop van nieuwe treinstellen”, zegt Van Hecke. Ook het fietsticket mag voor het Groen-Kamerlid wat goedkoper. Nu betaal je 5 euro voor een enkele reis, “soms duurder dan de prijs van het treinticket van de reiziger zelf.”
Bovendien gaat een algemeen verbod te ver, vindt Van Hecke. “Er zijn hoogstens een paar spoorlijnen die tijdens de spits te druk zijn om een fiets te vervoeren. We vragen de NMBS om deze maatregel te herbekijken, zodat reizigers met de fiets niet aan hun lot overgelaten worden.”
Fietsersbond
Ook bij de Fietsersbond is er weinig begrip voor de plannen van de NMBS. De organisatie wijst erop dat bijzonder weinig pendelaars momenteel hun fiets meenemen op de trein. “Het probleem is zo klein dat je nu vooral de vele treinfietsers eigenlijk schoffeert”, luidt het. De Fietsersbond vraagt de NMBS om te investeren in grotere treinen, fietsstallingen en deelfietsen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMSint-Truiden/Middelkerke
Serge loopt 230 kilometer om verlies van zoontje een plaats te geven: “De tocht is een lijdensweg, maar zo zijn we toch nog verbonden met elkaar”
-
Zot van je handtas in suède? Met deze praktische onderhoudstips hou je ze in topvorm
Geen handtas die meer vakantie-en festivalvibes uitstraalt dat een exemplaar in suède. Helaas is deze topfavoriet veel kwetsbaarder dan andere soorten leder. Suède is nogal gevoelig voor regen en voor vlekken. Enkele tips om je handtas jarenlang mooi te houden. -
Ondanks aanhoudende droogte: “Er lijkt geen sproeiverbod aan te komen”
Morgen komt de droogtecommissie samen om te kijken of we meer maatregelen moeten nemen tegen de aanhoudende droogte. Het kan bijvoorbeeld gaan om een sproeiverbod in onze tuinen of een verbod om de auto te wassen met leidingwater. -
-
Gent
Gents restaurant Peper kaart fake reviews aan: “We weten honderd procent zeker dat ze nooit zijn langs geweest”
Mensen die een restaurantbeoordeling achterlaten op internet zonder ooit langs te komen, het is een ding. Ook restaurant Peper in Gent heeft er last van. Uitbaters Stefanie Billiet en Philip Henderickx luchtten er onlangs hun hart over: “Wij geven heel veel om feedback, maar dan wel om echte en oprechte feedback. Gebaseerd op een echte ervaring.” -
Mijnenergie
Minder gas verbruiken deze winter? Deze vijf stappen kan je nu al zetten
De onzekerheid rond de aardgasbevoorrading vanuit Rusland weegt sterk op de internationale energiemarkten en bijgevolg ook op jouw aardgasfactuur. Dat effect laat zich tijdens de zomer gelukkig minder voelen, maar belooft in de winter hard aan te komen. Om jouw aardgasverbruik en bijgevolg ook jouw aardgasrekening te beperken, kan je nu al de nodige stappen ondernemen. Mijnenergie.be bundelt vijf praktische tips. -
Jobat
Goed verdienen maar hard werken: dit zijn de 6 best betaalde arbeiders
Is een hele dag stilzitten niets voor jou? Voor wie graag fysiek in de weer is, heeft een arbeidersjob tal van troeven. De vrees dat je met een arbeidersstatuut minder goed verdient, is in veel gevallen ook ongegrond. Jobat.be belicht enkele van de best betaalde arbeidersbanen. -
Overheid doet oproep: “Gebruik opgepotte muntstukken van 5 en 10 eurocent”
Er heerst nog altijd schaarste aan muntstukken van vijf en tien eurocent. “Nochtans zijn er nog nooit zoveel munten in omloop geweest als vandaag”, zegt Francis Adyns, woordvoerder van Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën.
28 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageermike vanginderen
Ivan Smissen
Ludovic Wynen
Bolt Spark
mieke jansens