Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © Tessa Kraan

Drie keer meer dodehoekongevallen dan gedacht: “Beperk snelheid in bebouwde kom tot ­30 km/u”

Tot voor kort waren er gemiddeld 30 tot 40 dodehoek­ongevallen per jaar, waarvan een vijftal met dodelijke afloop. Maar nu de statistieken niet alleen meer rekening houden met aanrijdingen tussen vrachtwagens en fietsers, zijn de cijfers verdriedubbeld. Zo waren auto’s, bestelwagens en bussen in 2020 goed voor nog eens 57 dodehoekongevallen. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg maandag.

  1. Activisten en nabestaanden komen samen op wake voor verkeersslachtoffers na moordende maand juni in Brussel: “Twee doden en zes (zwaar)gewonden op twee weken tijd”
    PREMIUM
    Brussel

    Activisten en nabestaan­den komen samen op wake voor verkeers­slacht­of­fers na moordende maand juni in Brussel: “Twee doden en zes (zwaar)gewonden op twee weken tijd”

    Burgercollectief Heroes for Zero organiseerde woendagavond in Brussel een wake voor de verkeersslachtoffers die in de maand juni vielen. Twee doden en zes (zwaar)gewonden op twee weken tijd, dat is de zware balans. Lieve Polet, het laatste verkeersslachtoffer, overleed toen ze op 29 juni met de fiets de straat wilde oversteken in Neder-Over-Heembeek. Haar collega’s komen samen op de wake om haar te herdenken en steun te zoeken.