Diesel is duur door de hoge accijnzen
Volledig scherm
PREMIUM
Diesel is duur door de hoge accijnzen © Photo News

Diesel kost al 43 jaar hetzelfde, maar de accijnzen blijven maar stijgen

Diesel is sinds het einde van de oliecrisis in 1975 amper duurder geworden: de netto productprijs ging van 0,137 euro naar 0,159 euro, dat is plus 16 procent. Waarom we dan toch 1,611 euro betalen aan de pomp? Omdat accijnzen en BTW gigantisch gestegen zijn. Met die belastingen erbij bedraagt de stijging geen 16, maar 68 procent.

  1. Brusselse regering vindt akkoord over slimme kilometerheffing vanaf 2022, Gatz verdedigt maatregel: “Tarieven niet te nemen of te laten”
    Brussel

    Brusselse regering vindt akkoord over slimme kilometer­hef­fing vanaf 2022, Gatz verdedigt maatregel: “Tarieven niet te nemen of te laten”

    De Brusselse regering is tot een akkoord gekomen over Smart Move, de slimme kilometerheffing die ze vanaf 2022 wil invoeren. Het model werd goedgekeurd voor overleg, wat betekent dat de dialoog met de verschillende overheden op federaal en regionaal niveau en met de socio-economische partners kan worden opgestart. Vlaanderen en Wallonië uiten ondanks het aanbod tot overleg nu al forse kritiek op de aankondiging, maar volgens Brussels minister Sven Gatz (Open Vld) is die onterecht. “We hebben nu een voorstel en je kan niet praten zonder voorstel. Het is niet te nemen of te laten”, zegt hij.
  1. Heimwee naar The Masked Singer? Sandra Kim brengt straffe medley!
    Play
    Rode Neuzen Dag

    Heimwee naar The Masked Singer? Sandra Kim brengt straffe medley!

  2. Schattig: Gio Kemper doet school dansen op 'Can't Stop The Feeling'!
    Play
    Rode Neuzen Dag

    Schattig: Gio Kemper doet school dansen op 'Can't Stop The Feeling'!