Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
Volledig scherm
PREMIUM
Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). © Photo News

Deze vier lessen wil Vlaanderen leren van een fietsstad als Kopenhagen

Met een fluorescerende regenjas die tot in Zweden zichtbaar moet zijn geweest, baande Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zich begin deze week al trappend een weg door Kopenhagen. Het doel: de Deense succesformule voor de fiets meenemen naar Vlaanderen. Vier ideeën uit een stad met meer tweewielers dan inwoners.

30 reacties

  • Catherine MISTIAEN

    4 weken geleden
    Er zijn auto-mensen, fietsmensen, stepmensen en openbaar vervoermensen. Fiets- en stepmensen komen ongeveer overeen wat betreft vervoermiddel (hun benen). Ook OV-mensen en auto-mensen gebruiken een gelijkaardig vervoermiddel (een gesloten rijtuig). Maar een automens die zich op dezelfde dag zomaar eventjes transformeert tot stepmens, op dezelfde dag? Heel grappig!
  • Yves De Groote

    1 maand geleden
    Waarom geen gewone Vlamingen mee genomen ipv louter belanghebbenden? Waarom niet de fietsplaat herinvoeren zodat, zoals de automobilist betaalt voor de wegen, de fietser betaalt voor de fietspaden?
  • Herman Thys

    1 maand geleden
    Begin bij het begin :de veiligheid.Alles wat elektrisch kan rijden aan een snelheid hoger dan 20km/h moet een rijbewijs halen en zich aan die regels houden. En dan breder fietspaden aanleggen waar het kan. Ge moet daarvoor niet naar Kopenhagen vliegen. Ga eens kijken tussen Schilde en s' Gravenwezel wat ze daar verwezenlijkt hebben. Blijkbaar heb je daar geen weet van. Ergens in een stad gaan paraderen en die proberen na te bouwen is kinderachtig kopiëren en verre van realistisch.
  • Emi Hergersberg

    1 maand geleden
    Man, man moest onze ganse klik zonodig daarheen reizen om dit geleerd te hebben :-) Ipv gepensioneerde automobilisten uit te melken en voor de werkende mens de kilometerheffing in 't geniep te zitten uitdokteren, zou de overheid gauw beter ook maar een fietstaks invoeren om veilige fietspaden aan te leggen. Dat aanleggen kost ook geld.
  • Leo Peeters

    1 maand geleden
    Onze fietspaden zijn racebanen geworden. Wanneer wordt er opgetreden tegen te brede bakfietsen (breder dan 75 cm) en tegen snelheidsduivels op elektrische fietsen (sneller dan 35 km/u? Bredere fietspaden zullen de weg helemaal vrij maken, letterlijk, voor tweewielige snelheidsduivels.