Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © Photo News

Deur naar (afgeslankte) kilometerheffing staat weer op een kier

Samen met Vlaanderen een afgeslankte versie van de kilometerheffing invoeren, waarbij het platteland wordt gespaard. Dat ultiem voorstel lanceert Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) in De Morgen. Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) zegt dat ze bereid is om te luisteren.

186 reacties

  • Jos Spriet-Dewaele

    3 jaar geleden
    Zal een heel slimme kilometerheffing moeten zijn Als je in stad garage niet bij de woning hebt telkens betalen als je naar de winkel geweest bent om thuis te laden en lossen of als je zonder auto niet uit je woning kan door handicap als je niet zonder auto bij de dokter of in ziekenhuis komt. Wij bestellen meer en meer via internet omdat we dan zeker zijn om geen boete te krijgen en levering aan huis gratis is. Men promoot kopen bij de lokale handelaar maar neemt maatregelen om dit tegen te gaan
  • Anthony Mccord

    3 jaar geleden
    Zorg dat volgende opgelost wordt. > persoon 1 moet van Brussel gaan werken in Antwerpen.Persoon 2 moet van Antwerpen gaan werken in Brussel. Ze werken voor dezelfde firma en doen hetzelfde werk !! Ik spreek hier uit eigen ervaring ! Vergadering gaat door in Antwerpen terwijl 95% van de leden uit Limburg komen !!! Enz enz
  • Johan Van loocke

    3 jaar geleden
    Laat om te beginnen al die Franse personenwagens eens mee betalen! Wij betalen ons blauw in Frankrijk en zij rijden hier massaal gratis. Ik doe 5 dagen per week Gentbrugge - Kruisem via de E 17 voor mijn werk ( in 3 ploegen ) en zeifs om 4 u zie je ze al. Dan nog dikwijls met defecte verlichting of middenvak rijden aan 100 per uur. Als ze geld nodig hebben, daar wat controleren = boetes gegarandeerd !
  • Peter Lejon

    3 jaar geleden
    Zolang het openbaar vervoer rijdt van waar je niet woont, naar waar je niet moet zijn, op een moment dat je niet uitkomt, blijft iedereen voor de auto kiezen. Met de bus en de trein ben je drie keer langer onderweg. Zelfs met de fiets ben je nog sneller.
  • Jos Temmerman

    3 jaar geleden
    Begin eens met de lichte vrachten te belasten en laten betalen zoals een gewone auto.
  1. Mobiliteitsraad kritisch voor hogere kilometerheffing voor zware vrachtwagens: “Loutere belastingverhoging”

    Mobili­teits­raad kritisch voor hogere kilometer­hef­fing voor zware vrachtwa­gens: “Loutere belasting­ver­ho­ging”

    Mobiliteitsraad MORA heeft "fundamentele bedenkingen" bij de aanpassing van de kilometerheffing voor vrachtwagens in de Vlaamse begroting voor 2020. Minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) stelt daarin voor de kilometerheffing voor zware vrachtwagens boven de 32 ton te verhogen, terwijl de heffing voor de laagste categorie tot 12 ton gehalveerd zou worden. "Een loutere belastingverhoging", vindt de raad, die bovendien "een toekomstig duurzaam mobiliteitsbeleid hypothekeert".