Delhaize installeert 1.800 publieke snellaadpunten
Supermarktketen Delhaize wil de volgende jaren zo'n 1.800 snellaadpunten installeren waar iedereen zijn elektrische wagen kan opladen. De laadpunten zullen voor iedereen 24 op 24 uur toegankelijk zijn, zegt de keten, waarmee die naar eigen zeggen het grootste laadpark binnen de retailsector heeft.
De laadpunten zijn bestemd voor klanten, maar ook voor passanten of buurtbewoners. Delhaize ziet het als een extra dienstverlening, waarmee het ook de transitie naar een meer duurzame mobiliteit wil stimuleren.
Rond tegen eind 2025
Voor de installatie van de laadpalen werkt Delhaize samen met de Franse snellaadspecialist Electra, dat 100 miljoen euro investeert in het project, samen met partner EDI (Electric by D'Ieteren). De laadpalen zullen werken op groene energie.
De installatie van de eerste snellaadpaal is voorzien voor de herfst van 2023 en tegen eind 2025 hoopt Delhaize rond te zijn, zegt woordvoerster Ine Tassignon.
80 procent opgeladen tijdens winkelbezoek
In de eerste plaats zullen klanten van de supermarktketen er gebruik van kunnen maken. Tijdens een winkelbezoek dat gemiddeld zo'n 35 à 40 minuten duurt, kan men zijn elektrische auto voor 80 procent opladen, klinkt het.
Klanten zullen het laadpunt op voorhand vanop afstand kunnen reserveren. Betalen kan met bankkaart of via de Electra-app. Ook passanten zullen de snellaadpaal kunnen gebruiken. Buurtbewoners zullen hun elektrische wagen tevens buiten de openingsuren via een gewone, tragere laadpaal op de parking van Delhaize kunnen opladen.
Waar?
De meeste laadpalen (330) komen aan het hoofdkantoor en de regionale distributiecentra van Delhaize, gevolgd door de provincie Antwerpen (232), Oost-Vlaanderen (190), Vlaams-Brabant (174), Brussel (164), West-Vlaanderen (154), Limburg (80) en een 400-tal in het zuiden van het land.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
4,8 miljard euro: zoveel kostten de files ons in 2022
Het tijdverlies, het extra brandstofverbruik en de bijkomende uitstoot van files hebben in 2022 4,8 miljard euro gekost. Zo berichten de kranten van Mediahuis vandaag op basis van informatie van het Belgian Mobility Dashboard. Bovendien lagen in december de structurele files zelfs weer bijna op het niveau van voor corona, aldus Statistiek Vlaanderen. -
HLN Shop
Slaap je beter met een verzwarend deken? Kinesist geeft advies: “Het werkt als een knuffel voor een pasgeborene”
Slaap je slecht door stress, angstgevoelens of andere medische klachten? Dan biedt een verzwarend deken misschien wel verlichting. Dit bijzondere item claimt je een betere nachtrust te bezorgen én je gezondheid een boost te geven. Maar kan een ander deken jouw welzijn écht bevorderen? Hoe gaat dat in zijn werk? En heeft iedereen er baat bij? HLN Shop vroeg raad aan Laurens Habers, sportkinesist en medevennoot van Praktijk Corpus in Antwerpen. -
PREMIUM
Wat is duurder: een wagen opladen of voltanken? “Snelladen bij Tesla werd de afgelopen maanden drie keer zo duur”
Dat de elektriciteitsprijzen de voorbije maanden fors zijn gestegen, hoeven we je niet meer te vertellen. Maar is elektrisch rijden ondertussen ook duurder geworden dan rijden met een wagen op diesel of benzine? Wat zijn de huidige tarieven voor beide categorieën? We vroegen het aan professor dr. Peter Van den Bossche, hoogleraar ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s. -
-
PREMIUM
Wat zijn de voordelen van elektrische bedrijfswagen? En kan mijn baas ook een laadpaal regelen? Expert legt uit
Een elektrische wagen wordt steeds meer dagelijkse kost. Een op de vier nieuw ingeschreven wagens is vandaag al elektrisch of een plug-inhybride. Hun grote nadeel? Ze zijn nog steeds erg duur in aankoop. Tenzij je er eentje krijgt via je werk. Maar wat dan met de bijkomende kosten zoals de laadinfrastructuur? Roel Vanderbeuren van ‘The New Drive’, een adviesbureau rond duurzame mobiliteit en elektrisch rijden, geeft antwoord op belangrijke vragen. -
Jobat
Werken als interim: krijg je dan een hoger loon? En met welke voordelen en nadelen moet je rekening houden?
De vacaturegraad van interimjobs blijft een pak hoger dan die van vaste banen. Er zijn in ons land dan ook voortdurend tienduizenden vacatures voor jobs als uitzendkracht. Dat blijkt uit recente cijfers van Statbel. Waar vind je de meeste vacatures op interimbasis? Verdien je als uitzendkracht meer dan als vaste medewerker? En wat zijn de voor- en nadelen van zo’n tewerkstelling als interim? Jobat.be zet het voor je op een rij. -
Livios
Laadpaal of gewoon stopcontact: wat is de voordeligste en veiligste keuze voor het laden van je auto?
Binnen afzienbare tijd rijden we allemaal elektrisch. Je (toekomstige) elektrische wagen moet uiteraard regelmatig opgeladen worden. Is de installatie van een laadpaal dan een vereiste? Wat komt daar allemaal bij kijken? En welk budget moet je daarvoor voorzien? Bouwsite Livios legde vijf vragen voor aan specialist Pluginvest. -
Kortrijk
KIJK.Fietser neemt kortste weg: beelden tonen hoe man op pechstrook E17 fietst aan Kortrijk-Oost
Langs de E17 ter hoogte van Kortrijk-Oost is woensdagmiddag een fietser op de pechstrook opgemerkt. Bij de politie liepen tal van meldingen binnen, maar na een zoektocht was van de fietser geen spoor meer. “Iemand de weg of de pedalen kwijt”, stelde een Nederlandse trucker vast, die het tafereel filmde met zijn dashcam.