Verkeer in de Wetstraat.
Volledig scherm
PREMIUM
Verkeer in de Wetstraat. © Marc Baert

Brusselse stadstol splijt Open Vld in twee: Vlaamse liberalen boos op gewestcollega's

De Vlaamse én de Waalse regering zijn furieus over de Brusselse stadstol, maar het dossier brengt vooral een gespleten Open Vld aan het licht. Drijvende kracht achter de Brusselse stadstol is minister van Financiën Sven Gatz, maar vanuit Vlaanderen zal minister van Mobiliteit Lydia Peeters ten strijde moeten trekken tegen de plannen van haar partijgenoot. 

27 reacties

  • Leonarda Van Opbroecke

    1 jaar geleden
    Dezelfde Groenen  willen dat in Vlaanderen tampons en maandverbanden gratis worden voor jongeren??? Eerst mensen nog meer verarmen en dan de "goede ziel" uithangen!!! Steeds de eersten om 'populisme" in de mond te nemen. 
  • karel dillen

    1 jaar geleden
    Eigenlijk is dit een vorm van confederalisme, ieder gewest dopt zijn eigen boontjes, dus waarom klaagt nva nu?
  • Cris Verwilligen

    1 jaar geleden
    Dit is een gewone belastingverhoging en eerlijk gezegd zou er maar 1 niveau dit kunnen opleggen: Europa. Niet de gewesten, want dan wordt het chaos, niet de federale. want wat met NL en DE/FR. we hebben al een KM-heffing (accijnzen = federaal). En akkoord, als je in Brussel woont heb je geen wagen nodig. de Brusselse ring is ook Brusselse materie. En kleine afstanden worden beloond, grote worden gestraft. En wanneer is een motor het milieuvriendelijkst? op de grote afstanden met een warme motor.
  • bob jansens

    1 jaar geleden
    dit is alles behalve een slimme kilometerheffing, je betaalt gewoon een platte taks per gereden kilometer. Zo'n taks bestaat al nl de accijnzen op de brandstof (maar de accijnzen zijn slimmer dan de Brusselse kilometerheffing, immers wie met een gulzige auto rondrijdt betaalt meer accijnzen per kilometer)
  • Ludovic De Beuckeleer

    1 jaar geleden
    elke Brusselaar die buiten het gewest komt gewoon laten betalen , ze hebben het voordeel dat ze geen taks of inschrijving moeten betalen en dat is discriminatie tegenover de rest van het land . als ze willen een stadstaat worden dan mogen ze dat voor mij , maar dan zonder geld van Vlaanderen .
  1. “Ik wilde alleen maar mijn vriendin helpen”: Christophe belandt per toeval in coronabetoging, agenten pakken hem hard aan met matrak
    Play

    “Ik wilde alleen maar mijn vriendin helpen”: Christophe belandt per toeval in coronabeto­ging, agenten pakken hem hard aan met matrak

    Tijdens de grote coronabetoging die gisteren in het Brusselse Jubelpark plaatsvond, zijn in totaal vijftien gewonden gevallen. Onder hen ook Christophe (een schuilnaam; nvdr), een inwoner van Woluwe die niets met de manifestatie te maken had. Hij was de straat opgegaan om zijn bange vriendin naar huis te begeleiden, maar kreeg zelf rake klappen met de matrak. De man dient nu klacht in tegen de politie.
  2. “Win-winsituatie”: VUB-professoren steunen voorstel kilometerheffing Brusselse regering
    PREMIUM
    Brussel

    “Win-winsitua­tie”: VUB-professo­ren steunen voorstel kilometer­hef­fing Brusselse regering

    Dat er iets gedaan moet worden aan het structureel fileprobleem in en rond Brussel, daar lijkt iedereen het mee eens te zijn. Maar toen de Brusselse regering donderdag haar voorstel lanceerde, stuitte ze meteen op kritiek en afkeuring langs zowat alle kanten. Mobiliteitsprof Cathy Macharis en sociaal psycholoog Frank Van Overwalle, beiden verbonden aan de VUB, steunen de branie van de Brusselse overheid. “Politici in Vlaanderen bleven maar aarzelen om maatregelen te nemen rond slimme kilometerheffing omdat er geen politiek draagvlak was. Wel, draagvlak kun je als politicus ook creëren.”
  1. Lachaert over stadstol Brussel: “Als ik sommige acties van N-VA en MR zie... Laat ons het populisme achterwege laten”

    Lachaert over stadstol Brussel: “Als ik sommige acties van N-VA en MR zie... Laat ons het populisme achterwege laten”

    Voor Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert verdient het Brusselse voorstel voor een stadstol een ernstig debat met zowel het Vlaamse als het Waalse gewest, waarna de drie regio's een akkoord moeten vinden. Een vorm van rekeningrijden is volgens Lachaert “geen onnozel idee”, en hij roept de andere partijen op “het populisme achterwege te laten”, zo klonk het op Radio 1. Maar Brussel kan de stadstol niet eenzijdig invoeren, waarschuwde hij ook.