Autoverkeer neemt fors toe door gestage versoepeling coronamaatregelen
Door de gestage versoepeling van de coronamaatregelen is het verkeer sinds 4 mei voelbaar aan het aangroeien, zowel op werkdagen als in de weekends. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum dinsdag. In de laatste week van mei, van 25 mei tot en met 31 mei, nam het autoverkeer op werkdagen fors toe, met 16 procent. Het vrachtverkeer lag dan weer, ietwat verrassend, 1,8 procent lager dan in de voorafgaande week. Het autoverkeer en de filedruk blijven evenwel nog een heel stuk onder de niveaus van voor de invoering van de coronamaatregelen.
In de laatste week van mei lag het totale aantal afgelegde kilometers door auto's en vrachtverkeer samen elke werkdag ruim boven de 46 miljoen kilometer. Op de zeer drukke en incidentrijke vrijdag 29 mei steeg dat cijfer volgens het Vlaams Verkeerscentrum zelfs naar ruim 51,5 miljoen. Sinds de invoering van de maatregelen tegen corona medio maart lag dat cijfer nooit zo hoog.
Ondanks de terugkeer van veel verkeer is er toch nog steeds een duidelijk verschil in vergelijking met de eerste twee weken van maart: het autoverkeer op werkdagen ligt nog altijd 26,8 procent lager, het vrachtverkeer 4,7 procent lager. In het weekend is er 38,9 procent minder autoverkeer dan in de laatste weekends voor de coronacrisis.
Voorlopig blijft ook de filedruk op de Vlaamse snelwegen nog ver onder het gebruikelijke niveau. Op de werkdagen van de laatste week van mei lag de gemiddelde filezwaarte op de Vlaamse snelwegen 68 procent lager dan in de eerste twee weken van maart. In de regio Antwerpen, waar de grote werkzaamheden voor de Oosterweelverbinding tot files leiden, is de filezwaarte nog altijd 65 procent lager dan voor de coronacrisis. In Brussel ligt de filezwaarte maar liefst 90 procent lager.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM49
ONZE OPINIE. “Bereid uw verantwoordelijkheid te nemen, Paul Magnette? Doe het dan nu!”
Paul Magnette (PS) als premier? Doe dan maar een schietgebedje als Belg die van dit land iets beters wil maken. De PS-voorzitter wil verantwoordelijkheid tonen. Als het moet, wil hij de handschoen oppakken en premier worden van dit land. Het is om balorig van te worden. Als Paul Magnette bereid is om verantwoordelijkheid te tonen, dat hij het dan nu doet. Dat hij het nu bewijst. Want de voorbije drie jaar heeft de PS op geen enkel moment bewezen dat ze die verantwoordelijkheid neemt. Waarom zouden we daar dan vandaag vertrouwen in hebben? -
Spaargids.be
De Staat betaalt 2,80% intrest op je geld: hoe interessant is een rekening bij de overheid?
Wie zijn spaargeld minstens een jaar kan missen, kan het op een e-DEPO bij de Deposito- en Consignatiekas van de Belgische Staat zetten. De opbrengst ervan wordt maand per maand vastgelegd. Voor januari was dat 2,40%, voor februari stijgt de rente tot 2,80%. Let wel: je geld moet voor de eerste van de maand op de rekening staan om die maand recht op een rente te hebben. Spaargids.be zet alles op een rij. -
Mijntelco
Streamingdienst toevoegen aan je telecompakket? Je komt vaak duurder uit dan bij een apart abonnement
Wie vandaag voor een telecombundel met tv kiest, heeft daarbij de mogelijkheid om één of meer streamingdiensten aan zijn pakket toe te voegen. Via je decoder of de televisie-app van je provider kan je dan je favoriete films en series streamen. Maar is dat ook een voordelige formule? Of neem je die abonnementen toch beter apart? Mijntelco.be zocht het uit. -
-
PREMIUM
Mobiliteitsexpert Alexander D’Hooghe: "Gooi de markt open, zo hebben mensen meer keuzes om zich te verplaatsen”
“Gooi de mobiliteitsmarkt in Vlaanderen open want voor 80% van de mensen is openbaar vervoer nu geen betere optie dan hun privéwagen.” Dat is volgens Alexander D’Hooghe een manier om de mobiliteitsknoop - lees: de files - te ontwarren. Wat is daarvoor nodig: extra infrastructuur, het monopolie van De Lijn en de NMBS doorbreken? Onze journalist vroeg hem in het kader van #operatietoekomst hoe de overheid de omslag moet aanpakken. -
2
Wachttijden Mijn VerbouwLening blijven in verschillende regio’s oplopen: Vlaamse regering verdriedubbelt budget energiehuizen
Wie in onder andere Antwerpen, Leuven of Mechelen een Mijn VerbouwLening aanvraagt, moet geduld hebben. De wachttijden zijn daar de afgelopen maanden namelijk nog steeds erg lang of zelfs erger geworden. De extra freelance energie-experts die Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) eind vorig jaar inzette brengen dus niet meteen zoden aan de dijk. De Vlaamse regering verhoogt nu de basisfinanciering van de energiehuizen van 4,9 naar 16,1 miljoen euro, zodat er meer personeel in de energiehuizen kan komen. -
Het regenweer trotseren? Dat doe je zonder zorgen met deze 15 waterproof én trendy handtassen
Het weer in België is zo grillig dat een regenbui altijd om de hoek loert. Toch hoeft die onvoorspelbaarheid geen domper op de feestvreugde te zijn om jouw mooiste handtas uit de kast te halen. Al kan je natuurlijk ook op safe spelen met deze trendy waterproof handtassen én rugzakken. Beter die waterkringen voorkomen dan genezen, toch? -
PREMIUM
Corona hakt in op autosector: “Het autosalon verdwijnt, de garagist ook”
Een paar weken geleden belichtten we hier de gevolgen van het coronavirus voor de automarkt. Maar de crisis rond Covid-19 heeft ook een paar andere pijnpunten blootgelegd. En dat is op zijn minst stof tot nadenken, zegt autojournalist Joost Bolle. Vijf lessen die corona de autosector leert.
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarco brilmans
Jaak Casteleyn
William Lambrecht