Archiefbeeld.
Volledig scherm
Archiefbeeld. © Marc De Roeck

Aantal verkeersdoden in 2020 met 16 procent gedaald, maar Fietsersbond trekt aan alarmbel: “1 fietsdode om de 5 dagen, is dat het nieuwe normaal?”

BinnenlandDankzij de coronabeperkingen is het aantal verkeersdoden tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar gedaald met 16 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Ook het aantal verkeersgewonden daalde fors met 7.000, ofwel 20 procent. Dat blijkt uit de veiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. Toch was september dit jaar opvallend dodelijker dan vorig jaar. Ook het aantal fietsers lag deze zomer opvallend hoog, zegt de Fietsersbond, die dringend meer aandacht voor veiligheid en infrastructuur vraagt.

21 reacties

  • Benny Coomans

    1 maand geleden
    je gaat het aantal doden niet wegwerken als je de fietsers alle vrijheid geeft, iedere gebruiker van het openbaar domein heeft zijn of haar verantwoordelijkheid, ook fietsers, met zijn ALLEN kunne we er iets aan doen, niet enkel de automobilist
  • Carolus Vif

    2 maanden geleden
    Fietsersbond weet de oorzaken niet ?? ik wel  de  ik mag alles  mentaliteit van fietsers , het  negeren van elke  voorrangsegel het rijden zonder  licht  enz ik kan er elke  dag omver rijden en 100 procent in mijn recht zijn ,  laat de fietsersbond eens de  cijfers  opvragen van wie er in fout was bij een ongeluk tussen auto en fiets zouden ze dat durven publiceren ?  wanneer  gaat de politie eens fietsers streng controleren en beboeten ??
  • Marcus Camps

    2 maanden geleden
    Misschien de fiets eens nemen af en toen ? Dan zal je snel weten wat er schort. In België is nu net als in Spanje de afstand die je dient te bewaren tot een fietser anderhalve meter... Waar dat bv. op Mallorca ook effectief zo is, is dat in België een halve meter. Tien keer word je gewoon van de baan gereden als je een middag gaat fietsen. 
  • Claudia Rosseel

    2 maanden geleden
    En dat zijn nog maar de doden. Hoeveel (zwaar)gewonden per 5 dagen?Naast aangepaste infrastructuur is er ook nood aan betere regelgeving voor speed-pedelecs. De afgelopen maanden bleken die voor mij vaak gevaarlijker dan wagens in het verkeer. Ze flitsen je voorbij op veel te smalle fietspaden en duwen je zonder omkijken recht in het decor.
  • Werner Peeters

    2 maanden geleden
    Het is gemakkelijk om op de fietser zelf te steken. Ik zie elke minuut als ik in het verkeer ben een overtreding. (Auto, fiets, etc) Toch vrij duidelijk wat het probleem is. Belgen houden zich niet aan regels. Maar we wonen in Belgie, waar alles mag en niets moet.
  1. Puppy heeft verrassing voor baasje die thuiskomt na lange nachtshift
    Play

    Puppy heeft verrassing voor baasje die thuiskomt na lange nachtshift

  2. Verzamelaars bieden 8.000 euro voor kwarts die op Cookie Monster lijkt
    Play

    Verzame­laars bieden 8.000 euro voor kwarts die op Cookie Monster lijkt