Fietsomleidingen in Vlaanderen laten vaak te wensen over, zegt Wies Callens van de Fietsersbond.
Volledig scherm
PREMIUM
Fietsomleidingen in Vlaanderen laten vaak te wensen over, zegt Wies Callens van de Fietsersbond. © Marc Colpaert

50 procent meer fietsongevallen bij wegenwerken op vijf jaar tijd: “Belgische automobilisten vertragen niet bij een omleiding of werken”

De voorbije vijf jaar steeg het aantal fietsongevallen bij wegenwerken van 156 in 2017 naar 234 in 2021. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “Fietsomleidingen? Daar doen we in Vlaanderen niet aan. Een bord dat vraagt om af te stappen is géén signalisatie en kan zelfs gevaarlijk zijn”, zegt Wies Callens van de Fietsersbond. Zijn we te roekeloos in het verkeer?

25 reacties

  • Wesley Kenis

    2 maanden geleden
    Laten we ook eens verder nadenken: eerst worden werken opgestart en DAB pas overleg met de bewoners met rechtzaken, vertragingen en alles erbij...wat verwacht je dan en zeker als je de werken zelf bekijkt: nu openbreken en volgend jaar opnieiw wanr de "subsidie" is er nog niet dus kost alles meer dan "voorzien"...en alles zit in "intercommunales" dus afschaffen en de provincies ik eer herstellen of beter nog 1 dienst voor heel Vlaanderen.
  • Evan De Jongh

    2 maanden geleden
    Is wel zo dat straten al worden afgesloten, soms weken voor men aan de echte werken gaat beginnen, of men werkt in de berm en men sluit volledige rijstrook af, als men savonds stopt met werken laat men rijstrook afgesloten, is teveel moeite om borden opzij te schuiven zodat de hele rijbaan beschikbaar is. In België wordt er gekeken naar welke aannemer de meeste verkeershinder kan veroorzaken, die krijgt het contract toegewezen. Zijn goede wegenwerkers ook maar die worden tegengewerkt vermoed ik.
  • Ward Berden

    2 maanden geleden
    In België noemen ze het werken, zelfs al is er niemand aan het werken. In het weekend niks, 's nachts niemand... Waarom zou ik er dan nog rekening mee moeten houden?
  • danny peeters

    2 maanden geleden
    net straatwerken bij ons gehad. De enigen die de verbodsborden (zelfs die specifiek voor hen) negeerden waren de fietsers.
  • willy vangeel

    2 maanden geleden
    Toch een nuance Emile Lyssens, aannemers krijgen pas een vergunning signalisatie na indiening van een degelijk signalisatieplan, maar je moet maar eens proberen als bouwheer een nieuw blok te realiseren in een enge straat. Velen zullen de omleidingen niet respecteren en zelfs heisa veroorzaken.
  1. 1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij
    Gouden Cross

    1+1 actie: schrijf voor de start van het WK veldrijden een Gouden Cross-ploeg in en krijg er een gratis team bij

    Komend weekend vindt de apotheose van het veldritseizoen plaats. In het Nederlandse Hoogerheide strijden de renners om de felbegeerde regenboogtrui. Met de Gouden Cross kan je jouw eigen droomploeg samenstellen en zo prachtige prijzen scoren. Schrijf je voor de start van de wedstrijd bij de beloften (zaterdag 4 februari om 13 uur, red.) een ploeg in, krijg je er zelfs een gratis team bij.
  2. Explosie schrikt Borsbeek op en vernielt voordeur: bewoners getroffen pand opgevangen in gemeentehuis
    Borsbeek

    Explosie schrikt Borsbeek op en vernielt voordeur: bewoners getroffen pand opgevangen in gemeente­huis

    In de De Robianostraat in Borsbeek is in de nacht van vrijdag op zaterdag een explosief afgegaan bij het pand met huisnummer 67. De ontploffing schrikte de buurt op en vernielde de voordeur compleet. Het is nog niet bekend wie de aanslag gepleegd heeft of met welk type explosief. Er vielen geen gewonden. Op dit moment zouden er geen aanwijzingen zijn dat het incident drugsgerelateerd is.